dzieci 5- 6 letnie

Słoneczka

 

Drodzy Rodzice,

w związku ze zmianami organizacyjnymi w przedszkolu-

od poniedziałku (18.05.2020r.) nauczanie zdalne w grupie „Słoneczka”

odbywać będzie się we współpracy z p. Magdaleną Dragon.

  • w związku z tym, że Pani Natalka przebywa obecnie na zwolnieniu lekarskim- w razie wszelkich pytań, wątpliwości etc. zapraszam do kontaktu na mail k.kurasz@p4.laziska.pl

 

ZDALNE ZAJĘCIA
(22.06.2020r. – 26.06.2020r.) Wakacje!

26.06.2020r. (piątek) 

Wiersz – „Lato wreszcie!” U. Kozłowska

Już walizki w bagażniku,
torba, plecak, pięć koszyków…
Czy na pewno wszystko mamy?!
Bo za chwilę wyjeżdżamy!
Tata juz przy kierownicy,
denerwuje się i krzyczy.
Szkoda przeciez każdej chwili!
– Jedźmy w końcu moi mili!

Lato, lato, lato wreszcie
Nie bedziemy siedzieć w mieście!

Wszyscy więc wsiadają prędko:
Dziadek Włądek z wielką wędkę,
Babcia z kotem, pies nasz, Ciapek,
Mama (niosąc stos kanapek)
Moja siostra z parasolką
i braciszek z deskorolką,
potem ja z piłkami dwiema…
lecz juz dla mnie miejsca nie ma!

Lato, lato, lato wreszcie,
Czy bedziemy siedzieć w mieście?

Tata mówi: – Nie ma strachu,
jeszcze miejsce jest na dachu.
Wiec mi troche zrzedła minka:
– Ja na dachu? Ja… dziewczynka?
Tata tylko kręci głową:
– Cóż za pomysł, daję słowo?!
Oj! Córeczko moja mała
coś ty sobie ubzdurała?

Lato, lato, lato wreszcie,
Nie bedziemy siedzieć w mieście!

Już na dachu stos bagaży,
a ja usmiech mam na twarzy.
Siedzę sobie obok mamy
no i wreszcie wyjeżdżamy!
Słońce nam wskazuje drogę-
już doczekać się nie mogę!
Wiem, że w dali na nas czeka
Las szumiący, łaka, rzeka…

Lato, lato, lato wreszcie,
Nie bedziemy siedziec w mieście!

Pytania: Gdzie wybierają się osoby w wierszu? Kto jedzie na wakacje? Ile to osób? Ile zwierząt? 

Zagraj 

Wielkie pakowanie! 

Zrób to sam!

Zbiór pomysłów – wakacyjne prace plastyczne 

Quiz (TAK/NIE)

  1. Po górach spacerujemy w czasie burzy.

  2. Nie zbliżamy się do nieznanych/dzikich zwierząt.

  3. W lesie można krzyczeć.

  4. Podczas letnich wypraw należy osłaniać głowę przed słońcem.

  5. Na plaży opalamy się od rana do wieczora.

  6. W górach wędrujemy po wyznaczonych szlakach.

  7. Kąpiemy się w miejscach niestrzeżonych.

  8. Zawsze przebywamy blisko dorosłych.

Zabawa muzyczna z pokazywaniem

Podgląd zabawy 

Muzyka do zabawy

25.06.2020r. (czwartek) 

„Mój przyjaciel” 

Porozmawiaj wspólnie z rodzicami na temat przyjaciół, spróbuj określić, kto to jest przyjaciel. 

Pytania naprowadzające: Kogo nazywamy przyjacielem? Czym przyjaciel różni się od kolegi? Jak powinien zachowywać się przyjaciel? Co to znaczy, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? Czy masz przyjaciela?

Spróbuj dokończyć zdanie:  MÓJ PRZYJACIEL JEST… (postaraj się dodać jak najwięcej określeń)  🙂 

Zaśpiewaj

„Wakacje”

Zobacz

Galeria ilustracji dotyczących wakacji

Pokoloruj 

Zbiór kolorowanek – wakacje, lato

Quiz 

Kiedy należy myć ręce?

24.06.2020r. (środa) 

wiersz

„Wakacyjne rady” W. Badalska

Głowa nie jest od parady
I służyć Ci musi dalej
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
Kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda,
Chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
Z kąpieli korzystaj

Jagody nieznane,
Gdy zobaczysz w borze,
Nie zrywaj! Nie zjadaj,
Bo zatruć się możesz.

Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.

Biegać boso – przyjemnie,
Ale ważna rada:
Idąc na wycieczkę
Dobre buty wkładaj. 

Jakie rady zawarte są w wierszu?

Zobacz i zapamiętaj 

Bezpieczny przejazd

Poćwicz czytanie

Jaki to wyraz?

Jakiej litery brakuje?

Karty pracy

Wakacyjne karty pracy

Poruszaj się!

Zatańcz 

23.06.2020r. (wtorek) 

Nad morzem

Jak nazywa się morze, do którego dostęp ma Polska?

Wspólnie z rodzicami nazwijcie pozostałe kraje, które mają dostęp do Morza Bałtyckiego 🙂

Zobacz

Wakacje nad morzem – zasady bezpieczeństwa

Powtórz litery 

Jaka to litera?

Wakacyjna chmura wyrazów

Pamiętajcie, że dzisiaj święto obchodzą tatusiowie. Nie zapomnijcie o złożeniu im życzeń i przygotowaniu laurek 🙂 

Niespodzianka na Dzień Taty 

Kolorowanka – tata superbohater

22.06.2020r. (poniedziałek) 

Wiersz

„Góry, nasze góry…”  J. Porazińska

Góry nasze, góry ! Hale, nasze hale!

Kto was zna tak dobrze, Jako my, górale!

Góry nasze góry! Wy, wysokie szczyty!

Kto was przewędrował? Góral rodowity.

Co można robić podczas spędzania wakacji w górach? Spędzaliście kiedyś swoje wakacje w górach? 

Zobacz

„Bezpieczeństwo w górach”

Piosenka

„Wakacje”

Sprawdź się!

Pory roku i miesiące – quiz

Prawo, lewo 

Karty pracy

Pirackie karty pracy

Poruszaj się!

Propozycje ćwiczeń ruchowych

(15.06.2020r. – 19.06.2020r.) Kolory lata

19.06.2020r. (piątek) 

„Letnie krajobrazy”

Spójrzcie na zdjęcia przedstawiające letnie krajobrazy. Spróbujcie opisać każde z poniższych zdjęć. 🙂 Zastanówcie się, w które miejsce najbardziej chcielibyście pojechać.

 

Posłuchaj 

„Po łące biega lato” 

W poniedziałek tworzyliście improwizację ruchową do tej piosenki. Dzisiaj spróbujcie ją sobie przypomnieć i powtórzyć jeszcze raz 🙂

Karta Pracy

Rytmy – kolorowe litery 

Praca plastyczna

Przygotuj farby, wodę, pędzel oraz arkusz papieru. Włącz utwór: Antonio Vivaldi – Cztery Pory Roku , zamknij oczy i wyobraź sobie krajobraz jaki sam/sama chciałabyś/chciałbyś namalować, a potem tak jak podpowiada Ci wyobraźnia, zgodnie z rytmem utworu stwórz swoje dzieło sztuki. 🙂

18.06.2020r. (czwartek)

Opowiadanie 

Pogoda” Bożena Forma

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.

Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno. 

Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.

Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama. 

Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.

Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady. Adaś wpatruje się w mapę pogody.

Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.

Zegar wybija ósmą godzinę.

Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.

Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej. 

Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.

Pytania do opowiadania: Gdzie wybierał się Adaś? Dlaczego chłopiec był zmartwiony? Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wycieczce?

Zobacz

Myszka opowiada o czynnikach pogody

Prognoza pogody

Przed Tobą mapa pogodowa Polski. Zastanów się i powiedz co mogą oznaczać symbole zjawisk pogodowych, które znajdują się na dole mapy. 

Wspólne z rodzicem nazwij i wskaż kierunki na mapie: północ, południe, wschód, zachód.

Przykładowy sposób prognozowania pogody 

Prezenter pogody

Sprawdźcie swoje umiejętności jako prezenterzy pogody 🙂 Narysujcie na kartce mapę pogodową, na niej symbole zjawisk atmosferycznych lub poproście rodziców o wydrukowanie takiej mapy i spróbujcie sami zapowiedzieć pogodę. Postarajcie się używać nazw kierunków na mapie: północ, południe, wschód, zachód.

Pokoloruj według wzoru

Pajacyk

Rytmy – cyfry w kolorach

17.06.2020r. (środa)

Zobacz

Jak powstaje tęcza?

Kolory tęczy 

Zapamiętaj kolory 

Spróbujcie wymienić nazwy kolorów, które tworzą tęcze w odpowiedniej kolejności. Postarajcie się określić na jaką głoskę rozpoczyna się każdy kolejny kolor. 🙂

Sprawdź swoją pamięć 

Memory – pogoda 

Karta pracy

Tęcza (dodawanie)

Rytmy – kształty w kolorach

Zrób to sam!

Tęcza malowana gąbką 

16.06.2020r. (wtorek)

Rozwiąż zagadkę 

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają

I strzelają, i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci…

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną…??? (burzę)

To dobra okazja aby porozmawiać o tym jak należy się zachować w czasie burzy. Zachęcamy dzieci do podzielenia się swoimi przypuszczenia lub swoją wiedzą. Następnie rodzic podsumowuje zdobyte informacje. Podczas burzy:

należy unikać wysokich obiektów;

nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;

należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;

nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.

Ćwiczenia słuchowe

Rodzic włącza nagranie z odgłosami natury. Dziecko stara się rozpoznać, co słyszy, i podać nazwy tych zjawisk 🙂 

Co słyszysz? 

Poćwicz czytanie 

Dopasuj nazwę do obrazka

Jakiej literki brakuje?

Sprawdź swoją pamięć

Matematyczne memory

15.06.2020r. (poniedziałek)

Posłuchaj

„Po łące biega lato”

Pytania do piosenki: jakie rośliny w piosence wskazują drogę do lata? Komu pomaga lato? Z kim lato gra w berka? co robi lato, gdy jest zmęczone?

Zapraszam Was, do wspólnego ułożenia improwizacji ruchowej do piosenki – słuchanie piosenki i wers po wersie ilustrowanie ruchem jej treści.

Powtórz litery 

Znajdź wszystkie litery a i A 

Pomyśl

Wakacyjne karty pracy

Poruszaj się!

(08.06.2020r. – 12.06.2020r.) Zwierzęta małe i duże

12.06.2020r. (piątek)

Pies przyjacielem człowieka”

Rodzic pokazuje zdjęcia psów różnych ras, podaje nazwy ras (owczarki, labradory, teriery, husky, mopsy, rottweilery, amstaffy, yorki). Dziecko rozpoznaje wśród zdjęć wymienione rasy. Rodzic przedstawia też zdjęcia psów nierasowych, mieszańców, i zachęca do zgadywania, do jakiej rasy są podobne.

Warto zapytać, czy prawdziwe jest powiedzenie: Pies przyjacielem człowieka. Jeśli tak, to w jakich sytuacjach przejawia się ta przyjaźń? Dziecko podaje przykłady. Następnie zachęcam do wspólnej rozmowy o tym, w jaki sposób należy dbać o psa.

Bądźmy bezpieczni”

Rozmowa z dzieckiem na temat  właściwego zachowania się wobec nieznanych zwierząt. Można zadawać dziecku pytania pomocnicze: Czy wszystkie psy są przyjazne? Czy można pogłaskać nieznanego psa? Czy należy uciekać przed psem, który nas goni? Czy można odwracać się tyłem do dużego psa? Czy można patrzeć psu prosto w oczy? Jaką pozycję przyjąć w razie ataku psa? W jakich sytuacjach psy bywają groźne, agresywne? Dziecko ustala wspólnie z rodzicem, czego nie wolno robić, kiedy spotka się na swojej drodze obcego psa (podchodzić zbyt blisko, zaczepiać, zabierać czegoś, uciekać).

Warto wspomnieć o zachowaniu psa, który zamierza zaatakować: Pies, gdy zamierza zaatakować, wysyła następujące sygnały: jeży sierść, „kładzie” uszy, stoi na sztywnych łapach, ma uniesiony ogon, ma odsłonięte, dobrze widoczne zęby, warczy. Jeśli pies zaatakuje, należy: Zachować spokój. Wezwać pomoc (jeśli to możliwe i ktoś dorosły jest w pobliżu). Nie uciekać (pies ma wrodzony instynkt drapieżcy i podejmie pogoń). Nie szarpać się (zwierzę zaciśnie szczęki jeszcze mocniej). Nie patrzeć mu w oczy (zwierzę poczuje się drażnione i prowokowane). Przyjąć pozycję „żółwia”. Rodzic prezentuje pozycję „żółwia”. Dziecko powtarza ćwiczenie kilkakrotnie: – spleść dłonie do wewnątrz, – schować kciuki do środka, – założyć ręce na kark i osłonić nimi również uszy, – przykucnąć, – przyciągnąć głowę do kolan, – rozstawić stopy na zewnątrz.

Kolorowanka

Piesek 

Rozwiąż zagadki! 

Zwierzęta w Zoo

Poruszaj się! 

Joga dla dzieci – przygoda w Zoo

 

10.06.2020r. (środa)

Wiersz 

„Tylko jeden raz” M. Buczkówna

Pytania do wiersza: O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu? Gdzie można je spotkać? Co jest ich wspólnym marzeniem?

Bardzo ważne jest podkreślenie tego co wynika z wiersza: że niezależnie od gatunku, każdy ma prawo do życia i każdy jest potrzebny, dlatego należy mu się szacunek.

Jaka to nazwa?”

Układanie wyrazów z liter. Dziecko pracuje samodzielnie lub z pomocą rodzica. Potrzebne będą wydrukowane i powycinane litery alfabetu. Dziecko wybiera litery z alfabetu. Zadanie polega na ułożeniu jak największej liczby nazw zwierząt. 

Poćwicz pisanie

Grafomotoryka

Zrób to sam! 

Lew z rolki po papierze toaletowym.

Potrzebne będą: rolka papieru, nożyczki, klej, kolorowy papier-żółty, pomarańczowy i czarny flamaster.

 

09.06.2020r. (wtorek)

Posłuchaj 

Idziemy do zoo

Spróbuj powiedzieć jakie zwierzęta wymienione były w piosence 🙂

A czy Ty byłaś/eś kiedyś w ZOO? Jeśli tak, to jakie masz wspomnienia z tego miejsca?

Mapa świata 

Rodzic prezentuje dziecku mapę świata, wskazuje kontynenty i podaje ich nazwy. Prezentuje fotografie zwierząt zamieszkujących różne kontynenty. Wspólnie z dzieckiem odszukuje na mapie Afrykę. Prezentuje fotografie zwierząt afrykańskich. Zwraca uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się, budowę. Pyta dziecko, co wie na temat zwierząt przedstawionych na fotografiach. Następnie opowiada mu o najbardziej niebezpiecznych zwierzętach, które nazwano „Wielką Piątką Afryki” (Big Five): lwa, słonia afrykańskiego, nosorożca czarnego, lamparta, bawoła afrykańskiego.

Zobacz

WIELKA PIĄTKA AFRYKI 

Poznajemy zwierzęta w ZOO

Karta Pracy 

Labirynt

Dopasuj wyrazy do zwierząt. Wytnij, wklej w odpowiednie miejsce i pokoloruj cały obrazek

Zakoduj puste kwadraty według wzoru

08.06.2020r. (poniedziałek)

Opowiadanie 

Zwierzęta małe i duże” – wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści. Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania opowiadania o zwierzętach. Prosi o uważne słuchanie i zapamiętanie, czym różni się pszczoła od osy, jakie zwierzęta mają podobny kolor skóry, dlaczego konie noszą takie dziwne nazwy 🙂

Zwierzęta małe i duże” Maciej Bennewicz

Osa! – Ada zaczęła nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada.

To nie jest osa, tylko pszczoła – stwierdziła spokojnie babcia. – Przestań machać, to spokojnie odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz, to możesz ją tylko zdenerwować. Pomyśli, że chcesz jej zrobić krzywdę.

Skąd wiesz, babciu, że to pszczoła? – spytała Ada.

Mój tata był pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem. Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od pszczół. A pszczółki są krępe, grubiutkie i ciemne. Mają też więcej brązowych włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów. Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu, to bardzo pożyteczne owady.

Wiem, babciu, robią miód – stwierdziła Ada.

Tak, aniołku. – Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. – Pszczoły wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać zapasy. Jeden słoiczek miodu to praca setek pszczół.

Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek, z którego robią miód – spytał Adam. – Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji.

Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie pole pełne smakowitego pyłku kwiatowego, na przykład kwitnącego rzepaku, lub aleję lip, wówczas zbiera pyłek i wraca do ula. Na miejscu informuje pozostałe pszczoły w ich specjalnym, tajemniczym języku.

W tajemniczym języku? – zdziwił się Adam.

Tak – przytaknęła babcia. – Pszczółka tańczy i w ten sposób pokazuje innym pszczołom, którędy lecieć na pole obfite w pyłek, jak jest daleko i jakie znaki po drodze wskażą właściwy kierunek.

Tańczy? – powtórzyła Ada.

Tak jest, macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest tajemnicza mowa pszczół. Inne się przyglądają, a potem, żeby zapamiętać trasę, naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już kilka chwil później pole jest pełne pszczół, które zbierają pyłek. Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatu na kwiat, dzięki czemu zapylają kwiaty, a te mogą potem zmieni się w owoce.

A przy okazji z pyłku powstaje miód – dodała Ada.

Znakomicie – pochwaliła ją babcia.

Pszczoła jest prawie takiego samego koloru jak żyrafa – stwierdził Adam, który przeglądał właśnie książkę o zwierzętach. – Czy żyrafy też zapylają kwiaty? – Chłopiec wskazał fotografię, na której długi język żyrafy dotykał liści na wysokim drzewie.

Nie, syneczku – odpowiedziała babcia, która była biologiem, dlatego znała się na zwierzętach jak nikt w rodzinie. – Żyrafy jedzą liście. Muszą szybko obgryźć jedno drzewo akacji, gdyż ta roślina potrafi ostrzegać inne w pobliżu przed intruzami.

Babciu, w jaki sposób akacje ostrzegają się nawzajem? – spytała Ada.

Po kilku minutach obgryzania sok w liściach robi się gorzki i przestaje żyrafom smakować. Dzięki temu akacja traci tylko trochę liści. Gdyby nie ten ochronny zabieg, mogłaby stracić ich zbyt wiele i nie przeżyć. Jednak dzięki mechanizmowi obronnemu chroni siebie i inne drzewa w pobliżu, które na sygnał także gorzknieją.

Bardzo mądre te akacje – stwierdziła Ada.

Ciekawe, czy na świecie są jeszcze inne zwierzęta w podobnym kolorze jak pszczoły i żyrafy – zamyślił się Adam.

Nie mówi się „w kolorze” tylko w podobnym umaszczeniu, prawda, babciu? – Ada zrobiła mądrą minę.

Adam wzruszył ramionami i ostentacyjnie odwrócił się, zakrywając książkę.

Można mówić, jak się chce – żachnął się.

Zamiast się kłócić i robić sobie przykrość, poszukajcie zwierząt podobnych do pszczół, czyli żółto-pomarańczowo-brązowych – zarządziła babcia. Pogłaskała Adama po głowie i poprosiła o przyniesienie kilku książek. Po chwili na stole pojawiły się zdjęcia i rysunki tygrysa, szerszenia, kota domowego, psa, kameleona i konia.

Co do słowa „umaszczenie” to prawda, tak się mówi – stwierdziła babcia. – Kolor zwierzęcia to inaczej jego umaszczenie. Hodowcy koni nazywają w bardzo ciekawy sposób różne kolory, czyli umaszczenia tych zwierząt. Na przykład koń, który wydał się wam podobny do pszczoły, nosi nazwę srokacz albo inaczej koń maści srokatej.

Adam wstał i po chwili przyniósł kolejną książkę, tym razem z fotografiami koni.

Naucz nas, babciu, maści koni – zaproponował i wskazał palcem jasnobrązowego konia z ciemnobrązową grzywą.

To koń gniady – odpowiedziała babcia, poprawiając okulary.

Adam przerzucił kilka kartek i w końcu jego palec trafił na szarobiałego konia w czarnobrązowe ciapki.

Wygląda jak lody straciatella – ucieszyła się Ada. – Uwielbiam ten smak.

To jest maść taranta albo tarantowata – stwierdziła babcia.

Adam wskazał czarnego konia.

To koń kary – odpowiedział babcia. – Ten ma granatowy połysk, więc mówi się o nim koń kruczy, bo ma umaszczenie podobne do tego ptaka. U koni mówimy o umaszczeniu, u ptaków – o upierzeniu.

A kruki, babciu, co to za ptaki? – spytała Ada.

Kruki żyją bardzo długo. Najstarszy żył ponoć w Londynie na zamku Tower. Miał 44 lata. Kruki łączą się w pary na całe życie. Potrafią bronić swego terytorium i są wszystkożerne, czyli jedzą, co im do dzioba wpadnie. – Babcia zaśmiała się i wyciągnęła z szafki herbatniki.

Super, znamy już cztery umaszczenia koni! – Adam aż klasnął w ręce z radości. – Srokacz, gniady, taranta i kary.

Oraz zwyczaje pszczół, żyraf i kruków – uzupełniła Ada.

Proponuję małe powtórzenie. Wydrukujemy czarno-białe rysunki koni, a wy pokolorujecie je zgodnie z poznanym umaszczeniem.

Super! – ucieszyły się dzieciaki.

Babciu, a można narysować srebrnego konia – spytała Ada. – Takiego jak jednorożec?

Oczywiście, że tak, koń o srebrnym umaszczeniu to maść siwa lub biała, a lekko kremowa to jeleniowata.

Srokacz, gniady, taranta i kary

Gdy razem ustawisz – będą dwie pary.

W jednym powozie cztery koniki,

Jadą w zaprzęgu zwanym kwadryga.

A piąty konik jak jednorożec

Siwą ma grzywę i białe nozdrza.

Cały jest biały, to umaszczenie

Czasem nazywa się maścią jelenia.

Ilustracje zwierząt z opowiadania:

Pytania do opowiadania: O jakich zwierzętach opowiadała babcia? Czy zapamiętałaś/łeś, czym różni się pszczoła od osy? Skąd pszczoły wiedzą, gdzie mają lecieć po pyłek kwiatowy? Jak myślisz, czy takie naśladowanie ruchów pszczoły jest proste? Jakie inne zwierzęta mają „kolor” podobny do pszczół? Czy wiesz dlaczego zwierzęta mają paski? (Paski służą za kamuflaż i zapewniają ochronę przed drapieżnikami. Pomagają też regulować temperaturę ciała – czarne paski pochłaniają ciepło, a jasne je oddają).

Pokoloruj według numeru

Żyrafa

Karta Pracy

Dzielenie nazw zwierząt na sylaby

Czy wiesz co to za zwierzę?

Odgłosy zwierząt 

Afrykański masażyk 

Przed rozpoczęciem masażyku warto przećwiczyć z dziećmi kreślenie w powietrzu poszczególnych elementów,
jakie będziemy rysować na plecach 🙂
Rodzic siada za dzieckiem, czyta wierszyk i jednocześnie wykonuje masażyk na plecach dziecka. Po skończonym masażyku następuje zamiana ról 🙂
 
Poniżej wstawiam treść wierszyka:
 
Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze ( rysowanie koła)

Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie (rysowanie dwóch małych kół)
Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie palcami chodu słonia)
Przy palmie siedzi małpa  po głowie się drapie (drapanie)
A ja  przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)
Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie delikatnie pięściami)
Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)

Cała nasza grupa w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta)

Poruszaj się!

Dzieciaki naśladują zwierzaki

(01.06.2020 – 05.06.2020) Dzień Dziecka

05.06.2020 – (piątek)

♦ Kochani, co jest najważniejsze w życiu dziecka? ZABAWA!!! Więc na dzisiaj macie obowiązkowe zadanie do wykonania. Bardzo proszę abyście się wspaniale = bezpiecznie bawili. Dzisiaj to raczej w domu. Weźcie mamie koce i zbudujcie sobie namiot/bazę albo jakiś duży karton – niech zamieni się w coś wyjątkowego. Rodzice pozwólcie wyobraźni Waszych dzieci bezpiecznie szaleć. A jeśli macie kredę i dużo miejsca przed domem to poczekajcie na jutro (ma być piękna pogoda) i zróbcie sobie taki tor przeszkód i pościgajcie się na czas 🙂

😊 Samantha & Jenna Watt made this fun chalked play area outside their home in Ballysally to amuse children when out for their daily exercise. Speaking to us this evening Samantha said "We have had comments with parents saying that their kids can’t wait to give it a go and that there should be more around. I’ve also seen a few adults give it a go! 😂 Also, I guess we would just call it a mini workout for kids when they’re out on their daily walks 😊"

Opublikowany przez Causeway Coast Community Poniedziałek, 20 kwietnia 2020

 

04.06.2020 – (czwartek)

♦Poetycki czwartek 🙂 Po uważnym wysłuchaniu wiersza (w razie potrzeby powtórzyć) proszę aby dziecko odpowiedziało na poniższe pytania: Jaki tytuł miał wiersz? Jakie nazwy polskich miast zostały wymienione w wierszu? Jakie marzenia miały dzieci? Pamiętasz ich imiona? Dlaczego marzenia Julii i Jacka są zupełnie inne od pozostałych dzieci? Dziecko ćwiczy koncentrację, pamięć i słuchanie ze zrozumieniem. Wiersz jest dobrym zaczątkiem do rozmowy nt. wartości tego o czym marzymy, co dla kogo jest ważne.

Wiersz Marzenia

Troszkę zadań ale łatwe 🙂

03.06.2020 – ( środa)

♦Dzisiaj troszkę matematycznie i literacko – zapraszam do zabaw z cyframi i literami 🙂

Domino sylabowe

Dopasuj literki

02.06.2020 – (wtorek)

♦Dzieci świata – my też jesteśmy dziećmi świata. Dla ludzi z innych kontynentów wyglądamy dziwnie i mamy dziwne zwyczaje i tradycje. A czy przez to jesteśmy gorsi? źli? nie zasługujemy na szacunek? NIE! Każdy człowiek bez względu na pochodzenie, kolor skóry, zwyczaje itp. jest wyjątkowy. Każdy zasługuje na szacunek. Czy Ty znasz kogoś kto pochodzi z innego kraju? (nie polski)? Na pewno tak. Jest ten człowiek miły, lubisz go albo Twoi rodzice. Potraficie ze sobą rozmawiać, bawić się, śmiać. Właśnie. Kraj pochodzenia nie ma znaczenia.
– Przywitaj się w innym języku:
– Zobacz sobie jak mają w szkole dzieci z odległych dla nas stron świata:
– Pokoloruj
– Znajdź drogę
– Posłuchaj piosenki i zastanów się
 

01.06.2020 – (poniedziałek)

Moje Kochane słoneczka.  Dzisiaj Dzień Dziecka. Myślę, że spędzicie go w wyjątkowy sposób z Waszymi rodzicami.

Ja ze swojej strony życzę Wam dużo radości, uśmiechu, wspaniałych pomysłów na zabawę. Spełniania marzeń i cudownej fantazji. Prawdziwych przyjaciół i wiele wiele miłości 🙂 

♦Drogie dzieci. Wszyscy mamy prawa. Możemy żyć, bawić się, mieć co jeść i jeszcze wiele innych rzeczy się nam należy. Ale kochani oprócz praw, każdy ma obowiązki, dorośli mają obowiązki ale dzieci również powinny je mieć, żeby czuć się równym członkiem rodziny.

Link dla rodziców. Artykuł na temat czy dzieci powinny pomagać w domowych obowiązkach. Polecam.

http://dziecisawazne.pl/dzieci-zyskuja-pomagajac-domu-wtedy-dobrowolne-rozmowa-agnieszka-stein/

Posłuchaj

Piosenka o Waszych prawach. Ale pamiętajcie, że obowiązki też są bardzo ważne i wcale nie muszą być nieprzyjemne.

Pokoloruj

(25.05.2020r. – 29.05.2020) Święto mamy i taty.

29.05.2020 (piątek)

♦Rodzina to najbliższe nam osoby: rodzice, rodzeństwo, babcie i dziadkowie. Co tu dużo mówić, każdy wie. Proszę narysujcie swoją najbliższą rodzinę, te osoby z którymi mieszkacie. Pamiętajcie, że rysunek jest piękny gdy jest zapełniona cała kartka, ma tło a ludzie nie fruwają w powietrzu. dodatki i szczegóły też są ważne. Do dzieła. A jak już narysujecie to poślijcie zdjęcie p. Agacie – wrzuci do galerii żeby wszyscy mogli zobaczyć jak pięknie rysujecie.

Kodowanie

28.05.2020 (czwartek)

♦Drzewo genealogiczne. Trudne słowo. Na rysunku drzewa genealogicznego ładnie widać kto jest czyim dzieckiem, kuzynem, babcią… Każda rodzina ma swoje drzewo, tylko nie każda ma je rozrysowane. Poniżej znajdziecie ilustracje, może skusicie się na jedną i spróbujecie narysować drzewo najbliższej rodziny?

Jeżeli jesteście ciekawi dlaczego wujek to wujek a kuzyn to kuzyn i dlaczego z jednym kuzynem masz wspólną babcie a z drugim nie polecam książkę pt. „Moja rodzina” autor Grzegorz Strzeboński.

Policz.

 

27.05.2020  (środa)

♦Rodzeństwo. Nie każdy ma rodzeństwo. Rodzeństwo to inny człowiek, który mówi „mamo” i „tato” do moich rodziców. To może być drugi chłopiec albo dziewczynka. A co jeśli jest ich więcej? Też tak może być – wtedy mamy dużą rodzinę. Rodzeństwo może być starsze lub młodsze. Bywa tak, że siostra lub brat są już dorośli. A może być też tak, że obserwuję jak rośnie brzuch mamy, bo rodzeństwo dopiero się urodzi. Opcji i możliwości jest wiele.

Jeśli  masz rodzeństwo, to w jaki sposób spędzacie razem czas? Co najbardziej lubisz robić ze swoim bratem lub siostrą? A jeśli jesteś jedynakiem, to co chciałbyś robić ze swoim rodzeństwem? Zaproś siostrę lub brata do wspólnej zabawy. Może memory, warcaby, jakaś gra planszowa. A może wyścigi na hulajnodze po ogrodzie? Albo obejrzyjcie wspólnie jakąś bajkę?

Poniżej kilka aktywności. Możesz sam ale możesz z rodzeństwem 🙂

♦Piosenka mojego dzieciństwa i Waszych rodziców chyba też 🙂 Jeśli macie w domu okulary 3D to poszukajcie ich przed włączeniem piosenki. W tej piosence rodzeństwo trzyma się razem i bardzo się kochają. Czy Ty i Twoje rodzeństwo (jeśli masz) też jesteście zgodni i razem spędzacie czas? a może kłócicie się i ciągle są awantury?

26.05.2020 (wtorek)

♦Dzisiaj Święto każdej Mamy. Mam nadzieję, że wszyscy o tym pamiętają. Ale nie możemy zapominać o Tacie. Zobaczcie sobie poniższe ilustracje. Opowiedzcie proszę całymi zdaniami co widzisz na obrazku, wymień jak najwięcej szczegółów. A potem zastanów się i powiedź jak Ty pomagasz swojemu tatusiowi?

Karty pracy

♦ Może przy okazji ćwiczenia rączek zrobicie laurkę dla mamy?

Kodowanie

♦ Zachęcam do kodowania. Wersja łatwiejsza z numerkami i trudniejsza ze współrzędnymi.

Test

♦Sprawdź się w literkach 🙂

Brakujące litery

Gdzie ukryły się głoski?

Liczymy sylaby

25.05.2020  (poniedziałek)

♦ W tym tygodniu będzie dużo o rodzinie. Poniżej znajduje się kilka opowiadań, zachęcam do przeczytania i porozmawiania na pojawiające się w nich tematy. A może któraś mama z opowiadania to u Was jest tatuś? Zapraszam serdecznie.

„Nasza mama czarodziejka”

Posłuchaj z mamą piosenki. A potem ważne zadanie: przytul się z mamą najmocniej jak potrafisz, powiedz jak bardzo ją kochasz i daj jej najsłodszego buziaka na świecie 🙂

Niespodzianka dla mamy.

To są tylko propozycje. Możesz z nich skorzystać ale możesz też zrealizować swój pomysł na niespodziankę dla mamy.

W domu nie nudzi się nikomu - propozycje ćwiczeń, gier, zabaw

Kochane dzieci – drodzy rodzice, 

zdaję sobie sprawę z tego, że to w jakiej sytuacji obecnie się znajdujemy zaskoczyło nas wszystkich nagle i niespodziewanie. Z dnia na dzień znaleźliśmy się w innej, niełatwej rzeczywistości. W związku z tymczasowym zawieszeniem zajęć oraz dużą ilością czasu, którą przyszło nam spędzać w domu utworzyłam zakładkę „W domu nie nudzi się nikomu – propozycje ćwiczeń, gier, zabaw”, w której zamieszczać będę propozycje zabaw i zadań do ewentualnego wykorzystania. 

Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj

Drodzy Rodzice! Podczas dni wolnych zachęcam do skorzystania z poniższych stron do Waszych Dzieci:

♥http://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/

♥http://www.kidipage.com/pl/karty-pracy/mattematyka/prosta-matematyka/index.html

♥http://www.kidipage.com/pl/karty-pracy/mattematyka/dodawanie/index.html

♥http://bystredziecko.pl/nauka-czytania-dla-dzieci/

♥http://www.bajkidoczytania.pl/nauka-pisania-literek-szablony-do-wydruku

♥http://www.bajkidoczytania.pl/nauka-pisania-cyferek-szablony-do-druku-pdf

 

Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj

♥ kiddoland.pl  – strona, na której znajdziemy liczne łamigłówki, labirynty, pomysły na kreatywne i twórcze spędzanie czasu z dzieckiem (aby korzystać z możliwości pobierania plików należy się zarejestrować- rejestracja jest bezpłatna).

♥ wierszedladzieci.pl  – multimedialne wiersze, bajki, radio i piosenki. Zabawne i pouczające wiersze Jacka Paciorka, zadania rozwijające zdolności manualne, ćwiczenia doskonalące koncentrację, karty pracy twórczej, kolorowanki.

♥ domowyprzedszkolak.pl/cat/ucze-5  – ćwiczenia z zakresu edukacji matematycznej, uzupełnianie obrazków, nauka pisania liter.  Przyjemnej zabawy! 

Miesięczne plany pracy

TEMATY LUTY 3-7.02 Zimowe mistrzostwa sportowe 1. Bezpieczne zabawy zimą. ( poznajemy literę S) 2. Zabawy na śniegu i lodzie. 3. Zimowe dyscypliny sportowe. ( poznajemy cyfrę 9) 4. Zimowa rozgrzewka. 5. Zimowe mistrzostwa sportowe. 10-14.04 Bale, bale w karnawale 1. W szkole tańca. ( poznajemy literę N) 2. W czym na bal? ( poznajemy cyfrę 10) 3. Z wizytą u fryzjera. 4. Karnawał na świecie. 5. Czas na bal! 17-21.02 Baśnie, bajki, legendy 1. Bohaterowie naszych ulubionych baśni. (poznajemy literę B) 2. W teatrze i w telewizji. 3. Czego nas uczą bajki? 4. Śladami polskich legend. 5. Jaka to bajka? 24-28.02 W dawnych czasach 1. Dinozaury – stwory z przeszłości. 2. Ślady przeszłości – węgiel, bursztyn, sól 3. Ludzie z jaskiń. 4. Wulkan. 5. Szukamy śladów przeszłości.TEMATY MARZEC WYNALAZKI 1. Podróże dawniej i dziś. ( Poznajemy literę P) 2. Historia komputera. 3. Radio, telewizja, telefon 4. Wyprawa w kosmos. 5. Będę wynalazcą. W MARCU JAK W GARNCU 1. Wiosenna pobudka. ( Poznajemy literę W) 2. Zabawy przy – słowie. 3. Jak się ubrać na wiosnę. 4. Kalendarz pogody. 5. Marcowe eksperymenty. PORZĄDKI W OGRODZIE 1. Po zimie w ogrodzie. ( Poznajemy literę C) 2. Cebule i cebulki. 3. Sadzimy i siejemy. 4. Co słychać w ptasich gniazdach? 5. Szukamy wiosny. WITAJ WIOSNO! 1. Wiosenne pączki ( Poznajemy literę G) 2. Witamy powracające ptaki. 3. Zdrowie na wiosnę. 4. Wiosna w sztuce. 5. Żegnamy Marzannę.TEMATY KWIECIEŃ ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU 1. W gospodarstwie. 2. Domy zwierząt. 3. Odgłosy wiejskiego podwórka. 4. Ale jaja! 5. Skąd się bierze ser? WIELKANOC 1. Przygotowania do świąt. 2. Wielkanocne tradycje. 3. Wielkanocny koszyczek. 4. Na świątecznym stole. 5. Pisanki, kraszanki, malowane jaja. PRACA ROLNIKA 1. Dzień w gospodarstwie. 2. Na polu. 3. Wiejskie produkty. 4. Maszyny rolnicze. 5. Cztery pory roku w gospodarstwie.TEMATY MAJ TAJEMNICE KSIĄŻEK 1. Moje ulubione książeczki. 2. Jak powstaje papier? 3. Jak powstaje książka? 4. W księgarni. 5. Lubię czytać- biblioteka. W KRAINIE MUZYKI 1. Instrumenty muzyczne. 2. Mała orkiestra. 3. Muzyka wokół nas. 4. Muzyka okolicznościowa. 5. Jak dbać o słuch? WRAŻENIA I UCZUCIA 1.Uczymy się wyrażać emocje. 2.W płaczu nie ma nic złego. 3. Oswajamy się z ciemnością. 4.Jak pozbyć się strachu? 5.Muzyczne opowieści. ŚWIĘTO MAMY I TATY 1. Moja mama. 2.Mój tata. 3. Brat i siostra. 4. Z rodziną najlepiej. 5. Święto Rodziców

 
TEMATY CZERWIEC DZIEŃ DZIECKA (01 – 05.06) 1. Nasze prawa i obowiązki. 2. Dzieci na świecie. 3. Z wizytą u moich rówieśników. 4. Nasze marzenia. 5. Nasze zabawy. ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE (08 – 12.06) 1. Zwierzęta z całego świata. 2. Z wizytą w ZOO. 3. Świat zwierząt w Polsce. 4. Groźni mieszkańcy polskich lasów. 5. Nieznajome zwierzęta. LATO (15 – 19.06) 1. Kolory lata. 2. Burza. 3. Tęcza po deszczu. 4. Letnia pogoda. 5. Lato w sztuce. WAKACJE (22 – 26.06) 1. W górach. 2. Nad wodą. 3. Bezpieczne wakacje. 4. Moi przyjaciele. 5. Wakacje.

Religia

Zachęcam do skorzystania z propozycji jezuickiej TV Live „Mocni w Duchu”.  Codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 11.00 – 12.30 będzie emitowany program dla dzieci, zawierający treści biblijne i ewangelizacyjne, przekazywane za pomocą metod aktywizujących oraz interakcyjnych, np. śpiewy, nauka kroków do piosenek, rysowanie, itp. 

Najlepiej subskrybować kanał i kliknąć dzwoneczek, żeby mieć o nim przypomnienia. Warto uruchomić go na telewizorze lub ekranie komputera. Dobrze byłoby stworzyć dziecku przestrzeń, by mogło coś narysować, poruszać się, itp.

Poniżej link do prezentacji „Mocni w Duchu” Tv Live dla dzieci:

http://www.youtube.com/watch?v=CkeP3Npgspc&feature=youtu.be

Link do strony „Mocni w Duchu” TV Live, gdzie mają miejsce transmisje na żywo:

http://www.youtube.com/channel/UCgL3a6q9tsuESV3gxc5A80g

obrazek do pobrania z religii:

49. KOCHAM MAMĘ TAK, JAK PAN JEZUS MARYJĘ

50. PAN JEZUS UCZY, JAK OKAZYWAĆ MIŁOŚĆ TACIE

51. Św. Jan Paweł II

52. PODCZAS MSZY ŚWIĘTEJ UWAŻNIE SŁUCHAMY SŁOWA BOŻEGO

53. PAN JEZUS POSYŁA MISJONARZY

54. PAN JEZUS WSTĘPUJE DO NIEBA(1)

55. K- Jezus posyła Ducha Świętego.

56. K- W BOŻE CIAŁO UCZESTNICZYMY W PROCESJI

57. K- Serce Pana Jezusa.

65. K – W WAKACJE NIE ZAPOMINAMY O PANU BOGU

66 – Witaj

67 k- Bóg Cię kocha

68. Już za chwilę wakacje

69. Przypomnienie o Niedzieli

Dzisiaj przypomnienie o Rodzicach