KSZTAŁCENIE NA AODLEGŁOŚĆ
WAKACJE
Drodzy Rodzice !!!
Za kilka dni rozpoczynają się wakacje. Dzieci mają prawo do wypoczynku, szczególnie po całym roku szkolnym. Od terapii logopedycznej jednak nie ma wakacji – im więcej ćwiczeń, tym lepsze efekty, natomiast im dłuższa przerwa – tym większe ryzyko niechcianych zmian.
Co wtedy robić?
Sięgnijcie po kilka prostych ćwiczeń i zabaw, które z sukcesem wykorzystacie podczas wakacyjnych dni, a które będą miały charakter logopedyczny – bez świadomego udziału dziecka w ćwiczeniach.
- Zamiast czytania wieczornej bajki na dobranoc można razem z dzieckiem ułożyć bajkę logopedyczną – wówczas pobudzamy wyobraźnię dziecka i jednocześnie ćwiczymy narządy mowy!
- Zabawa piłką: podrzucanie, rzucanie do siebie, rzucanie do celu, kopanie piłki
w określonym kierunku; ważne, żeby każdy ruch piłki powiązany był z sylabą lub wyrazem utrwalającym wymowę. - Huśtawka: asekurujesz Malucha na placu zabaw? Podczas huśtania się, zorganizuj zabawę słowną. Dla młodszych – kategoryzacja: wymień jak najwięcej ubrań, zabawek, pojazdów, owoców, imion; dla starszych: co słyszysz na początku wyrazu? Jaką sylabę, głoskę? Wymień wyrazy zaczynające się od głoski…. jaki wyraz zaczyna się i kończy tą samą głoską? Kontroluj sposób wymawiania.
- Skakanka! Czy można skakać i mówić? Można! A najskoczniej można ćwiczyć… sylaby! SZA, SZO, SZU…
- Piknik: zabierz, oprócz smakołyków i kocyka, grę: domino, memory, lub inne, które zaangażują rodzinę: scrabble, zgadnij kto to, gry planszowe… nawet w takich chwilach masz wpływ na rozwój swojego dziecka!
- Podróż samochodem: każdy z pasażerów wymawia słowo, które rozpoczyna się na tę głoskę, którą zakończył się wyraz poprzedni, na przykład: mama – sok; tata – kiwi; Ola: igła; Tomek – a Ciekawe, czy ktoś wypowie dwa razy tę samą nazwę, albo czy komuś braknie wyrazów! Podczas jazdy nie zapomnijcie o śpiewaniu piosenek, opowiadaniu historii i żartów.
- Podsumowanie dnia: zadaniem malucha jest opowiadanie tego, co przeżył
i doświadczył w minionym dniu. Warunkiem jest piękne mówienie. A może dodatkowo narysuje scenę z fantastycznego dnia? - Deszczowy dzień? Proponuję zabawę sylabami (wiele propozycji znajdziecie w dziale NAUKA CZYTANIA.)
Pamiętajcie o tym, że największe efekty osiągają te dzieci, które uczą się przez zabawę oraz których rodzice aktywnie uczestniczą w procesie wspierania i rozwoju mowy. Wykorzystajcie wakacje, aby wspólnie spędzić czas!
Życzę dzieciom radosnych, słonecznych wakacji i wesołych zabaw logopedycznych.
Maria Październy
Teksty do ćwiczeń logopedycznych.
- Gimnastyka – ćwiczenie usprawniające narządy artykulacyjne.
Rodzic mówi wierszyk, a dziecko wykonuje ruchy języka opisane w wierszu najlepiej przed lustrem.Na początku jest rozgrzewka,
Językowa wprzód wywieszka,
Cały język wyskakuje,
Wszystkim nam się pokazuje,
W dół i w górę,
W lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje, pięknie kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
Jak się język bawi w berka.
Kto spróbuje z miną śmiałą,
Zwinąć język w rurkę małą?
Język ząbki poleruje
Każdy dotknie i wyczuje…
Może uda się ta sztuczka.
Trzeba uczyć samouczka.2. Rymy w zagrodzie
Wiersz ten można wykorzystać do:
ćwiczeń oddechowych – utrwalanie nawyku mówienie na wydechu;
ćwiczeń słuchowych – odgadywanie brakujących rymów (słowa w nawiasach);
ćwiczenia artykulacyjne – prawidłowe wymawianie głosek;
Rodzic czyta tekst, a w miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci odgadują brakujące rymy.Raz na grzędzie bura kurka
nastroszyła swoje…( piórka)*
Inna kurka głośno gdacze
Żółta kaczka pięknie…(kwacze).*
Baran po swojemu beczy,
koza w kozie z żalem…(meczy).*
Gniady konik w stajni hula,
pszczółki lecą wprost do…(ula).*
traktor w polu głośno huczy,
a na łące krówka…( muczy)*
gdy wróbelki nam ćwierkają,
dzieci rymy…( dobierają).*3. Skacząca piłka
Wiersz ten służy do:
ćwiczeń artykulacyjnych – utrwala prawidłową artykulację głosek L i A oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski R;
ćwiczenia usprawniające narządów mowy – usprawnia czubek języka;
ćwiczeń oddechowych – utrwalanie nawyku mówienie na wydechu;
ćwiczenia słuchowe – kształtowanie percepcji słuchowej;
Rodzic czyta tekst, a w miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci naśladują językiem skaczącą piłeczkę, powtarzając LA, LA, LA.Mała Ala piłkę ma,
piłka skacze:
– La, la, la.
– La, la, la*
Ala Ani piłkę da,
piłka skoczy:
– La, la, la.
– La, la, la*
Ładnie fika piłka ta:
piłka tańczy:
– La. la, la.
– La, la, la*
Piłkę łapie mała Ala,
piłka skacze:
– La, la la.
– La, la la.*
Czy ktoś wdzięku więcej ma,
od tej piłki:
– La, la, la?
– La, la, la.*4. Syk węża
Wiersz ten można wykorzystać do:
ćwiczeń oddechowych – utrwalanie nawyku mówienie na wydechu, wydłużenie fazy wydechowej;
ćwiczeń słuchowych – kształtowanie percepcji słuchowej;
ćwiczenia artykulacyjne – prawidłowe wymawianie głoski S;
ćwiczenia usprawniające narządów mowy – usprawnia czubek języka i wargi;
Rodzic czyta tekst, a w miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci naśladują syk węża – jak najdłużej na jednym wydechu dwukrotnie wypowiadają z jednakowym natężeniem głoskę S, robiąc jedną pauzę (//), w czasie której na chwilę wstrzymują oddech.Idzie sobie mały wąż,
idzie i tak syczy wciąż:
S // S // S // S.
Idzie sobie tenże wąż
w stronę lasu, sycząc wciąż:
S // S // S // S.
Syczy, syczy wężyk mały
w syku jego urok cały:
S // S // S // S.
Nikt nie syczy pięknie tak,
ani krowa, ani szpak:
S // S // S // S.
Nie potrafi tak ropucha,
nawet ta brzęcząca mucha:
S // S // S // S.
Twe syczenia, wężu mój,
też podziwia pszczółek rój
S // S // S // S.5. Szumi las
Wiersz ten można wykorzystać do:
ćwiczeń oddechowych – utrwalanie nawyku mówienie na wydechu, wydłużenie fazy wydechowej;
ćwiczeń słuchowych – kształtowanie percepcji słuchowej;
ćwiczenia artykulacyjne – prawidłowe wymawianie głoski SZ;
ćwiczenia usprawniające narządów mowy – usprawnia czubek języka i wargi;
Rodzic czyta tekst, a w miejscach oznaczonych cyframi dzieci powtarzają za rodzicem szum lasu – jak najdłużej na jednym wydechu wypowiadają głoskę SZ – głośno (1) lub cicho (2).Dzisiejsza porada
dla wszystkich się nada.
Będą dzieci umieć,
jak las pięknie szumieć.
Wystarczy uważać
i za mną powtarzać.
Głośno tak szumi las,
jakby las witał nas:
SZ … (1)
SZ … (2)
SZ … (1)
Głośno szumią drzewa,
las piosenkę śpiewa:
SZ … (1)
SZ … (2)
Lekki wietrzyk wieje,
opowiada dzieje:
SZ … (2)
SZ … (2)
Drzewa szybciej rosną,
latem oraz wiosną:
SZ … (2)
SZ … (2)
Wietrzyk wieje mocniej
dzieci szumią głośniej:
SZ … (1)
SZ … (1)
SZ … (1)
Słabiej wieje wietrzyk
ciszej mówią wierszyk:
SZ … (2)
SZ … (2)
SZ … (2)Źródło:Skorek E.
BAJKI LOGOPEDYCZNE
ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI APARATU MOWY POPRZEZ
BAJKI LOGOPEDYCZNE
Bajki logopedyczne oprócz tego, że usprawnią narządy mowy dziecka, to również uwrażliwią na różnorodność świata dźwięków, mobilizują do myślenia i poprawnej werbalizacji, przygotowują do nauki czytania (poprzez usprawnianie słuchu fonemowego). Bajka logopedyczna to krótka historyjka, której bohaterami może być dziecko, pan Języczek lub zwierzątka. Może być całkowicie abstrakcyjna lub związana z aktualną sytuacją i wydarzeniami w życiu dziecka. Dorosły może ułożyć ją sam lub zaczerpnąć z literatury. Dzieci słuchając czytanych lub opowiadanych bajek, wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy, polegające na pokazaniu ruchem języka, warg, żuchwy określonego fragmentu bajki. Ćwiczenia demonstruje dorosły, dlatego musi je sam wcześniej starannie przećwiczyć przed lustrem. Ćwiczenia są wplatane w treść bajki tak, aby dzieci nie odczuły znudzenia i zmęczenia, dlatego też urozmaiceniem są także elementy ruchu i wypowiadane wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Wskazówki:
- W trakcie opowiadania bajki dziecko i dorosły siedzą tak, aby widzieć swoje twarze.
- Dorosły ma obowiązek dbania o prawidłowość wykonywania ćwiczeń aby dziecko mogło się na nim wzorować.
- Bajkę można uatrakcyjnić poprzez obrazki, które dzieci mogą później pokolorować lub układać jako historyjkę obrazkową.
Maria Październy
ZABAWY LOGOPEDYCZNE
– Gra internetowa – należy nacisnąć obraz głośnika, wysłuchać słowo, powtórzyć je na głos i zaznaczyć rysunek przedstawiający rym do wypowiadanego słowa:
Maria Październy
TYGODNIOWY KALENDARZ ćwiczeń logopedycznych
Maria Październy
MEMORY
DESZCZOWY DZIEŃ
manualne_sprawnosci_a_mowa
cwiczenia-oddechowe-deszczowydzien
Motyl
Memory
Rymy i rymowanki
Witam w poniedziałkowy ranek.
Wszystkim życzę dobrego tygodnia i pięknego dnia. Mimo wszystko szukajmy pozytywnych spraw. Popatrzcie jak pięknie obudziło nas słońce. Zapraszam Was do zaglądania w miejsca kontaktowe z logopedą, przyjrzyjcie się zaproponowanym zadaniom i zabawom logopedycznym. A może sami wymyślicie jakąś inną aktywność do zabawy z logopedą? Podzielcie się tym ze mną.
Pani Marysia, logopeda 🙂
TEATRZYK KUKIEŁKOWY
ĆWICZENIA Z PSZCZÓŁKĄ
Dzisiaj zachęcam do wykonania zestawu ćwiczeń artykulacyjnych z pszczółką – papierową, ruchomą pacynką z językiem. Zadaniem dziecka jest zrobienie sobie pacynki, a następnie wykonanie ćwiczeń artykulacyjnych pionizujących język. Poniżej znajdziecie gotowy do wydrukowania zestaw ćwiczeń oraz link, pod którym można znaleźć schemat pszczółki do darmowego pobrania.
Sposób wykonania pszczółki jest tu. Link do bezpłatnego pobrania szablonu do wydrukowania jest tu.
Do dzieła!
Dodatkowo zachęcam do zabawy z piosenką „Wiosenne owady”:
http://www.youtube.com/watch?v=olPkbFxobe4
ćwiczenia z pszczółką
WIOSENNA GIMNASTYKA
Dzisiaj mam dla Was zestaw ćwiczeń artykulacyjnych przygotowany w wiosennej oprawie.
Na początek zachęcam Rodziców do obejrzenia instruktażowego filmu, który pokazuje zabawę z językiem, wargami, policzkami i głoskami (dla nas najważniejsze są pierwsze 23 minuty filmu): http://www.youtube.com/watch?v=w1VSwHDwwko
Następnie zapraszam do ćwiczenia mającego na celu wypracowanie pionizacji języka, niezbędnego do prawidłowej wymowy głosek z szeregu szumiącego [sz], [ż/rz], [cz], [dż] oraz głoski [r].
Proszę wydrukować poniższą kartę z obrazkami, pokolorować i porozcinać wzdłuż linii. Pojedyncze karteczki poskładać i wrzucić do pojemnika lub umieścić każdą z nich w jajku niespodziance.
Zadaniem dziecka jest wybrać karteczkę i wykonać zaproponowane na niej ćwiczenie. Dodatkowo można poprosić o interpretację obrazka – dlaczego kojarzy się z wiosną lub z danym ćwiczeniem.
Na przykład: bocian – przylatuje do Polski wiosną. Długo stoi na jednej nodze, a to jest podobne do trzymania języka w górze:)
Miłej zabawy!
Wiosenna-gimnasyka-buzi-i-językaDO POBRANIA

Istotnym elementem profilaktyki wad wymowy jest świadomość Rodziców i najbliższego
otoczenia dziecka. Poniżej prezentuję tzw. przykazania logopedyczne.
1. ZWRÓĆ UWAGĘ NA SPOSÓB ODDYCHANIA
DZIECKA. Wdech i wydech przy spoczynku lub milczeniu
powinien się odbywać przez nos. Jeśli przy oddychaniu dziecko
ma otwartą buzię, powinno Cię to zaniepokoić.
2. BY DOBRZE MÓWIĆ, TRZEBA DOBRZE SŁYSZEĆ.
Jeśli musisz powtarzać polecenie lub prośby kierowane do
dziecka, sprawdź Jego słuch.
3. MÓWIĄC DO DZIECKA, NIE SPIESZCZAJ FORM
WYRAZÓW. Tylko właściwa wymowa i zachowanie
poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany efekt w
postaci prawidłowej wymowy.
4. ZWRÓĆ UWAGĘ NA BUDOWĘ JĘZYKA, WARG,
POLICZKÓW, PODNIEBIENIA (miękkiego i twardego)
oraz JĘZYK. Jeśli masz wątpliwości co do ich wyglądu,
ułożenia, wielkości czy ruchliwości, udaj się do specjalisty po
konsultację.
5. UCZ DZIECKO GRYZIENIA od momentu, gdy tylko
zaczniesz podawać pokarmy stałe. Gryzienie marchewki, jabłka,
skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów,
ułożenie zębów i żuchwy oraz prawidłowe ruchy języka.
6. CODZIENNIE CZYTAJ DZIECKU NA GŁOS,
przynajmniej 20 minut, dziecko poprawia swoją wymowę,
doskonali ją, starając się naśladować to, co słyszy od otoczenia.
Dzięki głośnemu czytaniu dorosłego dziecko także wzbogaca
swoje słownictwo, ćwiczy pamięć werbalną, zdolność
koncentracji uwagi, umiejętność budowania zdań.
7. PODCZAS CZYTANIA NIECH TWOJE DZIECKO
OPOWIADA treść ilustracji, naśladuje różne odgłosy (np.
szum wiatru, pukanie, odgłosy zwierząt). Wyrazy
dźwiękonaśladowcze są doskonałym ćwiczeniem
usprawniającym narządy artykulacyjne, przygotowują dziecko
do wymowy kolejnych głosek.
8. ZACHĘCAJ DZIECKO DO NAUKI WIERSZY NA
PAMIĘĆ. Jest to doskonała forma ćwiczeń utrwalających
wyrazistą wymowę.
9. WPROWADŹ DO ZABAWY GIMNASTYKĘ BUZI I
JĘZYKA. Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne! Niech
to będzie zabawa dla Ciebie i dziecka. Dodatkowo będzie to czas,
jaki spędzicie razem i to już jest sukces. O tym, jak prowadzić tę
gimnastykę, porozmawiaj z logopedą dziecka. On udzieli Ci
fachowych wskazówek.
10. ĆWICZENIA WYKONUJCIE SYSTEMATYCZNIE.
Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt. Ćwiczyć można
zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym,
ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie
powinno traktować takich ćwiczeń jak obowiązku.
Sprawne posługiwanie się językiem ojczystym jest
podstawą sukcesów szkolnych, a potem
zawodowych.
Praca nad mową to nie tylko systematyczne
ćwiczenia (gdy jest taka potrzeba), to nieustanne
zwracanie uwagi na to, jak dziecko mówi, to
życzliwe i cierpliwe tłumaczenie, chwalenie go za
ładnie wyrecytowany wiersz czy zaśpiewaną
piosenkę.
Prawidłowy rozwój mowy uwarunkowany jest
właściwym rozwojem intelektualnym, fizycznym i
emocjonalnym ale pamiętać należy o tym, iż
mowa rozwija się tylko poprzez kontakt werbalny
z drugą osobą drogą naśladownictwa.