dzieci 5-4 letnie

Motylki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawczyni –  Viola Waniak

 


 

 

KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ

Witajcie 🙂 w ten deszczowy piątek …16 kwietnia b.r.

Dziękuję Julce za przesłane piękne prace… Dziękuję Rodzicom za pomoc… 🙂

Zapraszam na muzyczną gimnastykę…

„Kto i co może chorować? ” – burza mózgów. Rodzic zadaje pytanie, a Dziecko wymienia swoje propozycje. Potem Rodzic czyta wiersz :

” Chora rzeka” – Joanna Papuzińska

Śniła się kotkowi rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!?
Drzewo uschło…
Cicho tak – ani ptak,
ani ważka, ani komar,
ani bąk, ani gad,
ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć,
ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie rzeka tylko czeka, czeka, czeka…

Rozmowa na temat wiersza:
Co się śniło kotkowi?
Jak wyglądał świat w wierszu?
Dlaczego tak było?
Dlaczego rzeka była „chora”?
Jak myślisz, co spowodowało, że rzeka „zachorowała”?
Czy wodę można uzdrowić?

„Oczyszczalnia ścieków” – doświadczenie.
Dajemy dziecku przezroczyste kubki oraz różne materiały: piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, liście, trawa, fusy herbaty i kawy, papierki po cukierkach, brokat, sól itd.
Dziecko wlewa z dzbanka / kranu wodę do kubeczków, a następnie dodaje wybrane przez siebie substancje i miesza.
Pytamy dziecko:
Czy twoja woda jest czysta?
Czy chciałbyś taką wypić?
Jak można ją oczyścić?
Pokazujemy piasek, żwir, kamyki oraz gazę / ścierkę i pytamy, co z tych rzeczy może pomóc w oczyszczeniu wody?
Następnie przelewamy część brudnej wody przez gazę i prezentujemy dziecku efekt.

 Po co nam rzeki i woda?- film edukacyjny.

Zobacz film

 Jakie znaczenie ma dla nas woda?- obejrzyj film.

Zobacz film

Praca plastyczna- malowanie pianą…

Zobacz

Pochwalcie się swoimi pracami na ClassDojo… Miłego weekendowego odpoczynku 🙂 Do zobaczenia w poniedziałek 🙂

 

 

Witam Was… w czwartek 15 kwietnia b. r. 🙂  Jak poszło Wam wczoraj segregowanie ???

Dziękuję Julce i Natalce D. za przesłane prace 🙂  BRAWO… dziewczynki !

Na początek poruszajmy się rytmicznie…

„Smog ” – słuchanie opowiadania Agnieszki Frączek czytanego przez Rodzica

Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach. „Ti–tit, ti–tit!”, atakowało nas mimo szczelnie zamkniętych okien. – Rany, jaki korek! – narzekał tata. – Szybciej! – prosił Antek. – Wolniej – prosiła mama. – Nudzi mi się – jęczała Zosia. – Pi… – popiskiwał pies. – Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek. Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti–tit!”. Wreszcie – powolutku, koło za kołem – udało nam się wyjechać za miasto. I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście), Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył, nawet Zosia przestała się nudzić. Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby trochę jaśniej. – Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama. – To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka. – Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia. – Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek. – A co to za różnica? – zapytała Zosia. – Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu… – Czyli na ogonie? – Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej: – Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego siarką. Zgadza się? – Tak… – odpowiedziała niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”. – Smog, o którym mówiła mama, też ma w środku trochę siarki. Ale na tym koniec podobieństw. Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda, mamo? – Prawda. – Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata. – A skąd się biorą takie smoki? – Smogi! – poprawił Antek. – Skąd? No z tej… Z tego… – plątał się. – Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin. – Mnóstwo. – Właśnie: mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez… – przerwał nagle tata. – Zobaczcie, jaki paskudny dom! Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu – gęstego, brązowo-czarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu, łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy. – A fe! – zawołała Zosia. – Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem. – Psik! – kichnął pies. – Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama. – Śmieci – potwierdził tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone – westchnął. – A smog się cieszy – podsumował Antek.

Po przeczytaniu opowiadania Rodzic zadaje dziecku pytanie: Co to jest smog? Czym różnią się smog i smok? Jakie są przyczyny smogu? Rodzic wyjaśnia, że nie zawsze widać, że powietrze jest zanieczyszczone.

Zapraszam Was na bajkę o głównych zanieczyszczeniach powietrza, które są w każdym mieście.

 

Co możemy zrobić ? Zobaczcie…

 “Puste czy pełne”– doświadczenie obrazujące obecność powietrza

Rodzic  przygotowuje dwie plastikowe butelki – jedną pełną wody, drugą pustą. Pyta Dziecko, co jest w butelkach. (Dziecko zapewne odpowie, że w jednej jest woda, a druga jest pusta). Rodzic  wyjaśnia, że druga butelka również jest pełna, i demonstruje kolejne doświadczenie: Zanurza drugą butelkę w misce z wodą i naciska jej ścianki. Wydobywają się bąbelki powietrza. Wtedy  Rodzic pyta, co było w środku?

“Czy powietrze jest czyste?”– doświadczenie, obserwacja drobin kurzu w świetle latarki

Rodzic  gasi światło i zapala małą latarkę. Dziecko obserwuje powietrze w snopie światła, próbuje dostrzec drobinki zanieczyszczeń. Następnie Dziecko  wymienia  źródła zanieczyszczeń powietrza. Kiedy ma z tym problem, Rodzic podpowiada, a najlepiej to naprowadza Dziecko.

„Wiatraczek” – praca techniczna.

Rodzic daje Dziecku kwadrat z papieru z wytyczonymi przekątnymi. Dziecko nacina  je w kierunku środka, ale zostawia  do niego mniej więcej 3 cm. Następnie zawija  płatki skrzydeł do środka i przykleja. Całość mocuje  pinezką przekłada do korka lub patyka. Rodzic wyjaśnia, że Dziecko stworzyło jedynie model wiatraka i że ich wiatraczek  nie wyprodukuje prądu.

 Instrukcja tworzenia wiatraczka…

 

Wiersz, który podsumuje nasz dzisiejszy temat…

Wiersz pt. „Apel do smogowiczów”

To jest wierszyk o zjawisku, co trującym zwie się smogiem.

Możesz spotkać go w swym mieście, koło domu, tuż za rogiem.

SMOG pojawia się, gdy palisz w piecu każdy rodzaj śmieci.

Spalinami od pojazdów trujesz swoje, małe dzieci!

HEJ, CZŁOWIEKU! BĄDŹ ROZSĄDNY!

Więcej chadzaj na spacery, nie pal w piecu byle czego, wsiadaj częściej na rowery.

Gdy wysłuchasz mnie, małego, to zrozumiesz to i owo.

Matkę Ziemię i jej dzieci, która woła, żyjcie zdrowo!

 

Pokoloruj kolorowankę…

Udanego dnia 🙂  Pokażcie swoje wiatraczki i kolorowanki na ClassDojo… 🙂

 

 

Witajcie Motylki w środę 14 kwietnia b.r. 🙂

Zapraszam do poruszania się na dobry początek…

Czy wiecie, co to oznacza ?

” Recykling ” – burza mózgów. Dzieci próbują odgadnąć, co znaczy to słowo. Rodzic w razie potrzeby wyjaśnia, że jest to zmniejszenie zużycia surowców naturalnych oraz ilości odpadów , przetwarzanie odpadów na coś, co można ponownie wykorzystać.

Zaśpiewajcie piosenkę z poniedziałku :  ” Duszki, duszki ” …

” Co z tym zrobić?” – szukanie nowych zastosowań dla śmieci. Rodzic wyrzuca na podłogę różne przedmioty: plastikowe i szklane butelki, gazety, rysunki dziecka z makulatury, kartony, opakowania po różnych produktach, sznurki, zepsute zabawki itp.( ważne by powstała sterta śmieci). Tłumaczy przy tym, że rzeczy nie zmieściły się w koszu, bo jest ich tak dużo. Pyta dziecko Co z tym zrobić? a ono podaje swoje propozycje. Rodzic pyta, jak można ponownie wykorzystać te przedmioty. Jeśli Dziecko znajdzie zastosowanie dla któregoś przedmiotu, Rodzic odkłada go do osobnego kartonu, dzięki czemu zmniejsza się liczba rzeczy do wyrzucenia. Rodzic zwraca na to uwagę Dzieci. Wyjaśnia, że z wielu rzeczy można stworzyć coś nowego, zamiast wyrzucać je do kosza. Wiele przedmiotów można również przetworzyć. Rodzic pokazuje produkty wytworzone z przetworzonego plastiku, np. z butelek ( grzebień, wieszak, reklamówki ), z papieru ( papier toaletowy, wytłoczki od jajek )

” Segregujemy śmieci ”  dla przypomnienia…obejrzyjcie…

Zabawa matematyczna – wykorzystajcie posegregowane odpady do: przeliczania, określania –  których jest więcej, których mniej, a może tyle samo ?

„Kręgle z butelek” – zabawa zręcznościowa. Ustawiamy kilka pustych butelek plastikowych w jednym miejscu, zaznaczamy taśmą lub sznurkiem linię, sprzed której będziemy toczyć piłkę, tak aby przewrócić butelki. Wygrywa ten kto przewróci najwięcej butelek.

” Jak długo? ” – zwrócenie uwagi na problem długiego rozkładania się niektórych śmieci. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie: Co się dzieje ze śmieciami, które nie trafiają do odpowiednich pojemników ? ( wysypiska śmieci, śmieci rozrzucone po łąkach, lasach, przy drodze, wrzucone do rzeki itd.) Rodzic rozkłada na podłodze: kartkę papieru, kawałek metalu oraz plastiku – pyta Dziecko: Której z tych rzeczy nie zniszczą: deszcz, mróz, śnieg, woda, słońce ? Które mogłyby najdłużej leżeć na dworze ? (najkrócej papier, następnie metal – rdza, najdłużej plastik )

Na koniec proponuję zabawę plastyczno – techniczną: ” Coś z niczego ” .  Konstruowanie zabawek z surowców wtórnych ( pudełek, butelek, kartonów, opakowań, sznurków itd.)  albo …

Zaprezentujcie swoje prace na ClassDojo…

Bawcie się dobrze 🙂  Miłego dnia 🙂

 

 

Witam Was w ten zimowy wtorek…13 kwietnia b.r. 🙂

Przywitajmy się…

” Co to znaczy dbać o środowisko?” – Dziecko kończy zdanie rozpoczęte przez Rodzica: Dbać o środowisko to znaczy…

Obejrzyj, co możesz zrobić dla środowiska…

” Co by było, gdyby…” – rozwijanie twórczego myślenia. Rodzic zadaje pytania: Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę? Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia? Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca? Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa? Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki? Co by było, gdyby nie było zwierząt?

Obejrzyjcie zdjęcia, które z nich przedstawiają smutny widok ?

„Zagrożone zwierzęta”- rozmowa na temat zwierząt zagrożonych wyginięciem. Rodzic rozkłada zdjęcia zwierząt, w tym zagrożonych wyginięciem: goryla, tygrysa, nosorożca, słonia, lamparta, żubra, niedźwiedzia. Dziecko najpierw podaje nazwy wszystkich zwierząt. Następnie Rodzic odwraca obrazkiem w dół wszystkie zdjęcia zwierząt zagrożonych wyginięciem. Wyjaśnia Dziecku, że tych zwierząt jest już na świecie bardzo mało, bo ludzie na nie polują lub niszczą ich środowisko życia: wycinają lasy, zatruwają wodę.”

Wprowadzenie litery:  Z z w oparciu o wyraz:  zebra

Rodzic prosi, aby Dziecko powiedziało pierwszą głoskę w wyrazie:  z

podzieliło wyraz na sylaby: ze bra ( klaskanie),

podzieliło wyraz na głoski:  z  e  b  r  a

wymieniło inne wyrazy na  z

 

Karta pracy – znajdź i pokoloruj wszystkie litery Z z….

 

Na zakończenie trochę ruchu….

Do zobaczenia jutro 🙂

 

Witajcie w poniedziałek 12 kwietnia b.r. 🙂

Myślę, że weekend minął Wam na spacerach, wyjściach na podwórko…

W tym tygodniu będziemy zajmować się kolejnym ważnym tematem- ochroną środowiska. Najpierw zdecydujemy, które przedmioty stworzyła natura, a które są dziełem człowieka. Przypomnimy sobie zasady segregowania śmieci. Dowiemy się także jak długo mogą się rozkładać różne odpady oraz czym jest i jak powstaje smog. Zastanowimy się jak sami możemy dbać o środowisko. Przeprowadzimy również kilka doświadczeń. Dowiedziemy, że powietrze istnieje. Będziemy kształtować nawyk oszczędzania wody podczas najprostszych czynności np. mycia zębów. Wykonamy ciekawe prace plastyczne. Poznamy również kolejną literę: Z, z . Zrozumiemy, że nie wszystko należy wyrzucać, a niektóre rzeczy można wykorzystać powtórnie. Poznamy pojęcie recyklingu. Spróbujecie z pomocą rodziców wykonać zabawki z surowców wtórnych.

Zaczynamy… od rozgrzewki…

” Czym jest natura?” – burza mózgów. Dziecko wysuwa pomysły. Rodzic wysłuchuje wypowiedzi. Na koniec je podsumowuje, a jeśli jest taka potrzeba, dodaje własne wyjaśnienie.

” Natura czy człowiek?” – zabawa. Rodzic wysypuje na środek pokoju różne przedmioty. Dziecko bierze po jednym i kładzie przedmioty przy rysunku drzewa (przedmiot stworzony przez naturę) lub rysunku narzędzi (wytwór człowieka). Za każdym razem wspólnie zastanawiają się, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.

Przykładowe przedmioty: Wytwory człowieka: reklamówka, piłka, książka, kredka, długopis, kartka, papierek po cukierku, łyżka ,ścierka, gąbka, skarpetka, śruba, samochód zabawka, lalka, miś, puszka, butelka. Przedmioty naturalne: liście, gałązki, źdźbło trawy, cebulka, jabłko, kwiat, kora, słoma, siano, burak, ziemniak, kamień, orzech, bursztyn, muszelka, pióro.

Posłuchajcie i śpiewajcie…

Tekst piosenki ” Duszki, duszki ” – sł. Dorota Gellner, muz. Aleksander Pałac
 
Żyją w lesie małe duszki,
które czyszczą leśne dróżki.
Mają miotły i szufelki
i do pracy zapał wielki.
 
Ref. Duszki, duszki, duszki leśne
wstają co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.

 

 Piorą liście, myją szyszki,
aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki,
bo te duszki to czyścioszki.
 
Ref. Duszki, duszki, duszki leśne…

 

 Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
zaraz duszek za nim leci.
Zaraz siada mu na ręce,
grzecznie prosi: – Nie śmieć więcej!
Ref. Duszki, duszki, duszki leśne…

 

” Człowiek i jego działanie” – rozmowa z Dzieckiem na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska. Dziecko wypowiada się na podstawie własnych doświadczeń. Rodzic kieruje rozmową tak, by Dziecko wymieniło zachowania nie tylko negatywne, lecz także dobre dla Ziemi. Rodzic zadaje Dziecku pytania: Czy podoba ci się świat, w którym żyjemy ? Co chciałbyś w nim zmienić ? Co w tym celu trzeba zrobić ?

” Czy to tu ? ” – zabawa ruchowa utrwalająca nowe informacje. Rodzic kładzie po jednej stronie pokoju rysunek drzewa, a po drugiej- narzędzi. Bierze do ręki jeden z przedmiotów z poprzedniej zabawy i unosi. Dziecko biegnie na tę stronę pokoju, w której leży obrazek pasujący do podniesionej rzeczy. Rodzic może zamienić się z Dzieckiem… Powodzenia 🙂

” Jak człowiek zmienił świat ? ” – praca plastyczna. Dziecko otrzymuje kartkę oraz dowolne materiały plastyczne (farby, pastele, kredki, flamastry i inne). Kartkę przedziela pionową kreską na pół. Po lewej stronie rysuje środowisko naturalne, a po prawej – zmienione przez człowieka. Po skończeniu Dziecko opowiada o swojej pracy.

A teraz zapraszam Was na spacer po okolicy... Obserwujcie przyrodę… występujące zanieczyszczenia…

Do jutra 🙂  Udanego poniedziałku 🙂

 

Witajcie w piątek 9 kwietnia b.r....przed nami weekend...

Poruszajmy się troszeczkę  na początek

„Czym jest gospodarstwo ekologiczne” – pogadanka. Rodzic tłumaczy Dziecku czym charakteryzuje się gospodarstwo ekologiczne (np. zakaz używania chemicznych środków ochrony roślin, nawozów sztucznych, pasz przemysłowych, stymulatorów wzrostu, karmienie zwierząt paszą wyprodukowaną w tym gospodarstwie, używanie nawozów wytworzonych przez hodowane zwierzęta, konieczność zachowania różnorodności gatunków roślin i zwierząt). Rodzic pokazuje Dziecku symbol żywności ekologicznej. Dziecko omawia symbol, przelicza gwiazdki.

Symbol żywności ekologicznej

Co to są produkty ekologiczne i skąd się biorą ? Obejrzyjcie…

Czy już wiecie ???  Sprawdźcie czy macie w domu jakieś produkty ekologiczne…

„Hodowla marchewek” – zabawa plastyczna. Rodzic przygotowuje pomarańczową i zieloną włóczkę, nożyczki i dużą wytłoczkę od jajek. Dziecko z Rodzicem przygotowują z włóczki małe, proste marchewki z zielonymi liśćmi. Robią dziurki w wytłoczkach i umieszczają w nich marchewki. Następnie Dziecko rzuca kostką i wyjmuje wylosowaną liczbę marchewek.

 ” Zbieranie ziaren ” – zabawa ruchowa. Rodzic rozsypuje w pokoju ziarna słonecznika i daje Dziecku plastikowy kubeczek. Dziecko biega z kubeczkiem po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Rodzic podnosi karteczkę z daną liczbą (od 0 do 10 ). Zadaniem Dziecka jest zebrać taką liczbę ziarenek, jaka jest widoczna na karteczce. Po ich zebraniu Dziecko siada i wysypuje ziarna ze swojego kubeczka. Przelicza liczbę wrzuconych ziaren.W razie pomyłki dokłada lub odejmuje ziarna.

A może zaprojektujecie własny symbol żywności ekologicznej ? Podzielcie się tym i innymi pracami na ClassDojo…

Życzę dobrej zabawy i udanego weekendu 🙂 … może uda się wyjść na spacer 🙂

Dla chętnych: ” Słoneczniki ” zabawa plastyczna. Dzieci wycinają płatki z żółtego papieru i naklejają je na biały talerzyk jednorazowy. W środku przyklejają ziarna słonecznika. Całość przyklejają do kartki technicznej. Wycinają łodygę i liście z zielonej kartki i doklejają te elementy do słonecznika.

 

Witam Was w czwartek 8 kwietnia b.r. 🙂

Dziękuję Julce i Zuzi  za przesłanie wykonanych wczoraj prac 🙂

Na dobry początek… rozgrzewka

  1. Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko, wolno wolno wolno, szybko szybko szybko
  2. W klęku podpartym wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte (wklęsłe)”
  3. Zabawa w pchanie taczek. Trzymamy za kostki nasze dziecko, a ono próbuje chodzić na rękach do przodu, do tyłu, zmieniać kierunek.
  4. Marsz na czworaka ( w różnych kierunkach)
  5. Szybki sprint w miejscu.

Degustacja pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bułka maślana itp.) Dziecko dostaje na talerzyku kawałeczki różnego rodzaju pieczywa. Degustuje pieczywo: określa jego smak, zapach, kolor.

„Od ziarenka do bochenka” czyli skąd się bierze chleb i dlaczego powinniśmy go jeść?

Zabawa logopedyczna z kawałkiem chleba- usprawnianie aparatu mowy. Dziecko dostaje kawałek chleba ze skórką: przeżuwa, mlaska, gryzie skórkę, oblizuje się itp.

„Mało nas do pieczenia chleba” – posłuchajcie i pobawcie się z Rodzinką…

Zabawy manualne:

albo

Skorzystajcie z moich propozycji albo wykorzystajcie swoje pomysły…Podzielcie się nimi na ClassDojo

Miłego dnia i do zobaczenia jutro 🙂

 

Witajcie w środę… 7 kwietnia b.r.

Dziś zapraszam Was na wycieczkę…do gospodarstwa rolnego. Poznacie zwierzęta jakie hoduje rolnik i rozwiążecie zagadki…

Rolnik pracuje także w polu. Zobaczcie jakich maszyn i narzędzi używa…

„Maszyny rolnicze”- zabawa ruchowa. Dziecko stoi.Na sygnał Rodzica np: traktor, kombajn… itd. naśladuje maszyny rolnicze głosem i ruchem.

Posłuchajcie piosenki: „Stary Donald farmę miał”, którą już znacie i zaśpiewajcie…

Świetnie!!! A czy wiecie jakie rośliny uprawia rolnik? Co z nich powstaje? Co to są rośliny zbożowe,okopowe,oleiste i włókniste?

Popatrzcie i posłuchajcie…

„Jak powstaje popcorn”– Rodzic przynosi popcorn. Zadaje Dziecku pytania: Kiedy najczęściej jesz popcorn? Z czego się go wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb,kukurydza konserwowa,mąka kukurydziana)

Zabawa manipulacyjna – oddzielanie ziaren kukurydzy od ziaren fasoli

Jeżeli macie ochotę… to proponuję wykonanie pracy plastycznej: „Kukurydza”. Dziecko rysuje kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym flamastrem dorysowuje łodygę i liście. Macza paluszek w żółtej farbie, robi odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy. Wypełnia żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy.

Bawcie się dobrze… Mile widziane prace na ClassDojo  🙂

 

 

Witam Was Motylki duże i małe… w ten biały, wtorkowy ranek … 06 kwietnia b.r.- zgodny z przysłowiem : ” Kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata ”

W tym tygodniu porozmawiamy o pracy rolnika.Poznamy rośliny okopowe, zbożowe, oleiste i włókniste. Dowiemy się jak powstaje popcorn i chleb? Omówimy narzędzia i maszyny rolnicze. Poznamy także gospodarstwo ekologiczne.

Na przywitanie: ” Wszyscy są…

Wieś i miasto – szukanie różnic i podobieństw na podstawie obrazków :

Super !!!

Czy wiecie, czym różni się słoma od siana ?

Tak, macie rację... siano– wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, miękka, zielona

     słoma- odpadowy materiał po koszeniu zboża, szorstka, żółta.

” Mysz z siana ” – praca plastyczna. Do wykonania potrzebne są koszuki do segregatorów, siano, druciki kreatywne, nitka, klej, nożyczki i papier kolorowy. Dzieci wypychają koszulki sianem i przewiązują nitką tak, by powstały myszki. Następnie doklejają ogonki z drucików kreatywnych, oczy i uszy z papieru.  Powodzenia…

” Do czego służy strach na wróble?''- rozmowa kierowana. Zadajemy dzieciom pytania: Do czego służy strach na wróble na polu? Kogo ma odstraszać? Dlaczego odstrasza się ptaki z pól? Co takiego robią? Co wyjadają ptaki na polach?

” Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo- naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi.Rodzic czyta ,a dzieci naśladują

  • Pociąg:
    Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów.Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi.
  • Koniki:
    Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
  • Praca rolnika:
    Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje),
    deszcz pada na pole (kap, kap,kap),
    potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz).
    Słońce grzeje całe lato (uf, uf,uf),
    nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr).
    Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz),
    rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr)
  • Młyn:
    Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką),
    z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków!
    Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem(brum, brum, brum).
    Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie),
    piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu rękoma wyrabiania ciasta).
  • Piekarnia:
    Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo.
    Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie),
    ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).
  • Pociąg:
    Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do przedszkola.

Zabawa muzyczno- ruchowa do piosenki ludowej: „Zasiali górale”…

Śpiewajcie i tańczcie…

Zasiali górale owies, owies,   (wolny ruch ręki- rozrzucanie ziaren raz w prawo, raz w lewo)

od końca do końca, tak jest, tak jest!

Zasiali górale żytko, żytko,    (wolny ruch ręki- rozrzucanie ziaren raz w prawo, raz w lewo)

od końca do końca wszystko, wszystko!

A mom ci jo mendelicek    (rytmiczne uderzanie w kolana)

w domu dwa, w domu dwa!   (rytmiczne klaskanie)

U sąsiada śwarnych dziewuch   (rytmiczne uderzanie w kolana)

gromada, gromada!    (rytmiczne klaskanie) itd.

 

 Historyjka obrazkowa – ” Jak powstaje chleb”.  Jeżeli chcesz… ułóż obrazki wg kolejności a odczytasz hasło.

BRAWO!!!  ( rolnik)

Do zobaczenia jutro, miłego dnia : )

 

 

Witajcie w środę… 31 marca b.r.

Przeczytajcie z Rodzicami wiersz :

„Wielkanocny stół” E. Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.

Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!

A teraz odpowiedzcie na pytania :

– Po co ludzie spotykają się przy świątecznym stole?

– Czy dzielą się w Wielkanoc opłatkiem?

– Jak spędzają te święta?

Posłuchajcie piosenki…

Pomponowe jajko – praca plastyczna ( ozdabianie konturu jajka stemplami przygotowanymi z pomponów maczanych w farbie i trzymanych za pomocą klamerki od bielizny )

Wielkanocne zwyczaje :

Na podsumowanie wiadomości o nadchodzących świętach zapraszam do rozwiązania zagadek…

Brawo dla Was !!!

Poruszajcie się teraz – zabawy ruchowe z użyciem jajek na świeżym powietrzu :

  • wyścigi z jajkiem na łyżce
  • obierania jajek na twardo w jak najkrótszym czasie
  • podawania sobie jajek z łyżki na łyżkę

A dla chętnych…

Życzę Wam, Kochani, aby te święta Wielkiej Nocy

wniosły do Waszych serc wiosenną radość i świeżość,

pogodę ducha,spokój,ciepło i nadzieję.

Dzieciakom życzę jeszcze odwiedzin zajączka : )

Bądźcie zdrowi  do  ” zobaczenia ”  po  świętach   : )

 

 

Witam Was we wtorek… 30 marca b.r.

Przed Nami dalsze przygotowania do Wielkanocy…


Wiersz „Kraszanki – drapanki

Gdy byłam mała to zapamiętałam, jak moja babcia łupiny z cebuli w garnuszku gotowała.

Śmiałam się z tego niesłychanie, bo przecież łupinek nikt nie zjada na śniadanie.

Więc po co babcia to gotowała? Zagadka czekała mnie do rozwiązania.

Gdy Wielkanoc się zbliżała, to w Wielką Sobotę, z samego rana,

po cichutku do kuchni zakradałam się  i pod stołem schowałam się.

Tak by babcia mnie nie ujrzała, bo bym zagadki nie rozwiązała.

Na kuchni w garnuszku z łupinkami woda już bulgotała, a pokrywka cichutko stukała.

Po chwili gotowania babcia z garnka wyciągała, nie łupinki – tylko jajka!

Ale w zupełnie innym kolorze: niektóre były brązowe, a niektóre pomarańczowe.

To już nie były jajka zwyczajne to były kraszanki od babci Janki.

Część kraszanek do koszyka babcia włożyła, a na reszcie ostrym drucikiem wzorki porobiła.

Po czym mówi do mnie: „patrz wnusiu kochana jaka drapanka powstała wspaniała”.

Nie malowanka i nie pisanka, ale babcina drapanka.

Tajemnica zatem przeze mnie została rozwiązana, po co babci są łupiny z cebuli do gotowania.

Dzięki  nim jajka piękny kolor nabierają, a potem  w koszyczku do święcenia ruszają.

Autor: Magdalena Tokarczyk

Wielkanocne jajka – porównywanie

  • drapanki, które powstają poprzez wydrapywanie na wcześniej zabarwionych jajkach różnych wzorków,
  • kraszanki powstają przez gotowanie jajka w wywarze barwnym, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych,
  • pisanki mają różnobarwne desenie. Powstają przez rysowanie (dawniej: pisanie) na skorupce gorącym roztopionym woskiem, a następnie zanurzenie jajka w barwniku.
  • oklejanki lub też naklejanki przyozdobione sitowiem, płatkami, skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą itp.
  • nalepianki powstają przede wszystkim  przez ozdabianie skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.
  • ażurki są wykonywane z wydmuszek.

Skaczące pisanki – zabawa ruchowa ( dzieci skaczą obunóż od krzesła do krzesła)

Chcecie zabarwić jajka? Oto podpowiedź :

Może zrobicie z pomocą Rodziców pisankę ?…Powodzenia : )

Co włożysz do koszyczka? – omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty

  • Baranek wielkanocny – symbol zwycięstwa życia nad śmiercią i dobra nad złem.
  • Babka wielkanocna – tak jak jej ciasto rośnie na drożdżach, tak samo rośnie nasza wiara, nadzieja i miłość.
  • Chleb – dla chrześcijan był i jest symbolem ciała Chrystusa. Nasi przodkowie wierzyli, że jeśli włożą chleb do koszyka wielkanocnego, to będą cieszyć się zdrowiem i szczęściem przez cały kolejny rok.
  • Sól – symbolizuje prawdę i strzeże dom przed złem. Wysypana przed progiem chroniła rodzinę przed diabłem.
  • Jajka – oznaczają początek („ab ovo” to po łacinie znaczy „od jajka”, czyli właśnie „od początku”) i życie. To najbardziej popularny symbol Wielkanocy!
  • Chrzan – oznacza siłę fizyczną. Nasi dziadkowie wierzyli, że chrzan z koszyczka wielkanocnego doda im sił aż do następnej Wielkanocy.
  • Wędlina – dla naszych dziadków była symbolem dostatku i… zdrowia.
  • Bukszpan – on też ma swoje znaczenie! Jest wiecznie zielony, dlatego oznacza nadzieję na życie po śmierci.

Posłuchajcie piosenki… i naśladujcie głosy zwierzątek…

Zabawa ruchowa: Zajączki – skaczcie tak jak one…

Dla chętnych …

Do zobaczenia…. jutro… : )

 

 

Witajcie Motylki…  w poniedziałek 29 marca b.r.

Znowu spotykamy się przy komputerze 🙁

Przed Nami Wielkanoc…

Posłuchajcie wiersza Bożeny Formy :

Wielkanoc

Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki
razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe,
bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.

Porozmawiajcie z Rodzicami na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu, a także odpowiedzcie na pytania:

  • Z kim spędzacie Święta?
  • Jak się przygotowujecie do Wielkanocy?
  • Jakie znacie potrawy związane z tymi świętami?
  • Co lubicie w Wielkanocy?
  • Czego nie lubicie?

A teraz posłuchajcie piosenki:

„Bajkowe pisanki” Urszula Piotrowska

1. Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
– Z koszem jajek na pisanki
Mama-kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę
i na każdym będzie bajka.

Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
świątecznym życzeniem,
wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.

2. Rośnie żytko jak na drożdżach
i zieleni się rzeżucha,
pisankowych opowieści
zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi,
w gości wybrał się baranek,
a dla niego mała kurka
kosz bajkowych ma pisanek.

Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe…

Przy refrenie: Bajkowe pisanki,bajkowe… – zatańczcie z Rodzicami…

Jeżeli piosenka Wam się podoba…nauczcie się ją śpiewać…

A teraz popatrzcie…

Macie rację….to wielkanocne palmy : )

W niedzielę Palmową święcimy różnokolorowe palmy w kościele. Dlaczego i skąd wywodzi się ta tradycja? O tym chciałabym wam dzisiaj opowiedzieć.
Dawno temu, kiedy Pan Jezus wjeżdżał na swoim osiołku do Jerozolimy, ludzie witali go i na jego cześć machali gałązkami z drzewa palmowego. Na pamiątkę tego wydarzenia ustanowiono Niedzielę Palmową, dawniej nazywaną „Kwietną” lub „Wierzbową”, gdyż gałązki wierzbowe pokryte baziami zastępowały w Polsce gałązki palmowe. Wierzbowe bazie przystrajano bukszpanem, kwiatami i kolorowymi wstążkami.
Obecnie palmy, w zależności od regionu Polski wykonuje z kolorowych suszonych kwiatów i ziół , różnobarwnych kwiatów z bibułki. Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse. Mają one nawet kilka metrów długości.
Poświęcone palmy wielkanocne miały chronić ludzi, zwierzęta i domy przed wszelkim złem, chorobami, nieurodzajem. Poświęconą palmę traktowano z wielkim szacunkiem. Dawniej istniał zwyczaj, że kto pierwszy wstał w tym dniu mógł palemką wysmagać innych domowników i nikt nie powinien się za to obrazić. Po przyjściu z kościoła dotykano taką palmą wszystkich, a szczególnie dzieci, aby przez cały rok były zdrowe i posłuszne.

Jeżeli macie ochotę to proponuję wykonanie takiej palmy…

Możecie skorzystać z tej propozycji lub zrobić swoją według własnego pomysłu…

Bawcie się dobrze…Poproście Rodziców o przesłanie zdjęcia pracy na ClassDojo…

Do jutra 🙂

NASZE WIADOMOŚCI

Drodzy Rodzice

Zajrzyjcie proszę  do zakładki: CO U NAS SŁYCHAĆ…

Pozdrawiam – wychowawczyni : )

 

 

 

 

 

 

DRODZY RODZICE

PRZESYŁAM KILKA RAD NA DOBRY POCZĄTEK – ADAPTACJĘ WASZYCH POCIECH W PRZEDSZKOLU

  • okazuj dziecku radość i ciesz się z nim,że idzie do przedszkola
  • rano obudź dziecko z uśmiechem na twarzy
  • nie obiecuj dziecku,że odbierzesz je po obiedzie,skoro wiesz na pewno,że nie będziesz mógł tego zrobić
  • pożegnanie powinno być krótkie:uśmiech,buziaczek,pa-pa
  • witaj swoje dziecko z uśmiechem,chwaląc je,byłeś bardzo dzielny,teraz możemy iść do domu
  • nie wypowiadaj się negatywnie w obecności dziecka na temat sytuacji dotyczącej pobytu dziecka w przedszkolu
  • nie wymuszaj na dziecku,aby opowiadało o przedszkolu,poczekaj aż samo zacznie mówić
  • nie pytaj co zjadło,ile zjadło,ale z kim i w co się bawiło

                  POWODZENIA  : )

 

CO U NAS SŁYCHAĆ ?

KOCHAM WAS…MAMO I TATO  🙂

Mówimy wiersz: ” Dla mamy i taty „

Dziś w dniu święta Mamo, Tato

Chcę Wam podziękować za to

Że tu jestem, żyję,stoję

I że mam Was obydwoje

I powiedzieć mogę Wam

Że Rodziców Super mam !!!

Śpiewamy piosenkę: ” Mama i tata „

Wręczamy upominki… i … przytulamy się do Rodziców…

Życzę… dużo… radości… i… miłości… 🙂

 

Śpiewamy piosenkę  ,, W marcu „

http://www.youtube.com/watch?v=K_79b6p56rk

Z serca płynący…upominek dla  Babci i Dziadka z życzeniami 1000  lat w dobrym zdrowiu… : )

 

 

 

Motylki… w ten świąteczny czas… zachęcam do posłuchania piosenki , obejrzenia historyjki …  z rodzicami…   : )

 

Przyszła do Nas jesień…a My jej śpiewamy…

 

Śpiewamy piosenkę…

PLANY PRACY

CZERWIEC

TYDZIEŃ I  DZIEŃ DZIECKA

Wszystkie dzieci nasze są

Jesteśmy dziećmi

Dzieci z różnych stron świata

Prawa dziecka

Mój dzień dzieka

TYDZIEŃ II  ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE

Zwierzęta na świecie

Z wizytą w zoo

Polskie zwierzęta

Łańcuch pokarmowy

Zwierzęta aktywne nocą

TYDZIEŃ III  LATO

Po czym poznać, że nadeszło lato?

Burza

Tęcza

Lato na łące

Letnie smakołyki

TYDZIEŃ IV  WAKACJE

W górach

Nad morzem

W co się bawić latem?

Moje wakacje

Bezpieczne wakacje

MAJ

TYDZIEŃ I  POLSKA TO MÓJ DOM

Polskie symbole narodowe

Miasta Polski

Z czego słynie Polska?

Krajobraz Polski

Płynie Wisła, płynie

TYDZIEŃ II  W KRAINIE MUZYKI

Instrumenty dawniej i dziś

Muzyka współczesna

Muzyka klasyczna

Muzyka relaksacyjna

Gdzie słychać muzykę?

TYDZIEŃ III  WRAŻENIA I UCZUCIA

Emocje- co to takiego?

Jakie emocje przeżywają przedszkolaki?

Skąd się biorą łzy?

Jak radzić sobie z emocjami?

Wczuwamy się w emocje innych

TYDZIEŃ IV  ŚWIĘTO MAMY I TATY

Moja mama

Mój tata

Moi rodzice

Nietypowe rodziny

Serce na dłoni

 

KWIECIEŃ

TYDZIEŃ I  WIELKANOC

Wielkanoc za pasem

Ale jaja

Co się kryje w święconce?

Świąteczny stół

Wielkanocne zwyczaje

TYDZIEŃ II  PRACA ROLNIKA

Na polu

Polne rośliny

Jak powstaje chleb?

Maszyny rolnicze

Produkty ekologiczne

TYDZIEŃ III  DBAMY O NASZĄ PLANETĘ

Planeta Ziemia

Dbamy o środowisko

Śmieci

Smog – co to za stwór ?

Co ja mogę zrobić dla Ziemi?

TYDZIEŃ IV  TAJEMNICE KSIĄŻEK

Czym są dla nas książki?

Jak powstaje książka?

Jesteśmy autorami

Biblioteka

Księgarnia

 

MARZEC

TYDZIEŃ I   W MARCU JAK W GARNCU

Przysłowia

Studnia mądrości

Stroje ludowe

Sztuka ludowa

Moja mała ojczyzna

TYDZIEŃ II  PORZĄDKI W OGRODZIE

Oznaki wiosny

Praca w ogrodzie

Cebule i cebulki

Sadzimy i siejemy

Zazieleniło się

TYDZIEŃ III  WITAJ WIOSNO

Odgłosy wiosny

Wiosna na widelcu

Od motyla do gąsienicy

Ślimak, ślimak, pokaż rogi

Żegnamy zimę

TYDZIEŃ IV  ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU

Zwierzęta wiejskie

Skąd się biorą jajka?

Czy świnia to brudne zwierzę?

Skąd się bierze wełna?

Po co hodujemy krowy?

 

LUTY

TYDZIEŃ I  ZIMOWE MISTRZOSTWA SPORTOWE

Pora na zimowy sport

Narciarstwo

Saneczkarstwo

Łyżwiarstwo

Olimpiada zimowa

TYDZIEŃ II  BAŚNIE, BAJKI, LEGENDY

W krainie bajek

Baśniowy świat

B jak buty

W krainie legend

Czego uczą nas bajki, baśnie i legendy ?

TYDZIEŃ III  W DAWNYCH CZASACH

Ślady z przeszłości- skały

Dawne zwierzęta- dinozaury

Dlaczego dinozaury wyginęły ?

Dawni ludzie

Najstarsze cywilizacje

TYDZIEŃ IV  WYNALAZKI

Wynalazki i odkrycia, które zmieniły świat ?

Jak było dawniej ?

Nasz codzienny świat

Współczesne wynalazki

Jesteśmy wynalazcami !

 

STYCZEŃ

TYDZIEŃ I  WITAMY NOWY ROK

Rok

Pory roku

Miesiące

Dni tygodnia

Godziny,minuty,sekundy

TYDZIEŃ II  CO MOŻNA ROBIĆ ZIMĄ ?

Przygotowanie do zimowej wyprawy

Na biegunach

Badamy lód

Skąd się bierze śnieg ?

Bałwany

TYDZIEŃ III  ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA

Jacy są dziadkowie ?

Mój czas z dziadkami

Szykujemy przyjęcie

Upominki , upominki

Jak im pomagać?

TYDZIEŃ IV  BALE, BALE W KARNAWALE

Karnawał – co to takiego?

Tańczymy z dziećmi z całego świata

Stroje i przebrania

Jak się przygotować do bal ?

Czas na bal !

 

GRUDZIEŃ

TYDZIEŃ I  GRUDNIOWE ŻYCZENIA

Czy tylko Mikołaj spełnia marzenia?

Czy Mikołaj odbiera listy?

Mikołaj pakuje sanie

W oczekiwaniu na Mikołaja

O czym marzy Mikołaj?

TYDZIEŃ II   KIM BĘDĘ ,GDY DOROSNĘ?

Każdy z nas swój zawód ma

Dawne zawody

Nowoczesne zawody

Zbudujemy coś razem!

Kim mogę być?

TYDZIEŃ III   ŚWIĘTA ZA PASEM

Świąteczne przygotowania

Świąteczne zakupy

Świąteczne smakołyki

Świąteczne drzewko

Świąteczne ozdoby

TYDZIEŃ IV  ŚWIĄTECZNE TRADYCJE

Wigilia

Pasterka

Boże Narodzenie

Rodzinne spotkania

Tradycje na świecie

 

LISTOPAD

TYDZIEŃ I  LISTOPADOWE WSPOMNIENIA

Kto jest kim w mojej rodzinie

Album moich dziadków

Jak żyli moi dziadkowie?

Życie człowieka

Drzewo mojej rodziny

TYDZIEŃ II  JESIENNA POGODA

Wędrująca Ziemia

Jesienne obłoki

Pada,pada deszcz

Fascynujące krople

Kapryśna pogoda

TYDZIEŃ III  ZWIERZĘTA DOMOWE

Czy wszystkie zwierzęta są dzikie?

Zwierzęta też mają swoje rodziny

Zwierzęta też mają swoje upodobania

Jak opiekować się zwierzątkiem?

Czy miś to też zwierzę?

TYDZIEŃ IV  ZIMNO,CORAZ ZIMNIEJ

Przygotowania do zimy

Kto robi zapasy na zimę?

Kto zapada w sen zimowy?

Kogo zimą nie spotkamy w Polsce?

Jakie zwierzęta potrzebują naszej pomocy zimą

 

PAŹDZIERNIK

Tydzień I   DARY JESIENI

Warzywa-zdrowie na talerzu

Owocowe szaleństwo

Bezpieczne grzybobranie

Jesienne zbiory

Jak zatrzymać lato w słoiku?

Tydzień II   DBAMY O ZDROWIE

Co zjadamy?

Ruch to zdrowie

Dwie skarpety, czyli para

Bakterie,wirusy

Numer alarmowy 112

Tydzień III  JESIENIĄ W PARKU I W LESIE

Leśne zwierzęta

Jesienne liście

Dlaczego liście zmieniają kolor ?

Czy wszystkie drzewa mają liście?

Jesienna sztuka

Tydzień IV  ZABAWY NA JESIENNE WIECZORY

Kim jest artysta?

Malarz

W świecie muzyki

W kinie i w teatrze

Pisarz,poeta-zgaduj zgadula

 

WRZESIEŃ

Tydzień I  W PRZEDSZKOLU

Wracamy do przedszkola

Każdy swój znaczek ma,mam i ja

Po co nam są zasady?

W świecie imion

Nasze zabawy i zajęcia

Tydzień II  WAKACYJNE WSPOMNIENIA

Lato pełne słońca

Skarby z dziecięcego plecaka

Podróże dalekie i bliskie

Palcem po mapie

Czym podróżujemy?

Tydzień III  JESTEŚMY BEZPIECZNI

Znam swój adres

Moja miejscowość-moja droga do przedszkola

Bezpieczny przedszkolak

Bezpieczne znajomości

Po pomoc

Tydzień IV  DBAM O SIEBIE I ŚRODOWISKO

Od stóp do głów

O jak oko

Jak dbać o słuch?

Co mogę dotknąć,powąchać,posmakować?

Jeden nos,jedno serce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skip to content