DZIECI 2,5 - 3 letnie

KRASNALKI

Nazwa grupy

TABLICA OGŁOSZEŃ

Drodzy Rodzice,

obecnie to strona internetowa jest naszą tablicą ogłoszeń. Będziemy się starać, umieszczać tu, wszystkie bieżące informacje i wiadomości.


„Kto się boi smoka” aktualna piosenka, którą śpiewamy.

Kto się boi smoka, (lornetka z dłoni, rozglądamy się)
może lis, a może foka? (wskazujemy na prawą i lewą stronę)
Kto się boi smoka (lornetka z dłoni, rozglądamy się)
i uciekać chce? (bieg w miejscu)
Kto się boi smoka, (lornetka z dłoni, rozglądamy się)
może lis, a może foka? (wskazujemy na prawą i lewą stronę)
Kto się boi smoka? (lornetka z dłoni, rozglądamy się)
Bo ja nie. (wskazujemy na siebie, zaprzeczamy głową)
Gdyby chciał księżniczkę pożreć na śniadanie,
to za karę potem lodów nie dostanie.
Kto się boi smoka…
Jeśli będzie dzieci straszył na spacerze,
to mu nie pozwolę jeździć na rowerze.
Kto się boi smoka…
Wychowanie smoka to niełatwa sprawa.
Kto dokona tego, ten dostanie brawa.
Kto się boi smoka  może lis, a może foka.

KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ

16.04.2021 – piątek

Dzień dobry Krasnalki. Dzisiaj ostatni dzień zmagań z tematem „Dbam o naszą planetę”

Chciałam dzisiaj zrobić tylko powtórkę. Poświęćcie proszę chwilę czasu na ponowne przejrzenie całego tygodnia.

  • posłuchajcie piosenki
  • pooglądajcie obrazki i zdjęcia
  • zobaczcie filmik

Drodzy Rodzice.

Aby nasza planeta mogła być czysta i piękna każdy z nas powinien robić kilka drobnych czynności. Nawyk segregowania śmieci, gaszenie światła, oszczędzanie wody czy pozostawienie samochodu w garażu umożliwi nam dbanie o wspólne dobro. Czyste powietrze i zielona, zdrowa, piękna natura wokół nas  ma znakomity wpływ na nasze samopoczucie. A co jest ważniejsze od zdrowia i szczęścia? Pamiętajmy o tym i uczmy tego nasze dzieci każdego dnia. Dziękuję. A teraz zapraszam dzieci wraz z rodzicami na Quiz o tym jak dbam o naszą planetę.

Quiz – Ekoprzyjaciela

Miłej zabawy 🙂

15.04.2021 – czwartek

Dzień dobry Krasnalki. Za oknami nadal zimna – brrr. Mam nadzieję, że jesteście zdrowi i chętni do działania. Wiem, że są dzieci, które dzielnie pracują. Dziękuję Szymonowi M. za zdjęcie – brawo!!!

1. Na dobry  początek, jeśli macie ochotę poruszajcie się z piosenką „Podróż po planetach”

Dzisiejszy temat to „Czysta rzeka”. Tak, rzeki muszą być czyste bo to z nich bierze się woda w naszych domach. Zobaczcie sobie krótki filmik dlaczego nie wolno zanieczyszczać rzek.

Jak myślicie? Czy to ładnie tak brudzić rzekę? Poproszę teraz rodziców aby przygotowali sami lub wspólnie z dzieckiem dwa obrazki kropli wody. Jedna kropla będzie smutna a druga wesoła – dziękuję. Kolejne obrazki można wydrukować lub oglądać tylko na ekranie komputera.

2. Kropelka wody na wycieczce – układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej.
Rodzic, demonstruje kontur kropli wody. Rodzic prosi dziecko aby podzieliło wyraz WODA na sylaby (z klaśnięciem na każdą sylabę). Wspólnie opowiadamy historyjkę o kropelce wody:

  • Kropelka wody wybrała się na wycieczkę nad rzekę. W rzece widać pływające ryby, dookoła
    trawę, świeci słońce. RZEKA – sylaby

Wówczas, pokazujemy kontur wesołej kropelki wody.

  • Nad rzekę przyszły dzieci. Są na wycieczce. Rozrzuciły papierki po cukierkach, kartoniki i butelki po sokach wrzuciły do wody.

  • Nad rzeką nie ma dzieci. Poszły do domu. Zostawiły papierki na trawie, kartoniki i butelki
    w rzece.

Wówczas, pokazujemy kontur smutnej kropelki wody.
Drodzy Rodzice.
Poproście, aby dziecko opowiedziało, co się wydarzyło, gdy kropelka wody poszła na wycieczkę nad rzekę. Pokazujcie dziecku obrazki a ono niech własnymi słowami opowie.

3. Dla dzieci lubiących pracować przy stoliku proponuję karty pracy.

policz

połącz

cienie

Miłej zabawy 🙂

14.04.2021 – środa

Dzień dobry moi mili. Oj, ta zima – nie odpuszcza. Już tak bardzo tęsknię za słońcem – a Wy? wczoraj rodzice opowiadali Wam jak ważne jest to aby śmieci trafiały do kosza a nie do lasu, parku czy na chodnik. Dzisiaj porozmawiamy o tym, że każdy śmieć ma swój kosz. Tak jak zabawki, każda ma swój pojemnik albo miejsce na półce, tak śmieci mają odpowiednie pojemniki, w stałych kolorach. To się nazywa – segregacja śmieci.

  1. Na początek proponuję naszą zabawę ruchową pt. „Podróż po planetach”
  2. Teraz zobaczcie sobie moją prezentację. Wierszyk pomoże Wam zapamiętać jak należy segregować śmieci.

prezentacja – segregacja

Myślę, że to przypomnienie pozwoli Wam odpowiednio wyrzucać śmieci. Mam nadzieję, że w domu każdego z Was kolorowe worki na śmieci są codziennością. Segregacja jest bardzo ważna. Ponieważ z surowców, które oddzielimy od pozostałych można zrobić coś innego. I tak z papierowych śmieci można wyprodukować: banknoty, bandaże, fartuchy szpitalne, abażury, izolacje samochodową, doniczki i podstawki, filtry do kawy, opakowania do jajek itd.. Z plastikowych odpadów, które specjalne zakłady potrafią przetopić mogą powstać: meble ogrodowe, długopisy, zabawki, buty…  Odpady z zielonych kubłów czyli szkoło po przetworzeniu zamienia się w: kolejne butelki, słoiki, szklanki a nawet kafelki. Odpady nie posegregowane trafiają na wysypisko śmieci gdzie leżą latami i nie ma z nich żadnego pożytku.

3. Poniżej zobaczycie propozycję zabawy, jak można z dzieckiem w domu trenować segregację śmieci 🙂

4. Proponuję zabawę, która utrwali dzieciom podstawowe kolory jak i proces segregacji (nie tylko śmieci). Potrzebne będą do wyboru: klocki, drobne zabawki lub kredki albo wszystko na raz 🙂 Wszystko w kolorach pojemników na śmieci. Zadanie dla dziecka: posegreguj, poukładaj, podziel te przedmioty wg. – kolorów – powtórka z kolorów i przypomnienie do jakiego koloru jakie śmieci; wg. – materiału z którego są zrobione, do jakiego koloru pojemnika możemy je przyporządkować? Jak poprowadzicie zabawę tak będzie dobrze.

5. A jeśli są w śród nas majsterkowicze, którzy wolą bardziej kreatywnie spędzać czas to zachęcam do zabawy z rodzicami lub starszym rodzeństwem. Coś z niczego – czyli śmieciowe cacuszko.

Zastanówcie się wspólnie co można by zrobić z domowych odpadów. Może łóżeczko dla misia z pudełka po butach albo łopatkę do piasku z butelki po napoju, może samochód z rolki po papierze toaletowym i korkach….. pomysłów może być naprawę wiele. Jeśli uda się coś wykombinować to pochwalcie się proszę na Class Dojo.

6. Dla chętnych jeszcze coś na spokojnie. Kilka kart pracy – do wyboru – oczywiście.

segregacja kolorowanka

segregacja polecenia

SEGREGACJA labirynt

Znalazłam stronkę z różnymi grami i aktywnościami ekologicznymi. Jeśli preferujecie taką formę to tu jest link.

Miłej zabawy 🙂

13.04.2021 – wtorek

Dzień dobry drogie Krasnalki. Czy ta pogoda zwariowała? Czy za Waszym oknem też jest śnieg?  A gdzie się podziała wiosna ? Może wiosna uciekła gdy zobaczyła porozrzucane śmieci po okolicy. Mamy cudowną planetę i niestety nie wszyscy o nią dbają. Chyba nawet wiosna uciekła z tego powodu (mam nadzieję, że szybko wróci). Są miejsca w lesie, w parkach, przy ulicy gdzie ludzie wyrzucają śmieci. To jest straszne, po pierwsze bardzo brzydko to wygląda a po drugie zagraża środowisku: może zaszkodzić zwierzętom no i nie zniknie za dzień lub dwa, tylko nie sprzątnięte będzie leżało tam bardzo, bardzo długo. Od wielu lat organizowane są na całym świecie akcje pt. „Sprzątanie świata” polega ona na tym, że ludzie dbający o środowisko i naturę zbierają śmieci z miejsc, w których nie powinno ich tam być.

  1. Zobaczcie jak wygląda świat Treflików kiedy ich śmieci nie znalazły się w koszu.

I co? Brzydko – prawda? Nawet czary nie zadziałały. Bo na porzucone śmieci nie zadziała żaden czar, one same nie znikną. Śmieci trzeba sprzątać, wrzucać do kosza.

  To są tylko przykładowe zdjęcia śmieci, których nie powinno być w tych miejscach. Myślę, że gdy chodzicie z rodzicami na spacery to taki widok jest Wam dobrze znany – niestety.  Drogie Krasnalki, nikt od Was nie wymaga abyście sprzątali cały świat. Nie. Wystarczy jeśli nie będziecie porzucać śmieci. Każdy papierek, pusta butelka czy chusteczka muszą trafić do kosza. Gdyby każdy człowiek robił tylko tyle, świat byłby czysty i piękny.

2. Zróbcie sobie przerwę i poruszajcie się troszeczkę. Proponuję wczorajszą gimnastykę z planetami. Mnie się bardzo podoba ta piosenka a Wam?

3. Wszyscy byśmy chcieli żeby świat wokół nas był piękny i czysty. A jak myślicie, gdzie taki młody człowiek jak Wy, może się nauczyć dbania o czystość w okół siebie? Tak, macie rację. W domu. Jeśli nauczymy się, zapamiętamy i będziemy to robić w domu to na pewno nie zaśmiecimy innych miejsc tj. parki, chodniki czy las.

Posłuchajcie piosenkę. Myślę, że rodzicom też się bardzo spodoba 🙂

4. Zadanie na zakończenie. Zgodnie z poleceniem pokoloruj przedmioty, które służą do sprzątania. 🙂

Oczywiście jeśli macie ochotę możecie posłuchać wczorajszej piosenki o Ziemi, wyspie zielonej.

Miłej zabawy 🙂

12.04.2021 – poniedziałek

Dzień dobry Krasnalki. Jak spędziłyście weekend? mam nadzieję, że aktywnie. Ja w te dni dużo jeździłam na rowerze a Wy jaką aktywność lubicie najbardziej? Wiem, że dzielnie pracujecie w domu, bo do przedszkola niestety jeszcze nie możemy wrócić 🙁 Dziękuję Szymkowi M. i Fabianowi za zdjęcia 🙂 jest to bardzo miłe dla mnie. Dziękuję 🙂

W tym tygodniu mamy temat: „Dbamy o naszą planetę” jest to bardzo ważny temat. Niestety jest wielu ludzi, którzy nie dbają o naszą planetę. To tak jak byśmy nie dbali o nasz dom. A przecież każdy wie, że, żeby w domu mieszkało się miło i przyjemnie to musi w nim być czysto.Poruszymy również sprawę sprzątania świata. Przekonamy się, czy jesteśmy Ekoprzyjaciółmi, którzy potrafią segregować śmieci oraz zobaczymy jak powinna wyglądać czysta rzeka.

1. Zaczniemy od zabawy ruchowej, przygotujcie się, bo lecimy w kosmos 🙂

2. Planeta na której żyjemy nazywa się Ziemia. Mieszkają na niej wszyscy ludzie oraz zwierzęta. Na planecie jest też bardzo dużo wody, to są rzeki, morza i oceany dlatego jak popatrzymy na Ziemię z bardzo bardzo daleka widzimy, że jest w dużej części niebieska. Pozostała część jest głównie  zielona – to są lądy a na nich rosną lasy i wszystkie inne rośliny.

Co to jest przyroda? Autorka wiersza D. Gellnerowa przedstawia to tak… – proszę rodziców o przeczytanie wiersza, dla lepszego zrozumienia treści można pokazywać dzieciom ilustracje, które macie w domu ale można też skorzystać z moich propozycji. Porozmawiajcie proszę z dziećmi o tym co zanieczyszcza Ziemię a co sprawia, że jest czysta i zadbana.

3. Co to jest przyroda? Danuta Gellnerowa

Co to jest przyroda?
– To drzewa i kwiaty,
liście i woda.
Motyl nad łąką,
biała stokrotka.
– Przyroda jest wokół,
wszędzie ją spotkasz!
Ptak rozśpiewany,
grające świerszcze
– Powiedzcie proszę,
co jeszcze, co jeszcze?
– Kochaj przyrodę!
Szanuj przyrodę!
Omijaj w lesie
Sadzonki młode!
– Szanuj przyrodę!
Kochaj przyrodę!
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody!
Dbaj o trawniki!
Niech koło domu
będzie wesoło!
Będzie zielono!

4. Posłuchajcie wspólnie piosenki o Ziemi.

5. Dla chętnych dzieci troszkę aktywności z grafomotoryki małej – kolorowanka. Oczywiście do wyboru wg. możliwości i chęci dziecka. Pochwalcie się na Class Dojo jak Wam się udało pokolorować naszą planetę. Jeśli dziecko nie lubi kredek ołówkowych można je zastąpić pastelami, farbami, plasteliną albo wykleić skrawkami kolorowego papieru – co kto lubi. Chodzi o to żeby było fajnie. Żeby dziecko miało z tej pracy radość 🙂

Kolorowanka wg wzoru.

Kolorowanka online

Miłej zabawy 🙂

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

9.04.2021- piątek

Witam się z Wami słonecznie 🙂

Jak się mają Wasze traktory? udało się ułożyć? Mam nadzieję, że tak.

1) Krótka rozgrzewka na początek? Zapraszam. Zabawa, którą doskonale znacie.

Głowa ramiona ….

2) Tak jak mówiłam rolnik poza uprawą pola bardzo często ma jeszcze przydomowe gospodarstwo. Na tym gospodarstwie są różne zwierzęta tj. świnie, krowy, owce, kozy, kury, gęsi może kaczki. Zwierzęta były i zawsze będą bardzo ważne w życiu człowieka. Dzięki hodowli zwierząt – mamy mięso, jajka, mleko, które przetwarzane jest na sery, śmietanę, jogurty. A owca ma piękną wełnę, która odpowiednio przetworzona pozwoli na zrobienie ciepłych sweterków na zimę. Proszę o przeczytanie dziecku fragmentu wiersza H. Szayerowej pt. „Tylko nic nie mówcie krowie”

„Tylko nic nie mówcie krowie”

Nabiał – produkt
smaczny, zdrowy
Dostajemy go
od krowy.

Tylko nic nie mówcie krowie

Jak się krowa
o tym dowie,
to się jej
przewróci w głowie
i gotowa
narozrabiać
I przestanie
nabiał dawać,
czyli:
masło
mleko
sery
i śmietanę
na desery!

3) Wyjaśnijcie proszę dzieciom, które produkty z naszej codziennej diety są robione z mleka. Poniżej zapraszam do obejrzenia filmiku o tym jak się robi ser.

4) Dla chętnych zadanie umysłowe, które przy okazji sprawdzi wiedzę dziecka. Można wydrukować jako kartę pracy ale jak dziecko wskaże paluszkiem na ekranie lub powie też będzie super. Pierwszy obrazek dla przypomnienia. A drugi do zabawy.

A jak pogoda pozwoli, to gorąco zachęcam do spędzenia czasu na powietrzu.

Miłej zabawy 🙂

8.04.2021 – czwartek

Dzień dobry. Za oknami nadal zimno więc proponuję na początek troszkę się poruszać, dzisiaj ze Świeżakami. Bawcie się dobrze 🙂

Ufff – jesteście rozgrzani? A może zmęczeni? Nieee, takie zuchy jak Wy mają dużo siły. Zapraszam do dalszego działania. Tak jak mówiłam, dzisiaj będziemy rozmawiać o narzędziach rolniczych. Do pracy na polu rolnik potrzebuje pomocy innych ludzi albo maszyn, narzędzi. Sam nie dałby rady. Kiedyś pomocnikami rolnika były woły lub konie.

Teraz zamiast zwierząt, rolnikowi pracę ułatwiają maszyny. Do orania pola używany jest pług. Do siania – siewnik. A do zbierania plonów czyli roślin, które urosły kombajn.

Zobaczcie sobie filmik jak to wszystko wygląda. Spróbujcie nazywać kolejne czynności oraz wymieniać nazwy maszyn.

A tutaj zobaczycie prawdziwy traktor na prawdziwym polu.

Ale bym chciała pojeździć takim traktorem – a Wy??? To musi być fantastyczne przeżycie.

Zachęcam teraz do zrobienia traktora z figur geometrycznych. Przy okazji proszę zapytać dziecko jak nazywają się poszczególne figury geometryczne. Z figurami bawiliśmy się już w przedszkolu więc zakładam, że dzieci znają nazwy. Proszę poprosić dziecko o policzenie wszystkich potrzebnych figur. O policzenie kół, trójkątów, prostokątów i kwadratów. Potrzebne elementy można wydrukować TUTAJ poszczególne figury dziecko może pokolorować i wyciąć samodzielnie, z wycinaniem może pomóc dorosły ale można też wyciąć figury z kolorowych kartek możliwości są różne a jeśli wolicie to można wykorzystać klocki, które dzieci mają w domu. Rodzice przygotują potrzebne materiały a Wy w tym czasie posłuchajcie sobie piosenek o traktorze i rolniku. Po wykonaniu zadania możecie się pochwalić na ClassDojo swoimi pojazdami 🙂

Dla chętnych zamieszczam jeszcze kolorowanki online lub do wydruku

Miłej zabawy 🙂

7.04.2021 – środa

Witajcie moje Krasnalki po świętach. Czy zajączek Was odwiedził? Mam nadzieję, że był i przyniósł ze sobą  prezenty, które Was mocno ucieszyły?

1) Na początek zabawa ruchowa przy muzyce z Gumi Misiem – bawcie się dobrze 🙂

W tym tygodniu, postaram się przybliżyć Wam pracę rolnika. Rolnik jest to człowiek, który zajmuje się uprawą ziemi, tzn. ma pole na którym sadzi rośliny. Może to być rzepak, który kwitnie na żółto i robi się z niego olej. Może to być kukurydza, którą możemy zjadać prosto z kolby lub z puszki. Kukurydza jest też karmą dla zwierząt. Często na polu rolnicy sadzą też ziemniaki lub kapustę ale i cebulę czy buraki. A najczęściej rolnik na polu sieje różnego rodzaju zboża (owies, żyto, pszenicę), z których później robi się mąkę na chleb i bułki. Rolnik pracując na polu, żeby było mu trochę łatwiej potrzebuje różnego rodzaju maszyny i narzędzia ale o tym jutro. Bardzo często rolnik poza polem ma jeszcze gospodarstwo, w którym hoduje zwierzęta, o których opowiem Wam w piątek.

2) Przedstawiam Wam Skrzata Borówkę, on wraz ze swoim przyjacielem Chaberkiem opowie Wam o polu i jego tajemnicach.

3) Jeśli macie możliwość to poproście rodziców o wydrukowanie obrazka, który Borówka układał z części. Rozetnijcie z pomocą kogoś starszego wg linii i ułóżcie jak puzzle. Na pewno uda się Wam to zrobić tak dobrze jak skrzatowi. Jeśli dziecko ma trudności z układaniem można rozciąć na mniejszą ilość części. Przyklejcie na kartkę i jeśli macie ochotę pochwalcie mi się Waszą pracą na ClassDojo 🙂

Jest też możliwość zabawy online. Można wybrać ilość puzzli wg możliwości dziecka. KLIKNIJ TUTAJ

Miłego dnia 🙂

 

31.03.2021 – środa

1) Dzisiaj bardzo muzycznie. Oczywiście zachęcam do uważnego wysłuchania słów piosenki a potem proszę zapytać dziecko co wkładamy do wielkanocnego koszyczka wg piosenki?  Domyślam się, że zwyczaje i tradycje w każdym domu są inne. Ale najważniejsze w te święta jest Zmartwychwstanie Chrystusa oraz nasze zdrowie i czas spędzony w gronie najbliższej rodziny.

2) Bez kury nie byłoby świąt – bo to ona znosi nam pyszne jajka. Dzieci w trakcie słuchania na pewno będą podskakiwały jak ta kura. Udanej zabawy.

3) No i zając – ktoś musi przynieść te wszystkie prezenty 🙂 Bawcie się kochane dzieci. Zabawa na pokazywanie zgodnie ze słowami. Zaproście rodziców – będzie wesoło 🙂

A tak na poważnie.

Drodzy rodzice, jest czas bardzo przedświąteczny. Przygotowania, zakupy, strojenie domu to doskonała okazja aby dzieci zapamiętały Wasze domowe świąteczne tradycje na całe lata ale muszą w tym czynnie uczestniczyć. Angażujcie je do pomocy (choć może być z tego więcej sprzątania) pozwólcie coś zrobić, rozmawiajcie, śmiejcie się, żartujcie. Produktywnie spędzony czas z dzieckiem jest dla niego najlepszą nauką a dla nas rodziców – nieoceniona radość i duma.

Gdyby jednak dzieci miały już dość pomagania to poniżej znajdziecie kilka propozycji, które zajmą je na chwilę.

Kolorowanki online

lub do wydrukowania więcej kolorowanek znajdziecie na www.e-kolorowanki.eu

30.03.2021 – wtorek

1) Po przeczytaniu opowiadania proszę o wyjaśnienie dzieciom nowych, trudnych słów pojawiających się w opowiadaniu. Dla ułatwienia są one wyszczególnione oraz podparte ilustracją.

” Wielkanoc” – słuchanie fragmentów opowiadania T. Kruczka
 
Właśnie chciałam obejrzeć książeczkę z obrazkami (…), gdy rozległ się dzwonek do drzwi.
– Tolu! Choć szybko – krzyknęła mama- babcia przyjechała na święta! Bardzo się ucieszyłam,
bo święta z babcią są zupełnie niesamowite. Babcia zna się na świętach jak nikt inny na świecie.
A to przecież wkrótce Wielkanoc i trzeba się do niej dobrze przygotować. (…)
– Czas rozpocząć świąteczne przygotowania! – stwierdziła, patrząc po kolei na każdego z nas.
– Co wy na to?
– Wspaniale! – krzyknęłam- będę mogła ci pomagać?
– Oczywiście, Tolu ty, mama i tata. Wszyscy razem się za to zabierzemy. Mamy na to cały tydzień.
– No i proszę – zaśmiał się tata – babcia przejęła dowodzenie. (…)
I tak się zaczęła wielkanocna przygoda. Najpierw sadziłyśmy rzeżuchę. Na talerzu w kwiatki rozsypałam ziemię i wysypałam maleńkie brązowe ziarenka. Potem całość podlałam wodą.
– Tylko pamiętaj, żeby podlewać codziennie- ostygała mama – (…) naprawdę starałam się pilnować podlewania. (…)
Kiedy posadziłam rzeżuchę, przyszedł czas na malowanie pisanek. Najpierw tata zrobił wydmuszki
z jajek. Aż cały był czerwony na buzi od dmuchania. A na drugi dzień zabraliśmy się za malowanie.
Pisanki maluje się na 100 sposobów. Można malować farbkami, można pisakami, można przyklejać do nich różne rzeczy. Najważniejsze to nie zgnieść wydmuszki. (…)
Kiedy mieliśmy już cały koszyk kolorowych pisanek, przyszedł czas na świąteczne wypieki. Tata przyniósł dla mnie specjalny mały zabawkowy stolik, żebym mogła pomagać babci i mamie.
I pracowałyśmy wszystkie trzy. (…) Pieczenie nie jest wcale łatwe. (…) Babcia przywiozła mi wielką księgę z kolorowymi obrazkami. – To książka o świątecznych zwyczajach. Pobiegłam do pokoju i razem z zabawkami zaczęliśmy wszyscy ją przeglądać. (…)
– A tu zobacz! Dzieci idą ze święconką do kościoła. (…)
– A to stół na niedzielę wielkanocne śniadanie- pokazał tata.
– Jest babka i mazurek, i baranek, szynka i pisanki, i kiełbaski, i inne przysmaki. (…)
– A to lany poniedziałek – zaśmiał się tata. – Wycinankowi chłopcy oblewali wycinankowe dziewczynki wycinankową wodą, a one śmiały się, uciekały tak szybko, że omal nie wypadły z książki.- Dosyć tego oglądania! Muszę biec pomagać mamie i babci- powiedział tata i wyszedł z pokoju. (…)
– A ty, Tolu- spytała żyrafa- co najbardziej lubisz w tych świętach ?
– To, że w ogóle są i że babcia przyjechała- powiedziałam – iż wszyscy jesteśmy razem.
Kiedy zasypiałam, wszystkie zabawki opowiadały sobie, co najbardziej lubią w święta wielkanocne.
Jedynie mały pluszowy zajączek nic nie mówił, tylko uśmiechał się tajemniczo.
 
Rozmowa na temat opowiadania.
– Jak nazywają się święta, do których przygotowywała się Tola?
– Kto przyjechał na święta do Toli?
– Co posadziła Tola na talerzu?
– Jak nazywały się jajka, które malowała Tola?
– Co babcia dała Toli do oglądania?
– Co najbardziej Tola lubi w Świętach Wielkanocnych?
 
2) Dla rozluźnienia dziecko może sobie zagrać w pisankowe memory ale oczywiście taką grę można zrobić samodzielnie i zagrać z rodzeństwem lub całą rodziną. Zapraszam do zabawy według własnego uznania 🙂
Pisankowe memory – do wydrukowania i samodzielnego pokolorowania
 
Pisankowe memory – do wydrukowania x2

Pisankowe memory – gra online

3) Zabawy ruchowe:

– rodzinny spacer z hulajnogą

– zabawa w chowanego w ogrodzie

– Wasza ulubiona aktywność na powietrzu.

Miłej zabawy 🙂

 

29.03.2021 – poniedziałek

1) Wiersz „Przed Wielkanocą” Dominika Niemiec

Pomogę mamie upiec makowca i babkę.
Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.
Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.
Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?
Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,
zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.
Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,
od samego rana dom cały sprzątają.
Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,
pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.

Pytania do wiersza: O jakich świętach była mowa w wierszu?; Kto brał udział w przygotowaniach do świąt?; Co działo się podczas przygotowań? Czy osoby z tej rodziny się kochają?; Dlaczego tak myślisz? Czy Ty pomagasz swoim bliskim w przygotowaniach do świąt?

Zastanówcie się wspólnie w czym w tym roku dziecko mogłoby pomóc podczas przygotowań świątecznych?

2) Wskaż paluszkiem, który obrazek jest związany ze świętami wielkanocnymi. Rodzice na pewno opowiedzą Wam z czym się to wiąże.

cienie czysta rzekapołacz obrazkipng policz

MAGICZNA MOC BAJEK - Projekt Edukacyjny

„Bajka jest magicznym lustrem pozwalającym dziecku

inaczej spojrzeć na to co wydaje się trudne i nie do pokonania”   Maria Molicka

 
Dzieci z grupy „Krasnali” i „Biedronek” dołączają do
Międzynarodowego Projektu Czytelniczego „Magiczna Moc Bajek”!

Współpraca z Rodzicami

Kochani Rodzice. Wiemy, że czytacie swoim dzieciom w domu książki. Dlatego o tyle łatwiej będzie Wam pomóc nam w realizacji projektu Magiczna moc bajek. Kiedy przeczytacie bajkę lub książką, która szczególnie Wam się spodoba wykonajcie proszę na kartce A4 (blok rysunkowy) rysunek związany z treścią i napiszcie tytuł bajki, autora oraz kilka słów naprowadzających o czym jest bajka, jaki jest morał. Oczywiście imię Waszego dziecka też powinno się tam znaleźć. Z przyniesionych prac utworzymy album, który będzie dowodem na to, że czytanie jest ważne a dzieciom – autorom podniesie poczucie własnej wartości, że są twórcami czegoś ważnego. PS. Nie ma konkretnego terminu. Projekt trwa do maja ale było by pięknie gdybyśmy album stworzyły wcześniej i sukcesywnie dołączały kolejne kartki. Dziękujemy.

Głównym celem projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.

 

Cele szczegółowe:

– upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci

– kształtowanie postaw, wychowanie do wartości

– przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych

– wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa)

– rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia

– wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka

– kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych

– przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy.

Zapraszamy do wspaniałej przygody!

Adaptacja

MAMO, TATO IDĘ DO PRZEDSZKOLA!

Kilka słów dla rodziców dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną.

  • Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je, przekaż dziecko opiekunowi.
  • Powiedz dziecku, kiedy odbierzesz je z przedszkola – podając punkt w czasie, który będzie dla niego łatwy do określenia np. po obiedzie, po drzemce. Zawsze dotrzymuj obietnicy, bo inaczej dziecko przestanie Ci wierzyć.
  • Nigdy nie okłamuj dziecka – nie mów np. idę tylko do samochodu za chwilę wrócę.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to raz, będzie wiedziało, że łzami może wymusić wszystko.
  • Nie obiecuj„jeśli pójdziesz do przedszkola to dostaniesz…”. Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz wręczyć mu maleńki prezent, ale nie powinna to być forma przekupywania, a raczej nagrody niespodzianki.
  • Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, kiedy słyszysz że Twoje dziecko płacze. Takie zachowania u dziecka dopiero rozpoczynającego funkcjonowanie w środowisku po za znanym dobrze środowiskiem rodzinnym są zupełnie normalne! Kiedy jednak zobaczy, że rodzic nie czuje się pewnie pozostawiając je w przedszkolu, będzie miało wrażenie, że dzieje się coś złego, a to spotęguje jego stres.
  • Większość dzieci uspakaja się chwilę po zamknięciu drzwi, ponieważ absorbują je nowi koledzy i zabawki. A życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze uspokoi, zajmując jego uwagę czymś miłym i pozytywnym.
  • Na początku dobrze jest skrócić czas pobytu w przedszkolu, by ułatwić dziecku adaptację. Jeśli jest taka możliwość przez jakiś czas odbieraj dziecko np. po obiedzie. Ustal z nim, kiedy czas pobytu zostanie przedłużony i w dniu kiedy ma to nastąpić, przypomnij, ze teraz będziesz przychodzić później np. po podwieczorku.
  • Wspieraj dziecko w radzeniu sobie z emocjami, które w tym trudnym okresie mogą być dla niego silne. Pamiętaj, że lęk, niepokój czy żal są w tym czasie naturalne. Dlatego nie zaprzeczaj tym uczuciom i unikaj stwierdzeń „tylko nie płacz”, „nie bój się przedszkole jest super”. Powiedz lepiej  „zdaje się, ze się trochę boisz”, „chyba jest ci smutno”, „rozumiem Cię”. Jeżeli zaakceptujesz negatywne emocje dziecka, ono szybciej się z nimi upora.
  • Nie porównuj dziecka z rówieśnikami czy starszym rodzeństwem. Nie mów „patrz Jasiu nigdy nie płacze w przedszkolu”. Każde dziecko ma inne tempo adaptacji i może w inny sposób reagować na różne sytuacje, wiec porównania nie maja sensu i są dla malucha krzywdzące.
  • Odbierając dziecko z przedszkola nie zasypuj go od razu pytaniami: „jak było?”, „co robiłeś?”, „płakałeś?”. Takie pytanie mogą niepotrzebnie zestresować malucha. Lepiej będzie jeśli zwyczajnie ucieszysz się na jego widok i przytulisz. Zaproponuj co miłego możecie zrobić teraz razem, a dziecko samo zacznie opowiadać.
  • Nigdy nie strasz przedszkolem! – nie mów np. kiedy dziecko nie chce zjeść w domu obiadu, zobaczysz jak pójdziesz do przedszkola będziesz musiał zjeść wszystko” albo kiedy nie chce podzielić się zabawką z rodzeństwem „zobaczysz jak pójdziesz do przedszkola to dzieci nie będą chciały się z Tobą bawić”. W ten sposób budujesz jedynie negatywny obraz przedszkola i potęgujesz stres związany z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej.
  • Ćwicz samodzielność swojego dziecka – nie wyręczaj dziecka w ubieraniu się, jedzeniu, korzystaniu toalety bo tak będzie szybciej. Jeśli dziecko będzie radziło sobie z różnymi zadaniami będzie miało mniej sytuacji stresujących.

Wspólnymi siłami z pewnością proces adaptacji przebiegnie pomyślnie 🙂

Kontakt do wychowawców

Magdalena Dragon – m.dragon@p4.laziska.pl

Katarzyna Kurasz – k.kurasz@p4.laziska.pl (zwolnienie lekarskie)

PLAN PRACY WRZESIEŃ

TYDZIEŃ I : W przedszkolu

  1. Pierwszy dzień w przedszkolu
  2. Dzielne przedszkolaki
  3. Mój znaczek
  4. W szatni
  5. Łazienkowe skarby

TYDZIEŃ II : Wakacyjne wspomnienia

  1. W naszej sali
  2. Bawimy się razem
  3. Jesteśmy dla siebie mili
  4. Nasze zabawki
  5. Zabawy w ogrodzie

TYDZIEŃ III : Jesteśmy bezpieczni

  1. Mój dom- tu czuję się bezpiecznie
  2. Moja droga do przedszkola
  3. Zebra na ulicy
  4. Sygnalizator
  5. Dźwięki na ulicy

TYDZIEŃ IV : Dbamy o siebie i o środowisko

  1. Moje ciało
  2. Dbamy o siebie i o środowisko
  3. Dbamy o higienę
  4. Moja buzia
  5. Dbam o porządek
PLAN PRACY GRUDZIEŃ

TYDZIEŃ I : Grudniowe życzenia

  1. Marzenia małe i duże
  2. Piszemy list do Mikołaja
  3. Paczki, paczuszki
  4. Mikołajki
  5. Pomocnicy Mikołaja

TYDZIEŃ II : Kim będę,gdy dorosnę

  1. Kucharz
  2. Krawiec
  3. Malarz
  4. Murarz
  5. Kto to taki? 

TYDZIEŃ III : Święta za pasem 

  1. Świąteczne porządki
  2. Ozdoby choinkowe
  3. Łańcuchy, girlandy
  4. Zapach Świąt 
  5. Kolorowa choinka

TYDZIEŃ IV : Świąteczne tradycje

  1. Piękne kartki i życzenia
  2. Pierwsza gwiazdka
  3. Wigilijne smakołyki
  4. Przy świątecznym stole
  5. Rodzinne kolędowanie 
PLAN PRACY MARZEC

Tydzień I : Zwierzęta na wiejskim podwórku 

  1. W gospodarstwie
  2. Domy zwierząt 
  3. Odgłosy z wiejskiego podwórka 
  4. Małe i duże zwierzęta 
  5. Przysmaki zwierząt 

Tydzień II : W marcu, jak w garncu

  1. Wielki garnek pogody
  2. Jak się ubrać?
  3. Skąd ten deszcz?
  4. Kalendarz pogody
  5. Ciepło – zimno

Tydzień III : Porządki w ogrodzie

  1. Po zimie w ogrodzie
  2. W naszym ogródeczku
  3. Ogrodnik
  4. Cebule i cebulki
  5. Szukamy wiosny

Tydzień IV : Witaj wiosno!

  1. Wiosenne pączki
  2. Witamy powracające ptaki
  3. Pierwsze kwiaty
  4. Witaj wiosno!
  5. Zdrowie na wiosnę
PLAN PRACY PAŹDZIERNIK

TYDZIEŃ I : Dary jesieni

  1. Warzywa
  2. Owoce 
  3. Grzyby małe i duże
  4. Kasztany i żołędzie
  5. Korale z jarzębiny

TYDZIEŃ II : Dbamy o zdrowie

  1. Kolorowa piramida
  2. U lekarza
  3. W czym na spacer?
  4. Sałatka owocowa
  5. Każdy zuch lubi ruch

TYDZIEŃ III : Jesienią w parku i w lesie 

  1. Jesień w parku 
  2. Zapasy wiewiórki 
  3. Zwierzęta przygotowują się do zimy
  4. Kolory jesieni
  5. Jesień w lesie

TYDZIEŃ IV : Zabawy na jesienne wieczory

  1. Malujemy
  2. Tańce- wygibańce
  3. Plastelinowe ciasteczka
  4. Kukiełkowy teatrzyk
  5. Zabawy z piłką

 

 

 

 

PLAN PRACY STYCZEŃ

Tydzień I : Witamy Nowy Rok

  1. Zimowe ubrania
  2. Kolory wiosny
  3. Latem jest ciepło
  4. Jesienne smakołyki
  5. Cztery pory roku

Tydzień II : Co można robić zimą?

  1. Jaki jest śnieg?
  2. Kolorowy śnieg
  3. Płatki śniegu 
  4. Badanie lodu
  5. Tropy na śniegu 

Tydzień III : Święto Babci i Dziadka

  1. Moja babcia i mój dziadek
  2. Zabawy z babcią i dziadkiem 
  3. Upominek dla babci
  4. Upominek dla dziadka 
  5. Do zabawy 

Tydzień IV : Zimowe mistrzostwa sportowe

  1. Zimowa rozgrzewka
  2. Bezpieczne zabawy zimą 
  3. Zabawy na śniegu i lodzie
  4. Lepimy bałwana
  5. Zimowi sportowcy
PLAN PRACY KWIECIEŃ

Tydzień I : Wielkanoc

  1. Przygotowania do świąt
  2. Wielkanocne tradycje
  3. Wielkanocny koszyczek
  4. Pisanki, kraszanki, malowane jaja
  5. Na świątecznym stole

Tydzień II : Praca rolnika

  1. Na polu
  2. Dzień w gospdarstwie
  3. Ale jaja!
  4. Traktor
  5. Skąd się bierze ser?

Tydzień III : Dbamy o naszą planetę

  1. Czysto wokół nas
  2. Sprzątanie świata
  3. Ekoprzyjaciele
  4. Czysta rzeka
  5. Segregujemy odpady

Tydzień IV : Tajemnice książęk

  1. Moje ulubione książki
  2. Jak powstaje papier?
  3. Kolorowe książeczki
  4. W księgarni
  5. Lubię czytać – biblioteka
PLAN PRACY LISTOPAD

TYDZIEŃ I : Listopadowe wspomnienia 

  1. Moi najbliżsi 
  2. Moi rodzice
  3. Zabawy z dziadkami
  4. Brat i siostra
  5. Rodzinna galeria

TYDZIEŃ II : Jesienna pogoda 

  1. Deszczowa pogoda
  2. Ciemne chmury
  3. Deszczowe kropelki
  4. Listopadowy wiatr
  5. Jesienne ubranie

TYDZIEŃ III : Zwierzęta domowe

  1. Koty i kotki
  2. Pies – mój przyjaciel
  3. Jestem opiekunem 
  4. Przytul misia
  5. Kim jest weterynarz?

TYDZIEŃ IV : Zimno, coraz zimniej

  1. Niezwykłe domy 
  2. Zimowy śpioch – jeż 
  3. Kto przyleci do karmnika?
  4. Nowe futerko 
  5. Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę

 

 

PLAN PRACY LUTY

Tydzień I : Baśnie, bajki, legendy

  1. Ulubiona bajeczka
  2. Bohaterowie bajek
  3. Dawno, dawno temu
  4. Smutne książeczki
  5. Witajcie w naszej bajce 

Tydzień II : Bale, bale w karnawale

  1. Wielkie bale w karnawale 
  2. Karnawałowe porady fryzjerskie
  3. Stroje karnawałowe
  4. Kolorowe balony
  5. Maski karnawałowe

Tydzień III : W dawnych czasach 

  1. Dinozaury – stwory z przeszłości 
  2. Ślady przeszłości – węgiel 
  3. Ślady przeszłości – sól 
  4. Jaskiniowcy 
  5. Wulkan

Tydzień IV : Wynalazki

  1. Rowerem w świat 
  2. Telefon ze sznurkiem
  3. Wyprawa w kosmos
  4. Kto wyłączył światło?
  5. Jaki śmieszny samochód
Skip to content