Adaptacja

MAMO, TATO IDĘ DO PRZEDSZKOLA!

Kilka słów dla rodziców dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną.

  • Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je, przekaż dziecko opiekunowi.
  • Powiedz dziecku, kiedy odbierzesz je z przedszkola – podając punkt w czasie, który będzie dla niego łatwy do określenia np. po obiedzie, po drzemce. Zawsze dotrzymuj obietnicy, bo inaczej dziecko przestanie Ci wierzyć.
  • Nigdy nie okłamuj dziecka – nie mów np. idę tylko do samochodu za chwilę wrócę.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to raz, będzie wiedziało, że łzami może wymusić wszystko.
  • Nie obiecuj„jeśli pójdziesz do przedszkola to dostaniesz…”. Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz wręczyć mu maleńki prezent, ale nie powinna to być forma przekupywania, a raczej nagrody niespodzianki.
  • Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, kiedy słyszysz że Twoje dziecko płacze. Takie zachowania u dziecka dopiero rozpoczynającego funkcjonowanie w środowisku poza znanym dobrze środowiskiem rodzinnym są zupełnie normalne! Kiedy jednak zobaczy, że rodzic nie czuje się pewnie pozostawiając je w przedszkolu, będzie miało wrażenie, że dzieje się coś złego, a to spotęguje jego stres.
  • Większość dzieci uspokaja się chwilę po zamknięciu drzwi, ponieważ absorbują je nowi koledzy i zabawki. A życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze uspokoi, zajmując jego uwagę czymś miłym i pozytywnym.
  • Na początku dobrze jest skrócić czas pobytu w przedszkolu, by ułatwić dziecku adaptację. Jeśli jest taka możliwość przez jakiś czas odbieraj dziecko np. po obiedzie. Ustal z nim, kiedy czas pobytu zostanie przedłużony i w dniu kiedy ma to nastąpić, przypomnij, ze teraz będziesz przychodzić później np. po podwieczorku.
  • Wspieraj dziecko w radzeniu sobie z emocjami, które w tym trudnym okresie mogą być dla niego silne. Pamiętaj, że lęk, niepokój czy żal są w tym czasie naturalne. Dlatego nie zaprzeczaj tym uczuciom i unikaj stwierdzeń „tylko nie płacz”, „nie bój się przedszkole jest super”. Powiedz lepiej  „zdaje się, ze się trochę boisz”, „chyba jest ci smutno”, „rozumiem Cię”. Jeżeli zaakceptujesz negatywne emocje dziecka, ono szybciej się z nimi upora.
  • Nie porównuj dziecka z rówieśnikami czy starszym rodzeństwem. Nie mów „patrz Jasiu nigdy nie płacze w przedszkolu”. Każde dziecko ma inne tempo adaptacji i może w inny sposób reagować na różne sytuacje, wiec porównania nie maja sensu i są dla malucha krzywdzące.
  • Odbierając dziecko z przedszkola nie zasypuj go od razu pytaniami: „jak było?”, „co robiłeś?”, „płakałeś?”. Takie pytanie mogą niepotrzebnie zestresować malucha. Lepiej będzie jeśli zwyczajnie ucieszysz się na jego widok i przytulisz. Zaproponuj co miłego możecie zrobić teraz razem, a dziecko samo zacznie opowiadać.
  • Nigdy nie strasz przedszkolem! – nie mów np. kiedy dziecko nie chce zjeść w domu obiadu, zobaczysz jak pójdziesz do przedszkola będziesz musiał zjeść wszystko” albo kiedy nie chce podzielić się zabawką z rodzeństwem „zobaczysz jak pójdziesz do przedszkola to dzieci nie będą chciały się z Tobą bawić”. W ten sposób budujesz jedynie negatywny obraz przedszkola i potęgujesz stres związany z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej.
  • Ćwicz samodzielność swojego dziecka – nie wyręczaj dziecka w ubieraniu się, jedzeniu, korzystaniu toalety bo tak będzie szybciej. Jeśli dziecko będzie radziło sobie z różnymi zadaniami będzie miało mniej sytuacji stresujących.

Wspólnymi siłami z pewnością proces adaptacji przebiegnie pomyślnie 🙂

WYPRAWKA

MAMUSIU, TATUSIU!

WŁAŚNIE ZOSTAŁEM PRZEDSZKOLAKIEM,

CO TO OZNACZA? JUŻ WAM WYJAŚNIAM

 

potrzebuję wygodnych ubranek: takich,w których będzie mi wygodnie w zabawach oraz które sam ściągnę i ubiorę

poproszę  także o zestawy zapasowych ubranek i bielizny, czekających w szafce.

Wiecie – czasem pędzel z farbą nie trafi w kartkę, a zupa udekoruje bluzkę, czasem zgubię drogę do toalety lub zapomnę o niej świetnie się bawią

przydadzą mi się wygodne kapcie: na rzepy ze sztywną podeszwą, w dobrym rozmiarze i chroniące przed wywrotką – wiecie, czasem lubię pobiegać

z kolegami, a w zbyt luźnych kapciach łatwo o wywrotkę

przydadzą się chusteczki: mokre i suche, w końcu jestem eleganckim przedszkolakiem i muszę dbać o swój nos

miło będzie mieć ulubioną maskotkę, a jeżeli będę leżakował, to mięciutki kocyk

przyda mi się także papier ksero: będę rysował, malował, wycinał

NASZ DZIEŃ W PRZEDSZKOLU

6.30 – 9.00  Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Rozmowy indywidualne.

                   Zabawy ruchowe. Zabiegi higieniczne.

9.00 – 9.30  Śniadanie. Zabiegi higieniczne.

9.30 – 11.00  Zajęcia dydaktyczne. Spacery, wyjścia.

11.00 – 11.20  Drugie śniadanie.

11.20 – 12.00  Zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub sali. Spacery.

                       Zabiegi higieniczne.

12.00 – 12.30  Obiad. Zabiegi higieniczne.

12.30 – 14.00   Relaks – leżakowanie, słuchanie kołysanek, muzyki, bajek.

14.00 – 14.30  Podwieczorek. Zabiegi higieniczne.

14.30 – 16.30  Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

                       Praca indywidualna z dzieckiem. Rozmowy indywidualne.

PLAN PRACY

GRUDZIEŃ

TYDZIEŃ 13:  GRUDNIOWE ŻYCZENIA

1. Marzenia duże i małe

2. Piszemy list do Mikołaja

3. Paczki, paczuszki

4. Pomocnicy Mikołaja

5. Mikołajki

TYDZIEŃ 14:  KIM BĘDĘ, GDY DOROSNĘ

1. Kucharz

2. Krawiec

3. Malarz

4. Murarz

5. Kto to taki ?

TYDZIEŃ 15:  ŚWIĘTA ZA PASEM

1. Świąteczne porządki

2. Ozdoby choinkowe

3. Łańcuchy, girlandy

4. Zapachy świąt

5. Kolorowa choinka

TYDZIEŃ 16:  ŚWIĄTECZNE TRADYCJE

1. Piękne kartki i życzenia

2. Pierwsza gwiazdka

3. Wigilijne smakołyki

4. Przy świątecznym stole

 

LISTOPAD

TYDZIEŃ 9:  LISTOPADOWE WSPOMNIENIA

1. Moi najbliżsi

2. Moi rodzice

3. Zabawy z dziadkami

4. Brat i siostra

5. Rodzinna galeria

TYDZIEŃ 10:  JESIENNA POGODA

1. Deszczowa pogoda

2. Ciemne chmury

3. Deszczowe kropelki

4. Listopadowy wiatr

5. Jesienne ubranie

TYDZIEŃ 11:  ZWIERZĘTA DOMOWE

1. Koty i kotki

2. Pies – mój przyjaciel

3. Jestem opiekunem

4. Przytul misia

5. Kim jest weterynarz

TYDZIEŃ 12:  ZIMNO, CORAZ ZIMNIEJ
1. Niezwykłe domy
2. Zimowy śpioch – jeż

3. Kto przyleci do karmnika?

4. Nowe futerko wiecznego śniegu

5. Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę

PAŹDZIERNIK

TYDZIEŃ 5:  DARY JESIENI
1. Warzywa
2. Owoce
3. Grzyby małe i duże
4. Kasztany i żołędzie
5. Korale z jarzębiny
TYDZIEŃ 6:  DBAMY O ZDROWIE
1. Kolorowa piramida
2. U lekarza

3. W czym na spacer

4. Sałatka owocowa
5. Każdy zuch lubi ruch
TYDZIEŃ 7:  JESIENIĄ W PARKU I W LESIE

1. Jesień w parku

2. Zapasy wiewiórki

3. Zwierzęta przygotowują się do zimy

4. Kolory jesieni

5. Jesień w lesie

TYDZIEŃ 8:  ZABAWY NA JESIENNE WIECZORY
1. Malujemy
2. Tańce – wygibańce

3. Plastelinowe ciasteczka

4. Teatrzyk kukiełkowy

5. Zabawy z piłką

WRZESIEŃ

TYDZIEŃ 1:  W PRZEDSZKOLU

1. Pierwszy dzień w przedszkolu

2. Dzielne przedszkolaki

3. Mój znaczek

4. W szatni

5. Łazienkowe skarby

TYDZIEŃ 2:  WAKACYJNE WSPOMNIENIA

1. W naszej sali

2. Bawimy się razem

3. Jesteśmy dla siebie mili

4. Nasze zabawki

5. Zabawy w ogrodzie

TYDZIEŃ 3:  JESTEŚMY BEZPIECZNI

1. Mój dom – tu czuję się bezpiecznie

2. Moja droga do przedszkola

3. Zebra na ulicy

4. Sygnalizator

5. Dźwięki ulicy

TYDZIEŃ 4:  DBAM O SIEBIE I ŚRODOWISKO
1. Moje ciało
2. Czyste ręce

3. Dbam o higienę

4. Moja buzia

5. Dbam o porządek

Skip to content