dzieci 5- 6 letnie

Motylki

W związku ze zmianami organizacyjnymi w przedszkolu-

od poniedziałku (8.06.2020r.) nauczanie zdalne

w gr. „Motylki”

odbywać się będzie we współpracy z p. Katarzyną Kurasz.

DRODZY RODZICE

♥ Materiały, które się pojawiają są tylko propozycjami do działania i zabawy w innej formie. Dzieci nie będą z tego w żaden sposób rozliczane. Bardzo proszę o umożliwienia dzieciom skorzystania z podanych propozycji ale w formie zabawy.
♥ Jeżeli mają Państwo jakieś swoje ciekawe propozycje, które nie pojawiły się na naszej stronie proszę o przesłanie ich do mnie za pośrednictwem poczty elektronicznej z chęcią je uwzględnię.
♥ Zachęcam do kontaktu ze mną w tym wydłużającym się nietypowym dla wszystkich czasie m.dragon@p4.laziska.pl

Z pozdrowieniami dla całych Motylkowych rodzin p. Magda 

Drodzy Rodzice:

Jeżeli Przegląd Twórczości Przedszkolnej będzie przesunięty, będziemy potrzebować 8 czapek typu kaszkiet. Jeśli ktoś z Państwa taką posiada i mógłby pożyczyć – będziemy wdzięczne 🙂

ZAJĘCIA ZDALNE

22 – 26.06.2020r. Wakacje!

♦Wiersz – „Lato wreszcie!” U. Kozłowska

Już walizki w bagażniku,
torba, plecak, pięć koszyków…
Czy na pewno wszystko mamy?!
Bo za chwilę wyjeżdżamy!
Tata juz przy kierownicy,
denerwuje się i krzyczy.
Szkoda przeciez każdej chwili!
– Jedźmy w końcu moi mili!

Lato, lato, lato wreszcie
Nie bedziemy siedzieć w mieście!

Wszyscy więc wsiadają prędko:
Dziadek Włądek z wielką wędkę,
Babcia z kotem, pies nasz, Ciapek,
Mama (niosąc stos kanapek)
Moja siostra z parasolką
i braciszek z deskorolką,
potem ja z piłkami dwiema…
lecz juz dla mnie miejsca nie ma!

Lato, lato, lato wreszcie,
Czy bedziemy siedzieć w mieście?

Tata mówi: – Nie ma strachu,
jeszcze miejsce jest na dachu.
Wiec mi troche zrzedła minka:
– Ja na dachu? Ja… dziewczynka?
Tata tylko kręci głową:
– Cóż za pomysł, daję słowo?!
Oj! Córeczko moja mała
coś ty sobie ubzdurała?

Lato, lato, lato wreszcie,
Nie bedziemy siedzieć w mieście!

Już na dachu stos bagaży,
a ja usmiech mam na twarzy.
Siedzę sobie obok mamy
no i wreszcie wyjeżdżamy!
Słońce nam wskazuje drogę-
już doczekać się nie mogę!
Wiem, że w dali na nas czeka
Las szumiący, łaka, rzeka…

Lato, lato, lato wreszcie,
Nie bedziemy siedziec w mieście!

Pytania: Gdzie wybierają się osoby w wierszu? Kto jedzie na wakacje? Ile to osób? Ile zwierząt? 

Zagraj 

Wielkie pakowanie! 

Zrób to sam!

Zbiór pomysłów – wakacyjne prace plastyczne 

Quiz (TAK/NIE)

  1. Po górach spacerujemy w czasie burzy.

  2. Nie zbliżamy się do nieznanych/dzikich zwierząt.

  3. W lesie można krzyczeć.

  4. Podczas letnich wypraw należy osłaniać głowę przed słońcem.

  5. Na plaży opalamy się od rana do wieczora.

  6. W górach wędrujemy po wyznaczonych szlakach.

  7. Kąpiemy się w miejscach niestrzeżonych.

  8. Zawsze przebywamy blisko dorosłych.

Zabawa muzyczna z pokazywaniem

Podgląd zabawy 

Muzyka do zabawy

„Mój przyjaciel” 

Porozmawiaj wspólnie z rodzicami na temat przyjaciół, spróbuj określić, kto to jest przyjaciel. 

Pytania naprowadzające: Kogo nazywamy przyjacielem? Czym przyjaciel różni się od kolegi? Jak powinien zachowywać się przyjaciel? Co to znaczy, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? Czy masz przyjaciela?

Spróbuj dokończyć zdanie:  MÓJ PRZYJACIEL JEST… (postaraj się dodać jak najwięcej określeń)  🙂 

Zaśpiewaj

„Wakacje”

Zobacz

Galeria ilustracji dotyczących wakacji

Pokoloruj 

Zbiór kolorowanek – wakacje, lato

Quiz 

Kiedy należy myć ręce?

♦wiersz

„Wakacyjne rady” W. Badalska

Głowa nie jest od parady
I służyć Ci musi dalej
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
Kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda,
Chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
Z kąpieli korzystaj

Jagody nieznane,
Gdy zobaczysz w borze,
Nie zrywaj! Nie zjadaj,
Bo zatruć się możesz.

Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.

Biegać boso – przyjemnie,
Ale ważna rada:
Idąc na wycieczkę
Dobre buty wkładaj. 

Jakie rady zawarte są w wierszu?

Zobacz i zapamiętaj 

Bezpieczny przejazd

Poćwicz czytanie

Jaki to wyraz?

Jakiej litery brakuje?

Poruszaj się!

Zatańcz 

♦Nad morzem

Jak nazywa się morze, do którego dostęp ma Polska?

Wspólnie z rodzicami nazwijcie pozostałe kraje, które mają dostęp do Morza Bałtyckiego 🙂

Zobacz

Wakacje nad morzem – zasady bezpieczeństwa

Powtórz litery 

Jaka to litera?

Pamiętajcie, że dzisiaj święto obchodzą tatusiowie. Nie zapomnijcie o złożeniu im życzeń i przygotowaniu laurek 🙂 

Niespodzianka na Dzień Taty 

Kolorowanka – tata superbohater

Wiersz  „Góry, nasze góry…”  J. Porazińska

Góry nasze, góry ! Hale, nasze hale!

Kto was zna tak dobrze, Jako my, górale!

Góry nasze góry! Wy, wysokie szczyty!

Kto was przewędrował? Góral rodowity.

Co można robić podczas spędzania wakacji w górach? Spędzaliście kiedyś swoje wakacje w górach? 

Zobacz

„Bezpieczeństwo w górach”

Piosenka

„Wakacje”

Sprawdź się!

Pory roku i miesiące – quiz

Prawo, lewo 

Poruszaj się!

Propozycje ćwiczeń ruchowych

15 – 19.06.2020r. Kolory lata

„Letnie krajobrazy”

Spójrzcie na zdjęcia przedstawiające letnie krajobrazy. Spróbujcie opisać każde z poniższych zdjęć. 🙂 Zastanówcie się, w które miejsce najbardziej chcielibyście pojechać. 

Posłuchaj 

„Po łące biega lato” 

W poniedziałek tworzyliście improwizację ruchową do tej piosenki. Dzisiaj spróbujcie ją sobie przypomnieć i powtórzyć jeszcze raz 🙂 

Praca plastyczna

Przygotuj farby, wodę, pędzel oraz arkusz papieru. Włącz utwór: Antonio Vivaldi – Cztery Pory Roku , zamknij oczy i wyobraź sobie krajobraz jaki sam/sama chciałabyś/chciałbyś namalować, a potem tak jak podpowiada Ci wyobraźnia, zgodnie z rytmem utworu stwórz swoje dzieło sztuki. 🙂 

Opowiadanie 

„Pogoda” Bożena Forma

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.

– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno. 

– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.

– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama. 

– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.

– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady. Adaś wpatruje się w mapę pogody.

– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.

Zegar wybija ósmą godzinę.

– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.

– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej. 

Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.

Pytania do opowiadania: Gdzie wybierał się Adaś? Dlaczego chłopiec był zmartwiony? Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wycieczce?

Zobacz

Myszka opowiada o czynnikach pogody

Prognoza pogody

Przed Tobą mapa pogodowa Polski. Zastanów się i powiedz co mogą oznaczać symbole zjawisk pogodowych, które znajdują się na dole mapy. 

Wspólne z rodzicem nazwij i wskaż kierunki na mapie: północ, południe, wschód, zachód.

Przykładowy sposób prognozowania pogody 

Prezenter pogody

Sprawdźcie swoje umiejętności jako prezenterzy pogody 🙂 Narysujcie na kartce mapę pogodową, na niej symbole zjawisk atmosferycznych lub poproście rodziców o wydrukowanie takiej mapy i spróbujcie sami zapowiedzieć pogodę. Postarajcie się używać nazw kierunków na mapie: północ, południe, wschód, zachód. 

Zobacz

Jak powstaje tęcza?

Kolory tęczy 

Zapamiętaj kolory 

Spróbujcie wymienić nazwy kolorów, które tworzą tęcze w odpowiedniej kolejności. Postarajcie się określić na jaką głoskę rozpoczyna się każdy kolejny kolor. 🙂

Sprawdź swoją pamięć 

Memory – pogoda 

Zrób to sam!

Tęcza malowana gąbką 

Rozwiąż zagadkę 

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają

I strzelają, i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci…

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną…??? (burzę)

To dobra okazja aby porozmawiać o tym jak należy się zachować w czasie burzy. Zachęcamy dzieci do podzielenia się swoimi przypuszczenia lub swoją wiedzą. Następnie rodzic podsumowuje zdobyte informacje. Podczas burzy:

– należy unikać wysokich obiektów;

– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;

– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;

– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.

Ćwiczenia słuchowe

Rodzic włącza nagranie z odgłosami natury. Dziecko stara się rozpoznać, co słyszy, i podać nazwy tych zjawisk 🙂 

Co słyszysz? 

Poćwicz czytanie 

Dopasuj nazwę do obrazka

Jakiej literki brakuje?

Sprawdź swoją pamięć

Matematyczne memory

Posłuchaj

„Po łące biega lato”

Pytania do piosenki: jakie rośliny w piosence wskazują drogę do lata? Komu pomaga lato? Z kim lato gra w berka? co robi lato, gdy jest zmęczone?

Zapraszam Was, do wspólnego ułożenia improwizacji ruchowej do piosenki – słuchanie piosenki i wers po wersie ilustrowanie ruchem jej treści.

Powtórz litery 

Znajdź wszystkie litery a i A 

Poruszaj się!

 

08 – 12.06.2020r. Zwierzęta małe i duże 

„Pies przyjacielem człowieka”

Rodzic pokazuje zdjęcia psów różnych ras, podaje nazwy ras (owczarki, labradory, teriery, husky, mopsy, rottweilery, amstaffy, yorki). Dziecko rozpoznaje wśród zdjęć wymienione rasy. Rodzic przedstawia też zdjęcia psów nierasowych, mieszańców, i zachęca do zgadywania, do jakiej rasy są podobne.

Warto zapytać, czy prawdziwe jest powiedzenie: Pies przyjacielem człowieka. Jeśli tak, to w jakich sytuacjach przejawia się ta przyjaźń? Dziecko podaje przykłady. Następnie zachęcam do wspólnej rozmowy o tym, w jaki sposób należy dbać o psa.

„Bądźmy bezpieczni”

Rozmowa z dzieckiem na temat  właściwego zachowania się wobec nieznanych zwierząt. Można zadawać dziecku pytania pomocnicze: Czy wszystkie psy są przyjazne? Czy można pogłaskać nieznanego psa? Czy należy uciekać przed psem, który nas goni? Czy można odwracać się tyłem do dużego psa? Czy można patrzeć psu prosto w oczy? Jaką pozycję przyjąć w razie ataku psa? W jakich sytuacjach psy bywają groźne, agresywne? Dziecko ustala wspólnie z rodzicem, czego nie wolno robić, kiedy spotka się na swojej drodze obcego psa (podchodzić zbyt blisko, zaczepiać, zabierać czegoś, uciekać).

Warto wspomnieć o zachowaniu psa, który zamierza zaatakować: Pies, gdy zamierza zaatakować, wysyła następujące sygnały: jeży sierść, „kładzie” uszy, stoi na sztywnych łapach, ma uniesiony ogon, ma odsłonięte, dobrze widoczne zęby, warczy. Jeśli pies zaatakuje, należy: Zachować spokój. Wezwać pomoc (jeśli to możliwe i ktoś dorosły jest w pobliżu). Nie uciekać (pies ma wrodzony instynkt drapieżcy i podejmie pogoń). Nie szarpać się (zwierzę zaciśnie szczęki jeszcze mocniej). Nie patrzeć mu w oczy (zwierzę poczuje się drażnione i prowokowane). Przyjąć pozycję „żółwia”. Rodzic prezentuje pozycję „żółwia”. Dziecko powtarza ćwiczenie kilkakrotnie: – spleść dłonie do wewnątrz, – schować kciuki do środka, – założyć ręce na kark i osłonić nimi również uszy, – przykucnąć, – przyciągnąć głowę do kolan, – rozstawić stopy na zewnątrz.

Rozwiąż zagadki! 

Zwierzęta w Zoo 

Poruszaj się! 

Joga dla dzieci – przygoda w Zoo

Wiersz 

„Tylko jeden raz” M. Buczkówna

Pytania do wiersza: O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu? Gdzie można je spotkać? Co jest ich wspólnym marzeniem?

Bardzo ważne jest podkreślenie tego co wynika z wiersza: że niezależnie od gatunku, każdy ma prawo do życia i każdy jest potrzebny, dlatego należy mu się szacunek.

„Jaka to nazwa?”

Układanie wyrazów z liter. Dziecko pracuje samodzielnie lub z pomocą rodzica. Potrzebne będą wydrukowane i powycinane litery alfabetu. Dziecko wybiera litery z alfabetu. Zadanie polega na ułożeniu jak największej liczby nazw zwierząt. 

Zrób to sam! 

Lew z rolki po papierze toaletowym.

Potrzebne będą: rolka papieru, nożyczki, klej, kolorowy papier-żółty, pomarańczowy i czarny flamaster.

Posłuchaj 

Idziemy do zoo

Spróbuj powiedzieć jakie zwierzęta wymienione były w piosence 🙂 

A czy Ty byłaś/eś kiedyś w ZOO? Jeśli tak, to jakie masz wspomnienia z tego miejsca? 

Mapa Świata 

Rodzic prezentuje dziecku mapę świata, wskazuje kontynenty i podaje ich nazwy. Prezentuje fotografie zwierząt zamieszkujących różne kontynenty. Wspólnie z dzieckiem odszukuje na mapie Afrykę. Prezentuje fotografie zwierząt afrykańskich. Zwraca uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się, budowę. Pyta dziecko, co wie na temat zwierząt przedstawionych na fotografiach. Następnie opowiada mu o najbardziej niebezpiecznych zwierzętach, które nazwano „Wielką Piątką Afryki” (Big Five): lwa, słonia afrykańskiego, nosorożca czarnego, lamparta, bawoła afrykańskiego.

Zobacz

WIELKA PIĄTKA AFRYKI 

Poznajemy zwierzęta w ZOO

♦ „Zwierzęta małe i duże” – wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści. Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania opowiadania o zwierzętach. Prosi o uważne słuchanie i zapamiętanie, czym różni się pszczoła od osy, jakie zwierzęta mają podobny kolor skóry, dlaczego konie noszą takie dziwne nazwy 🙂

„Zwierzęta małe i duże” Maciej Bennewicz

– Osa! – Ada zaczęła nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada.

– To nie jest osa, tylko pszczoła – stwierdziła spokojnie babcia. – Przestań machać, to spokojnie odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz, to możesz ją tylko zdenerwować. Pomyśli, że chcesz jej zrobić krzywdę.

– Skąd wiesz, babciu, że to pszczoła? – spytała Ada.

– Mój tata był pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem. Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od pszczół. A pszczółki są krępe, grubiutkie i ciemne. Mają też więcej brązowych włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów. Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu, to bardzo pożyteczne owady.

– Wiem, babciu, robią miód – stwierdziła Ada.

– Tak, aniołku. – Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. – Pszczoły wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać zapasy. Jeden słoiczek miodu to praca setek pszczół.

– Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek, z którego robią miód – spytał Adam. – Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji.

– Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie pole pełne smakowitego pyłku kwiatowego, na przykład kwitnącego rzepaku, lub aleję lip, wówczas zbiera pyłek i wraca do ula. Na miejscu informuje pozostałe pszczoły w ich specjalnym, tajemniczym języku.

– W tajemniczym języku? – zdziwił się Adam.

– Tak – przytaknęła babcia. – Pszczółka tańczy i w ten sposób pokazuje innym pszczołom, którędy lecieć na pole obfite w pyłek, jak jest daleko i jakie znaki po drodze wskażą właściwy kierunek.

– Tańczy? – powtórzyła Ada.

– Tak jest, macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest tajemnicza mowa pszczół. Inne się przyglądają, a potem, żeby zapamiętać trasę, naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już kilka chwil później pole jest pełne pszczół, które zbierają pyłek. Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatu na kwiat, dzięki czemu zapylają kwiaty, a te mogą potem zmieni się w owoce.

– A przy okazji z pyłku powstaje miód – dodała Ada.

– Znakomicie – pochwaliła ją babcia.

– Pszczoła jest prawie takiego samego koloru jak żyrafa – stwierdził Adam, który przeglądał właśnie książkę o zwierzętach. – Czy żyrafy też zapylają kwiaty? – Chłopiec wskazał fotografię, na której długi język żyrafy dotykał liści na wysokim drzewie.

– Nie, syneczku – odpowiedziała babcia, która była biologiem, dlatego znała się na zwierzętach jak nikt w rodzinie. – Żyrafy jedzą liście. Muszą szybko obgryźć jedno drzewo akacji, gdyż ta roślina potrafi ostrzegać inne w pobliżu przed intruzami.

– Babciu, w jaki sposób akacje ostrzegają się nawzajem? – spytała Ada.

– Po kilku minutach obgryzania sok w liściach robi się gorzki i przestaje żyrafom smakować. Dzięki temu akacja traci tylko trochę liści. Gdyby nie ten ochronny zabieg, mogłaby stracić ich zbyt wiele i nie przeżyć. Jednak dzięki mechanizmowi obronnemu chroni siebie i inne drzewa w pobliżu, które na sygnał także gorzknieją.

– Bardzo mądre te akacje – stwierdziła Ada.

– Ciekawe, czy na świecie są jeszcze inne zwierzęta w podobnym kolorze jak pszczoły i żyrafy – zamyślił się Adam.

– Nie mówi się „w kolorze” tylko w podobnym umaszczeniu, prawda, babciu? – Ada zrobiła mądrą minę.

Adam wzruszył ramionami i ostentacyjnie odwrócił się, zakrywając książkę.

– Można mówić, jak się chce – żachnął się.

– Zamiast się kłócić i robić sobie przykrość, poszukajcie zwierząt podobnych do pszczół, czyli żółto-pomarańczowo-brązowych – zarządziła babcia. Pogłaskała Adama po głowie i poprosiła o przyniesienie kilku książek. Po chwili na stole pojawiły się zdjęcia i rysunki tygrysa, szerszenia, kota domowego, psa, kameleona i konia.

– Co do słowa „umaszczenie” to prawda, tak się mówi – stwierdziła babcia. – Kolor zwierzęcia to inaczej jego umaszczenie. Hodowcy koni nazywają w bardzo ciekawy sposób różne kolory, czyli umaszczenia tych zwierząt. Na przykład koń, który wydał się wam podobny do pszczoły, nosi nazwę srokacz albo inaczej koń maści srokatej.

Adam wstał i po chwili przyniósł kolejną książkę, tym razem z fotografiami koni.

– Naucz nas, babciu, maści koni – zaproponował i wskazał palcem jasnobrązowego konia z ciemnobrązową grzywą.

– To koń gniady – odpowiedziała babcia, poprawiając okulary.

Adam przerzucił kilka kartek i w końcu jego palec trafił na szarobiałego konia w czarnobrązowe ciapki.

– Wygląda jak lody straciatella – ucieszyła się Ada. – Uwielbiam ten smak.

– To jest maść taranta albo tarantowata – stwierdziła babcia.

Adam wskazał czarnego konia.

– To koń kary – odpowiedział babcia. – Ten ma granatowy połysk, więc mówi się o nim koń kruczy, bo ma umaszczenie podobne do tego ptaka. U koni mówimy o umaszczeniu, u ptaków – o upierzeniu.

– A kruki, babciu, co to za ptaki? – spytała Ada.

– Kruki żyją bardzo długo. Najstarszy żył ponoć w Londynie na zamku Tower. Miał 44 lata. Kruki łączą się w pary na całe życie. Potrafią bronić swego terytorium i są wszystkożerne, czyli jedzą, co im do dzioba wpadnie. – Babcia zaśmiała się i wyciągnęła z szafki herbatniki.

– Super, znamy już cztery umaszczenia koni! – Adam aż klasnął w ręce z radości. – Srokacz, gniady, taranta i kary.

– Oraz zwyczaje pszczół, żyraf i kruków – uzupełniła Ada.

– Proponuję małe powtórzenie. Wydrukujemy czarno-białe rysunki koni, a wy pokolorujecie je zgodnie z poznanym umaszczeniem.

– Super! – ucieszyły się dzieciaki.

– Babciu, a można narysować srebrnego konia – spytała Ada. – Takiego jak jednorożec?

– Oczywiście, że tak, koń o srebrnym umaszczeniu to maść siwa lub biała, a lekko kremowa to jeleniowata.

Srokacz, gniady, taranta i kary

Gdy razem ustawisz – będą dwie pary.

W jednym powozie cztery koniki,

Jadą w zaprzęgu zwanym kwadryga.

A piąty konik jak jednorożec

Siwą ma grzywę i białe nozdrza.

Cały jest biały, to umaszczenie

Czasem nazywa się maścią jelenia.

Ilustracje zwierząt z opowiadania: 

Pytania do opowiadania: O jakich zwierzętach opowiadała babcia? Czy zapamiętałaś/łeś, czym różni się pszczoła od osy? Skąd pszczoły wiedzą, gdzie mają lecieć po pyłek kwiatowy? Jak myślisz, czy takie naśladowanie ruchów pszczoły jest proste? Jakie inne zwierzęta mają „kolor” podobny do pszczół? Czy wiesz dlaczego zwierzęta mają paski? (Paski służą za kamuflaż i zapewniają ochronę przed drapieżnikami. Pomagają też regulować temperaturę ciała – czarne paski pochłaniają ciepło, a jasne je oddają).

Czy wiesz co to za zwierzę?

Odgłosy zwierząt 

Afrykański masażyk 

Przed rozpoczęciem masażyku warto przećwiczyć z dziećmi kreślenie w powietrzu poszczególnych elementów,
jakie będziemy rysować na plecach 🙂 
Rodzic siada za dzieckiem, czyta wierszyk i jednocześnie wykonuje masażyk na plecach dziecka. Po skończonym masażyku następuje zamiana ról 🙂 
 
Poniżej wstawiam treść wierszyka:
 
Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze ( rysowanie koła)

Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie (rysowanie dwóch małych kół)
Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie palcami chodu słonia)
Przy palmie siedzi małpa  po głowie się drapie (drapanie)
A ja  przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)
Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie delikatnie pięściami)
Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)

Cała nasza grupa w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta)

Poruszaj się!

Dzieciaki naśladują zwierzaki

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

01 – 05.06.2020 – Dzień Dziecka

♦ Kochani, co jest najważniejsze w życiu dziecka? ZABAWA!!! Więc na dzisiaj macie obowiązkowe zadanie do wykonania. Bardzo proszę abyście się wspaniale = bezpiecznie bawili. Dzisiaj to raczej w domu. Weźcie mamie koce i zbudujcie sobie namiot/bazę albo jakiś duży karton – niech zamieni się w coś wyjątkowego. Rodzice pozwólcie wyobraźni Waszych dzieci bezpiecznie szaleć. A jeśli macie kredę i dużo miejsca przed domem to poczekajcie na jutro (ma być piękna pogoda) i zróbcie sobie taki tor przeszkód i pościgajcie się na czas 🙂 

😊 Samantha & Jenna Watt made this fun chalked play area outside their home in Ballysally to amuse children when out for their daily exercise. Speaking to us this evening Samantha said "We have had comments with parents saying that their kids can’t wait to give it a go and that there should be more around. I’ve also seen a few adults give it a go! 😂 Also, I guess we would just call it a mini workout for kids when they’re out on their daily walks 😊"

Opublikowany przez Causeway Coast Community Poniedziałek, 20 kwietnia 2020

♦Poetycki czwartek 🙂 Po uważnym wysłuchaniu wiersza (w razie potrzeby powtórzyć) proszę aby dziecko odpowiedziało na poniższe pytania: Jaki tytuł miał wiersz? Jakie nazwy polskich miast zostały wymienione w wierszu? Jakie marzenia miały dzieci? Pamiętasz ich imiona? Dlaczego marzenia Julii i Jacka są zupełnie inne od pozostałych dzieci? Dziecko ćwiczy koncentrację, pamięć i słuchanie ze zrozumieniem. Wiersz jest dobrym zaczątkiem do rozmowy nt. wartości tego o czym marzymy, co dla kogo jest ważne.

Wiersz Marzenia

Troszkę zadań ale łatwe 🙂

 

♦Dzisiaj troszkę matematycznie i literacko – zapraszam do zabaw z cyframi i literami 🙂

Domino sylabowe

Dopasuj literki

♦Dzieci świata – my też jesteśmy dziećmi świata. Dla ludzi z innych kontynentów wyglądamy dziwnie i mamy dziwne zwyczaje i tradycje. A czy przez to jesteśmy gorsi? źli? nie zasługujemy na szacunek? NIE! Każdy człowiek bez względu na pochodzenie, kolor skóry, zwyczaje itp. jest wyjątkowy. Każdy zasługuje na szacunek. Czy Ty znasz kogoś kto pochodzi z innego kraju? (nie polski)? Na pewno tak. Jest ten człowiek miły, lubisz go albo Twoi rodzice. Potraficie ze sobą rozmawiać, bawić się, śmiać. Właśnie. Kraj pochodzenia nie ma znaczenia.
– Przywitaj się w innym języku:
– Zobacz sobie jak mają w szkole dzieci z odległych dla nas stron świata:
W zakładkach „karty pracy”, „muzycznie i nie tylko” też coś dzisiaj znajdziecie 🙂 Miłego dnia.
 
 

Moje Kochane Motylki.  Dzisiaj Dzień Dziecka. Myślę, że spędzicie go w wyjątkowy sposób z Waszymi rodzicami.

Ja ze swojej strony życzę Wam dużo radości, uśmiechu, wspaniałych pomysłów na zabawę. Spełniania marzeń i cudownej fantazji. Prawdziwych przyjaciół i wiele wiele miłości 🙂 

Drogie dzieci. Wszyscy mamy prawa. Możemy żyć, bawić się, mieć co jeść i jeszcze wiele innych rzeczy się nam należy. Ale kochani oprócz praw, każdy ma obowiązki, dorośli mają obowiązki ale dzieci również powinny je mieć, żeby czuć się równym członkiem rodziny.

Link dla rodziców. Artykuł na temat czy dzieci powinny pomagać w domowych obowiązkach. Polecam.

http://dziecisawazne.pl/dzieci-zyskuja-pomagajac-domu-wtedy-dobrowolne-rozmowa-agnieszka-stein/

Zapraszam do zakładki „muzycznie i nie tylko”

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

25.05 – 29.05.2020 – Rodzina

♦Rodzina to najbliższe nam osoby: rodzice, rodzeństwo, babcie i dziadkowie. Co tu dużo mówić, każdy wie. Proszę narysujcie swoją najbliższą rodzinę, te osoby z którymi mieszkacie. Pamiętajcie, że rysunek jest piękny gdy jest zapełniona cała kartka, ma tło a ludzie nie fruwają w powietrzu. dodatki i szczegóły też są ważne. Do dzieła. A jak już narysujecie to poślijcie zdjęcie p. Agacie – wrzuci do galerii żeby wszyscy mogli zobaczyć jak pięknie rysujecie. Pa

PS. Zerknijcie do kodowania 🙂

♦Drzewo genealogiczne. Trudne słowo. Na rysunku drzewa genealogicznego ładnie widać kto jest czyim dzieckiem, kuzynem, babcią… Każda rodzina ma swoje drzewo, tylko nie każda ma je rozrysowane. Poniżej znajdziecie ilustracje, może skusicie się na jedną i spróbujecie narysować drzewo najbliższej rodziny? 

Jeżeli jesteście ciekawi dlaczego wujek to wujek a kuzyn to kuzyn i dlaczego z jednym kuzynem masz wspólną babcie a z drugim nie polecam książkę pt. „Moja rodzina” autor Grzegorz Strzeboński. 

Policz.

♦Rodzeństwo. Nie każdy ma rodzeństwo. Rodzeństwo to inny człowiek, który mówi „mamo” i „tato” do moich rodziców. To może być drugi chłopiec albo dziewczynka. A co jeśli jest ich więcej? Też tak może być – wtedy mamy dużą rodzinę. Rodzeństwo może być starsze lub młodsze. Bywa tak, że siostra lub brat są już dorośli. A może być też tak, że obserwuję jak rośnie brzuch mamy, bo rodzeństwo dopiero się urodzi. Opcji i możliwości jest wiele.

Jeśli  masz rodzeństwo, to w jaki sposób spędzacie razem czas? Co najbardziej lubisz robić ze swoim bratem lub siostrą? A jeśli jesteś jedynakiem, to co chciałbyś robić ze swoim rodzeństwem? Zaproś siostrę lub brata do wspólnej zabawy. Może memory, warcaby, jakaś gra planszowa. A może wyścigi na hulajnodze po ogrodzie? Albo obejrzyjcie wspólnie jakąś bajkę?

Poniżej kilka aktywności. Możesz sam ale możesz z rodzeństwem 🙂

♦Dzisiaj Święto każdej Mamy. Mam nadzieję, że wszyscy o tym pamiętają. Ale nie możemy zapominać o Tacie. Zobaczcie sobie poniższe ilustracje. Opowiedzcie proszę całymi zdaniami co widzisz na obrazku, wymień jak najwięcej szczegółów. A potem zastanów się i powiedź jak Ty pomagasz swojemu tatusiowi?

A może sprawdzisz jak dobrze już znasz literki?

Brakujące litery

Gdzie ukryły się głoski?

Liczymy sylaby

♦ W tym tygodniu będzie dużo o rodzinie. Poniżej znajduje się kilka opowiadań, zachęcam do przeczytania i porozmawiania na pojawiające się w nich tematy. A może któraś mama z opowiadania to u Was jest tatuś? Zapraszam serdecznie.

W zakładce „muzycznie i nie tylko” jest piosenka. A i „kreatywnie” możecie coś podziałać 🙂

„Nasza mama czarodziejka”

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

18.05 – 22.05.2020

♦Boicie się czasem? To nic złego, strach jest potrzebny. Ja też się czasem boję. Wasi rodzice na pewno też. Czy można pokonać strach? Tak! Jest to możliwe ale to trudne wyzwanie. Zobaczcie sobie bajkę a potem porozmawiaj z mamą lub tatą czy jest jakiś sposób abyś i Ty pozbył się swojego strachu?

W zakładce „muzycznie i nie tylko” znajdziecie dzisiaj zabawę – nie straszną 🙂 wesołą 🙂 i kilka zadań w „kartach pracy” MIŁEGO DNIA 🙂

♦Ciemność. Co to w ogóle jest ciemność? Ciemność jest wtedy, kiedy nic nie widać. Jeżeli jesteś w swoim pokoju (który doskonale znasz) i jest ciemno, to nie ma się czego bać. W tym pokoju nic się nie zmieniło, tylko nie widać tego co tam jest ale tylko przez krótki czas, bo oczy przyzwyczajają się do ciemności 🙂 Porozmawiaj z mamą lub tatą o ciemności i o tym czy należy się jej bać.

Zajrzyj później do zakładki „kreatywnie” 🙂

♦Jaki masz dzisiaj nastrój? Jesteś wesoły czy smutny? Chociaż dzisiaj piękna pogoda będziemy rozmawiać o smutku. Smutek to bardzo ważna i potrzebna emocja. Zobaczcie sobie nagranie, Pani Eliza ciekawie o smutku opowiada. Jeśli rodzice się zgodzą zachęcam do rodzinnego obejrzenia bajki pt. „W głowie się nie mieści” – polecam!

♦ Witajcie Motylki. Co to są uczucia? Jakie znacie uczucia? Uczucia są dobre czy złe? Spróbujcie rozwiązać zagadki. A poniżej znajdziecie opowiadanie. Może ciut długie ale myślę, że warto poświęcić czas na przeczytanie i porozmawianie o uczuciach. Zapraszam.

Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci-
Rączki wymachują, ciało w górę leci,
Oczy jak iskierki się zapalają,
Wszystkie ząbki usta odkrywają.

Mówią o nim, że ma wielkie oczy,
Gdy się do naszego umysłu wtoczy,
Trzęsie nami śmiało
I paraliżuje całe ciało.

Usta jak podkówka odwrócona,
Często łezka w oku zakręcona.
Wygląd twarzy tej dziewczyny
Jakby najadła się cytryny.

Gdy się w nasze serce wkrada,
To naszymi myślami włada,
Marszczy nam nosek, oczy i czoło,
Tupie nóżką i rączką grozi wkoło.

„WRAŻENIA I UCZUCIA” – Maciej Bennewicz
– Co się stało? – spytał wujek Alfred.
– Na klatce schodowej zgasło światło – odpowiedziała babcia. – Adaś bardzo się przestraszył,
ponieważ nie mogliśmy znaleźć włącznika. Najpierw upadła mi siatka z zakupami, potem
Dragon się wyrwał i pobiegł na parter. W końcu torebka i jej cała zawartość wraz z kluczami
wysypała się na schody. Zdaje się, że w tym całym zamieszaniu Ada też się nieźle wystraszyła.
Wujek spojrzał najpierw na Adama, a potem na Adę. Raz jeszcze na Adama i znów na Adę.
Rzeczywiście oboje mieli nietęgie miny. Adam spoglądał na czubki butów, jakby zauważył tam
coś bardzo ciekawego. Ada natomiast wierciła się niespokojnie, oblizując łyżeczkę po jogurcie,
którą oblizała już sto razy.
– Nie lubię ciemności – stwierdził Adam po chwili.
– Ja też nie lubię – zawtórowała mu Ada.
– Co takiego jest w ciemności, że jej nie lubicie? – spytał wujek Alfred.
– Nie lubię ciemności, bo wtedy nic nie widać – stwierdził Adaś po długiej chwili milczenia.
– A ty, dlaczego nie lubisz ciemności? – Wujek zwrócił się do Ady.
– Bo nic nie widać, tak jak powiedział Adam. A oprócz tego w ciemności jest pełno strachów.
– Strachów? – zdziwił się Alfred.
– No tak – odpowiedziała Ada. – Nie wiadomo, co w ciemności czyha. Z różnych dziur i kątów
mogą wyleźć wstrętne licha.
– No proszę – ucieszył się wujek. – Ada potrafi układać wierszyki: „Nie wiadomo, co w ciemności
czyha. Z różnych dziur i kątów mogą wyleźć wstrętne licha”.
I kiedy wujek rytmicznie wyrecytował wierszyk Ady, strojąc przy tym głupie miny, wszyscy
parsknęli śmiechem.
– W takim razie nie ma innego wyjścia, musimy zrobić bardzo ważny eksperyment – zarządził
Alfred.
Po chwili na środku salonu stało sześć krzeseł, szczelnie opatulonych czterema kocami w taki
sposób, że powstał długi i ciemny tunel. Wujek ze swojego plecaka wyjął latarkę i powiedział:
– W tunelu, który zbudowaliśmy z koców, jest ciemno, prawda? – Wszyscy wraz z babcią
przytaknęli głowami. Wujek kontynuował: – Ale w salonie jest jasno. Jak powstała ciemność?

– Z koców? – spytała Ada.
– Z krzeseł? – dodał Adam.
– Oczywiście, ciemność powstała z koców i krzeseł. Sami zrobiliśmy ciemny korytarz! – zakrzyknął
Alfred, zapalił latarkę i dał nura do tunelu. Po chwili był po drugiej stronie salonu,
uśmiechnięty wymachiwał włączoną latarką. – Kto następny da nura w ciemność? Oczywiście
należy mieć zapaloną latarkę!
Ada podbiegła do Alfreda i podobnie jak on przed momentem zanurkowała pod kocami.
Po chwili była po drugiej stronie salonu, szczęśliwa i dumna. Eksperyment powtórzyła babcia,
za nią pies Dragon i na końcu, trochę się ociągając – Adam.
– W takim razie czas na drugi eksperyment: przejście przez tunel z latarką w ręce, ale wyłączoną.
W każdej chwili można ją włączyć i ciemność zniknie. Można jednak przejść ciemny
przesmyk bez włączania latarki. Na końcu i tak jest jasno.
Po chwili wszyscy odważnie zaliczyli nowy eksperyment. Trzecia próba była najtrudniejsza:
przejście przez tunel bez latarki. Wujek Alfred wymyślił jednak jeszcze coś dziwniejszego. Gdy
Ada jako druga przechodziła przez tunel na czworakach w całkowitej ciemności i to bez latarki,
wujek zerwał środkowy koc i zakrzyknął:
– Ta dam! Stała się jasność!
– Już wiem – zawołał Adam. Ciemność to nie tylko koce i krzesła. Ciemność to brak światła.
W ciemności wszystko jest takie samo, tylko brakuje światła. Kocami odgrodziliśmy się
od światła w pokoju!
– W takim razie czego się bałeś? – spytał wujek.
– W takim razie bałem się tego, czego nie widziałem.
– A ja bałam się tego, co sobie wyobrażałam – stwierdziła Ada.
– Stąd powiedzenie, że strach ma wielkie oczy, gdyż oczy robią się szerokie, gdy sobie wyobrażamy
coś okropnego albo gdy nie znamy prawdy – powiedziała babcia.
– Co w takim razie robić w przyszłości, gdy się czegoś boimy? – spytał wujek.
– Nosić latarkę? – zastanawiał się Adam, drapiąc się po głowie.
– A może ciągle zrywać koce, żeby nie było ciemno – stwierdziła Ada, lecz po chwili dodała:
– Ale tak się nie da. Koce to był eksperyment, a normalnie jest ciemno i już, strasznie i tyle.
– Już wiem – ucieszył się Adam – kiedy przychodzi strach, warto spytać kogoś dorosłego, co
się stało.
– Znakomicie – przytaknął wujek.
– Można też spytać czy to, czego się boimy, na pewno jest groźne, czy tylko tak nam się wydaje?
– uzupełniła Ada.
– Racja – ucieszył się wujek.
– Wujku, a jak coś jest takie nie wiadomo jakie i bardzo trudno o tym opowiedzieć, bo nie
wiadomo, co to jest, to co wtedy? – spytał Adam.
– W takim razie kolejny eksperyment przed nami. Nauczymy się, co robić, gdy coś jest nie
wiadomo jakie.
Wujek i babcia na chwilę zniknęli i kiedy znowu pojawili się w pokoju, oboje mieli pomalowane
twarze.
– Co czujesz, kiedy teraz na mnie patrzysz? – spytał wujek i dotknął palcem serduszka Ady.
– Jest mi trochę jakby smutno – odpowiedziała niepewnie.
– I robi się jakby szaro i troszkę groźnie – dodał Adam. – Wyglądasz, wujku, jak ktoś zupełnie
inny. Zawsze jesteś taki wesoły, a teraz wydajesz się poważny. Trochę jak wampir z filmów
albo niebezpieczny złodziej.
– W takim razie opiszcie dokładnie, co widać na mojej twarzy – powiedział Alfred.
– Masz ciemno umalowane oczy i spuszczone kąciki ust – odpowiedziała Ada.

– Na czole masz ciemną zmarszczkę i zrobiłeś takie bardzo poważne oczy, jakbyś się złościł
albo raczej zmartwił – uzupełnił Adam.
Wujek zrobił sobie zdjęcie telefonem i starł makijaż.
– Znakomicie – stwierdził. – Moja twarz wyrażała smutek i żal. Można również powiedzieć,
że widać było powagę, skupienie, zmartwienie, a nawet trochę grozy. Uczucia ludzi doskonale
widać na ich twarzach. Wystarczy przez moment się przypatrzyć, a potem zapytać siebie samego:
co czuję? Wtedy najczęściej ani trochę się nie mylimy. Odpowiedź przychodzi sama. Wystarczy
opisać słowami to, co się czuje, gdy patrzy się na twarz drugiego człowieka, i już wiadomo,
jakie uczucia w nas budzi oraz jakie przekazuje. Użyliśmy z babcią farb i kosmetyków, żeby
podkreślić rysy twarzy i uczucia, lecz na co dzień i bez tego widać, co wyrażają twarze ludzi dorosłych
i dzieci. Wystarczy uważnie się przyjrzeć. A teraz kolej na babcię. Opiszcie, co czujecie,
gdy na nią patrzycie.
– Ja czuję zdziwienie i jakby babcia troszeczkę się wygłupiała. – Ada przekrzywiła główkę,
uważnie przyglądając się twarzy babci.
– Czuję, że babcia zaraz powie coś śmiesznego – stwierdził Adam. – I jeszcze, że za chwilę
zacznie skakać albo wariować po całym mieszkaniu.
– Świetnie – ucieszyła się babcia. – Moja mina wyrażała rozbawienie, wesołość, może trochę
szaleństwa, ochotę do zabawy i płatania figli.
– Super – pochwalił spostrzegawczość dzieci wujek. – I tym razem opiszcie, co widać na twarzy
babci – zachęcił.
– Jedna brew babci jest podniesiona, a druga trochę w bok, usta są wymalowane do góry.
– Adam starał się precyzyjnie opisać minę babci. – Policzki są różowe, a włosy trochę rozwichrzone
– dodał.
– Oprócz tego babcia kilka razy zamrugała i zrobiła taką minę, jakby miała ochotę opowiedzieć
dowcip – stwierdziła Ada.
– Nauczyliście się opisywać i wyrażać uczucia, brawo – powiedział Alfred.
Zabawa trwała do późnego wieczoru. W końcu role się odwróciły i tym razem Ada i Adam
zaczęli – z pomocą mamy Adama – malować twarze, by uwydatnić różne emocje. Babcia, wujek,
a potem również mama Ady zgadywali, co wyrażają kolejne miny i makijaże. Były tam przyjemne
uczucia, takie jak: radość, podekscytowanie i duma, oraz te nieprzyjemne, na przykład:
złość, rozdrażnienie i obraza. Pod koniec pojawiły się nawet bardzo trudne, jak: tajemniczość,
zdziwienie i zmęczenie.
Dzieci na zmianę z dorosłymi pokazywały kolejne uczucia, wyrażając je makijażem, odpowiednimi
minami, ruchami i całym ciałem. Tym sposobem wymyślili nowe kalambury. Zamiast
zgadywania filmów lub znanych postaci odgadywali uczucia.
Wujek stwierdził, że wszyscy na co dzień gramy w podobne kalambury, bo przecież wystarczy
chwila uwagi, by dostrzec, że koleżance jest smutno, że komuś wyrządziliśmy przykrość
głupim żartem lub szturchaniem albo że kolega jest dumny, że wykonał zadanie. Widać, że
inny kolega potrzebuje pomocy, a jeszcze inny – świętego spokoju, bo źle się czuje. Wystarczy
uważnie się przyglądać koleżankom i kolegom, mamie i tacie, znajomym i krewnym, by poczuć,
co z tego przyglądania wynika, jakie pojawia się uczucie. I już wiadomo!
Strach ma wielkie oczy,
Więc z latarką warto skoczyć
Prosto w paszczę ciemnej dziury,
Żeby dostrzec, że kot bury.
W kącie zdawał się potworem,
Co ma ślepia niby zmora.
A tymczasem mała kicia
Łapką bierze się do mycia.
Bo ma pyszczek oprószony
Okruchami żółtej słomy.

Jakie zdarzenie wywołało rozmowę o uczuciach? W jaki sposób wujek Alfred pokazał dzieciom, że najbardziej boimy się tego, czego nie znamy? Czy miał rację? Jak babcia i wujek Alfred pokazali dzieciom, co zrobić, gdy nie wiemy, jak się czują osoby, z którymi przebywamy? Jak wyglądają osoby wesołe? Jaki wyraz twarzy najczęściej mają osoby smutne? A jak opisalibyście wyraz twarzy osoby zdenerwowanej? Czy zdarzają się takie sytuacje, że możemy się pomylić, bo ktoś nietypowo wyraża swoje uczucia?

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

11.05 – 15.05.2020

♦Moi drodzy porozmawiajcie z rodzicami o hałasie, w czym może nam przeszkadzać?  Myślę, że dojdziecie do wspólnego wniosku, że hałas jest nie tylko niemiły, lecz także niebezpieczny dla zdrowia. Zapraszam Was do zakładki „muzycznie i nie tylko” tam czeka na Was bajka edukacyjna o uchu i słuchu 🙂
A w „Kartach pracy” znajdziecie jedną z ostatnich literek jaka została do przedstawienia.

♦Kochani, pobawcie się w odtwarzanie rytmów wg podanego schematu. Jak Wszystko Wam się uda, spróbujcie pobawić się z rodzeństwem lub rodzicami tak jak robimy to w przedszkolu: jedna osoba wyklaskuje jakiś rytm a druga musi go powtórzyć z pamięci.

1. Dziecko układa klocki wg podanego wzoru. Powtórz każdy wzór min. jeden raz. 

2. Spróbuj wyklaskać podany rytm, pamiętając, że  większa odległość między klockami to dłuższa przerwa w klaskaniu.

 

 

3. Dziecko wg. schematu uderza naprzemiennie w stół, w bębenek i klaszcząc. Każdy schemat powtórz 2-3  razy. Jeśli chcesz możesz sobie utrudnić i uderzać szybciej. Miłej zabawy 🙂 

Dziecko wystukuje rytm wg schematu, uderzeając na przemiennie w stół, w bębenek lub klaszcząc.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

04.05 – 08.05.2020

♦Moi drodzy, dzisiaj wizyta w bibliotece. Zapraszam do obejrzenia bajeczki.

♦ A teraz filmik taki na wesoło 🙂

Jak zapowiedziałam dzisiaj wizyta w księgarni. Zobaczcie sobie nagranie jak dzieciaki z innego przedszkola odwiedziły księgarnię. A Ty? Byłeś kiedyś w księgarni? Wiesz co się tam robi? Jeśli nie – to po obejrzeniu tego filmiku już będzie wszystko jasne.

♥♥♥Ponawiam prośbę i zachęcam Was do przesłania mi swojego zdjęcia z ulubioną książką – dwa już mam 🙂 Byłoby idealnie gdybym dostała zdjęcia od każdego – powstałaby wtedy cudowna książka o WAS 🙂 ♥♥♥

♦ Mam pomysł na stworzenie nietypowej książki …..o  Was i Waszych ulubionych książkach. Hmm, zastanawiacie się jak to zrobię? Faktycznie, nie jest to łatwe ale możliwe:) Będę oczywiście potrzebowała pomocy: Waszej i Waszych rodziców. Zadanie polega na tym aby każdy z Was przesłał mi na e-maila jedno swoje zdjęcie ze swoją ulubioną książką (takie żebym mogła przeczytać tytuł) – TYLE. Resztą zajmę się ja 🙂 Oczywiście każdy kto pośle mi zdjęcie dostanie te „Naszą książkę” – czekam na zdjęcia do piątku 8 maja włącznie 🙂 

Kochani „nasza” książka będzie miała tyle obrazków ile poślecie mi zdjęć. Ale zobaczcie sobie jak można czytać „Książkę bez obrazków” – kto lubi się śmiać będzie mieć świetną zabawę 🙂 🙂 🙂

♦Motylki moje kochane: Jak powstaje książka?

Pierwszy filmik opowiada o tym jak było kiedyś bez książek. I jak stopniowo wszystko się zmieniało w kierunki powstania książki. 

Drugi filmik pokazuje nam jak powstaje książka w naszych obecnych czasach: od pomysłu do książki 🙂

 

 

♦Dzisiaj obchodzimy „Dzień Strażaka”. Przypatrzcie się obrazkowi. Odpowiedzcie na poniższe pytania.

  1. Kim jest strażak? Jaką pracę wykonuje? Czym się zajmuje?
  2. Co strażak trzyma w dłoni? Co ma na głowie?
  3. Po co strażakowi hełm?
  4. Jaki powinien być strażak? Jakie cechy charakteru powinien mieć dobry strażak?
  5. Jak myślisz, co może czuć strażak, gdy jedzie do pracy?

A tu mała ciekawostka 🙂 Może pamiętacie jak opowiadałam, że brałam udział w zawodach strażackich? Nie, nie jestem strażakiem ale lubię pomagać i mój udział w szeregach OSP Jaśkowice był pomocą 🙂

A w zakładce „GRY” znajdziecie coś ze strażakiem 🙂

♦Co to jest książka? Czym dla Was jest książka? Jakie książki są w waszych domach? Jakie książki Wy lubicie czytać najbardziej? Książka to rzecz, którą najlepiej wziąć do ręki, poczuć zapach i z szacunkiem oglądać  i czytać. Jak byłam dzieckiem lubiłam oglądać książki a najbardziej „Encyklopedie dla dzieci – Polska moja Ojczyzna” Ta książka jest duża, gruba i ciężka dlatego oglądałam ją siedząc przy stole, mama podawała mi ją i zawsze musiałam mieć umyte ręce. A czy Wy też myjecie ręce przed oglądaniem książek? hmm?

Zobaczcie sobie filmik, co Wasi rówieśnicy wiedzą na temat książek. A Wy? Motylki? co wiecie o książkach? Zapraszam też do zakładki „MUZYCZNIE I NIE TYLKO” 🙂

 

 

MUZYCZNIE I NIE TYLKO
 
01.06 – 05.06.2020

A dzisiaj piosenka o dzieciach z innych stron świata

Piosenka o Waszych prawach. Ale pamiętajcie, że obowiązki też są bardzo ważne i wcale nie muszą być nieprzyjemne.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
25.05 – 29.05.2020

♦Piosenka mojego dzieciństwa i Waszych rodziców chyba też 🙂 Jeśli macie w domu okulary 3D to poszukajcie ich przed włączeniem piosenki. W tej piosence rodzeństwo trzyma się razem i bardzo się kochają. Czy Ty i Twoje rodzeństwo (jeśli masz) też jesteście zgodni i razem spędzacie czas? a może kłócicie się i ciągle są awantury?

♦Posłuchajcie z mamą piosenki. A potem ważne zadanie: przytul się z mamą najmocniej jak potrafisz, powiedz jak bardzo ją kochasz i daj jej najsłodszego buziaka na świecie 🙂 w zakładce „kreatywnie” kilka pomysłów na upominek. Nawet jeśli zrobisz go razem z mamą to będzie dla niej super prezent 🙂

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
18.05 – 22.05.2020
♦Posłuchajcie tego utworu. Zastanówcie się jaka jest ta muzyka, którą słyszysz i jakie uczucia Ci towarzyszą. Jesteś smutny? może zły? a może wesoły? 🙂
 

♦Przygotujcie sobie plastikowy kubek 🙂 Miłej zabawy 🙂

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
11.05 – 15.05.2020
♦Zobaczcie sobie bajkę, którą oglądali już Wasi rodzice „Było sobie życie” jak działa ucho i słuch.

♦Dzisiaj o orkiestrze. Marzy mi się, żeby pojechać kiedyś z przedszkolakami do Filharmonii na koncert orkiestry. Jednak chwilowo muszę nacieszyć się nagraniami z YT.

Posłuchajcie proszę tego koncertu moim zdaniem nie będziecie się nudzić. Słuchając przyjrzyjcie się jak wygląda orkiestra: jak wiele osób w niej gra, jakie różnorodne instrumenty można zobaczyć, zwróćcie uwagę, że muzycy grają razem ale nie równocześnie. I po co jest Dyrygent? Jak się sami przekonacie orkiestra może zagrać wszystko. Miłego koncertu 🙂 Ambitnych zapraszam do „kodowania”

♦ Drogie dzieci, zobaczcie jak wyglądają niektóre instrumenty i posłuchajcie ich dźwięków. Domyślam się, że znacie je doskonale. Jeśli macie ochotę to zajrzyjcie do zakładki z grami.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
04.05 – 08.05.2020

♦ „Piosenka o czytaniu książki” zapraszam do wysłuchania. A może komuś się tak spodoba, że nauczy się słów i będzie sobie śpiewał wybierając kolejną książkę do czytania?

 

 

 

 

COŚ DLA RELAKSU I ZABAWY
Kochane dzieci – drodzy rodzice.

W ramach dużej ilości czasu, który przyszło nam spędzać w domu zachęcam do skorzystania z następujących propozycji.

 

11.05 – 15.05.2020

Poproście rodziców o słuchawki, myślę, że ucieszą się z tego pomysły 🙂 Bawcie się dobrze 🙂

http://ciufcia.pl/instrumenty 

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

04.05 – 08.05.2020

Memory – mnie się podobało 🙂

Spróbuj ułożyć puzzle – online.

http://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/ludzie/231852-stra%C5%BCak

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

20.04 – 25.04.2020

Memory Pogoda

Do którego pojemnika wrzucę śmieci?

03.04 – 10.04.2020

Gra na spostrzegawczość. Ja musiałam zagrać kilka razy żeby zrozumieć zasady 🙂 Mój wynik to 54 – spróbuj zdobyć więcej ode mnie 🙂

http://www.gry.pl/gra/easter-hunt

http://www.buliba.pl/ – gry edukacyjne z Misiem Bu –  dla relaksu, bardzo łatwe. Może skorzysta młodsze rodzeństwo.

http://www.lulek.tv – gry edukacyjne z Lulkiem. Można bawić się po polsku ale i po angielsku czy niemiecku. Można grać bez zalogowania i za darmo. Jest opcja premium płatna.

http://czasdzieci.pl – strona z wieloma różnymi grami, są podzielone na kategorie i rodzaje. bez logowania i darmowe.

DZIECI TO LUBIĄ - KODOWANIE
KODOWANIE

Dzieci lubią zajęcia z kodowaniem. W elementy kodowania wchodzi bardzo dużo różnych zadań i ćwiczeń, które doskonale znamy. Będą się tu pojawiać różne ciekawe propozycje.

Moja propozycja z kodowania – może będzie to jakaś odmiana 🙂

Kodowanie – zabawy dla rodziców i dzieci 

http://kodowanienadywanie.blogspot.com/2020/04/zadania-bez-drukowaniaw-lekko.html?fbclid=IwAR2JSn9v5uH6chH3OKmd10tkGc-TNbUcugVN0oaRFiNq4rw_JmrES-eI3vg 

25.05 – 29.05.2020

♦Kilka propozycji. Łatwiejsze i trudniejsze 🙂

♦ Zachęcam do kodowania. Wersja łatwiejsza z numerkami i trudniejsza ze współrzędnymi.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

11.05 – 15.05.2020

kontrabas

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

04.05 – 08.05.2020

FILMIKI:

 

bit.ly/KodujZNami7

bit.ly/KodujZNami6

bit.ly/ZadaniaBezNudy5A

bit.ly/ZadaniaBezNudy4

REBUSY:

LITEROWE KODOWANIE – dzieci nie robiły czegoś takiego, byłoby mi miło gdybym dostała informację zwrotną jak dzieciaki to oceniają 🙂

KARTY PRACY
Ćwiczenia w pisaniu, szlaczki …

Nie chcąc ograniczać chętnych i ambitnych polecam całą stronę na której znajdziecie państwo wiele różnych kart pracy (kolorowanek). Ze strony można korzystać gratis i bez logowania a kolorowanki podzielone są na wiele różnych kategorii.

http://miastodzieci.pl/kolorowanki
22.06. – 26.06.2020r. Wakacje!

Karty pracy

Wakacyjne karty pracy

Powtórz litery 

Wakacyjna chmura wyrazów

Karty pracy

Pirackie karty pracy

15.06. – 19.06.2020r. Kolory lata

Rytmy – kolorowe litery 

Pajacyk

Rytmy – cyfry w kolorach

Karta pracy

Tęcza (dodawanie)

Rytmy – kształty w kolorach

Pomyśl

Wakacyjne karty pracy

08.06. – 12.06.2020r. Zwierzęta małe i duże

Kolorowanka – Piesek 

Poćwicz pisanie – Grafomotoryka

Labirynt

Dopasuj wyrazy do zwierząt. Wytnij, wklej w odpowiednie miejsce i pokoloruj cały obrazek

Zakoduj puste kwadraty według wzoru 

♦ Pokoloruj według numeru

Żyrafa

♦ Karta Pracy

Dzielenie nazw zwierząt na sylaby

01.06 – 05.06.2020 Dzień Dziecka
♦ Pokoloruj
– Znajdź drogę
 

 

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
25.05 – 29.05.2020 – Rodzina

♦ Może przy okazji ćwiczenia rączek zrobicie laurkę dla mamy?

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
18.05 – 22.05.2020 – Uczucia.

♦Troszkę pisania ale pamiętajcie: nie wszystko na raz; możesz sobie wybrać;

A jeśli ktoś ma ochotę sprawdzić czy pamięta literki zapraszam do krótkich czytanek. Czytanie sylabami może ułatwić sprawę 🙂 To ma być zabawa 🙂 Więc bawcie się dobrze 🙂 🙂 🙂

czytanka

♦zachęcam Was do zagrania w grę. Wystarczy wydrukować i ustalić zasady 🙂 Powodzenia!!!

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
11.05 – 15.05.2020

♦Kolejna literka „H” pobawcie się z rodzeństwem lub rodzicami. Szukajcie jak najwięcej słów rozpoczynających się głoską „h” a potem może uda się Wam znaleźć słowa, które kończą się ta głoską – oj, to może być trudniejsze 🙂 Powodzenia.

Poniżej są karty pracy z literką „H” – a kto pamięta jaka jest różnica między literką a głoską? Literka „H” może wydawać się trudna do napisania szczególnie wielka ale nie zrażajcie się. Pamiętajcie, że to ma być zabawa, to są tylko ćwiczenia, uczycie się, i po to są te karty pracy ode mnie żebyście mogli spokojnie poćwiczyć i po próbować. Nic się nie dzieje jak się nie uda albo wyjedziesz za linię. Ważne, że się starasz. Zacznij od karty gdzie piszesz po śladzie.

♦Zamieszczam też krótkie czytanki. Proszę rodziców o spokojne podejście do tematu. Dzieci w przedszkolu przygotowują się do czytania. Nie muszą posiadać tej umiejętności. Jeśli czyta – ok. Jeśli nie – ok.

♦Zapraszam do zabawy z rytmami. Zastanów się jakiego koloru musisz użyć …?

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
04.05 – 08.05.2020

Kilka mandali – oczywiście dla chętnych 🙂

Moi drodzy, kilka kart pracy do Waszego zbioru zadań robionych w domu 😉

http://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/04/dzie%C5%84-ksi%C4%85%C5%BCki-karty.pdf

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/3/f-nauka-literek.pdf

Szlaczki dla dzieci

 

KREATYWNIE

25.05 – 29.05.2020

♦To są tylko propozycje. Możesz z nich skorzystać ale możesz też zrealizować swój pomysł na niespodziankę dla mamy.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

18.05 – 22.05.2020

♦Zrób to sam i baw się dobrze 🙂

Potrzebne Ci będą:

koszulka na dokumenty – A4

mazaki – najlepiej markery, może być tylko czarny

czarna kartka – A4

nożyczki

biała kartka papieru. POWODZENIA 🙂

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

04.05 – 08.05.2020

Kochani, zachęcam do twórczego spędzania czasu. Wiem, że działacie twórczo każdego dnia ale dzisiaj zachęcam Was do działania w konkretnym zakresie. Mamy temat o książkach. Mam kilka pomysłów co moglibyście zrobić. Jesteście już starszakami więc możecie mieć prawo wyboru.

Moje propozycje:

⇒ zrób zakładkę do książki – sposobów jest naprawdę mnóstwo, jak wpiszecie w YouTube „zakładka do książki” zobaczycie tam wiele ciekawych propozycji, wybierz tę, która Ci się najbardziej podoba 🙂

⇒ zaprojektuj okładkę do książki – (autor, tytuł, ilustracja) może to być Twoja autorska książka lub taka, którą już ktoś napisał 🙂

⇒ napisz książkę – samodzielnie narysuj obrazki i wymyśl tytuł i treść bajki, poproś rodzica lub starsze rodzeństwo o napisanie podyktowanej przez Ciebie treści 🙂

Życzę twórczej i radosnej zabawy. Nieustannie zachęcam do posłania mi Twojego zdjęcia z ulubioną książką 🙂 (może być ta, którą za chwilę napiszesz)  Trzymam kciuki.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Zrób flagę Polski

RELIGIA

Zachęcam do skorzystania z propozycji jezuickiej TV Live „Mocni w Duchu”.  Codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 11.00 – 12.30 będzie emitowany program dla dzieci, zawierający treści biblijne i ewangelizacyjne, przekazywane za pomocą metod aktywizujących oraz interakcyjnych, np. śpiewy, nauka kroków do piosenek, rysowanie, itp. 

Najlepiej subskrybować kanał i kliknąć dzwoneczek, żeby mieć o nim przypomnienia. Warto uruchomić go na telewizorze lub ekranie komputera. Dobrze byłoby stworzyć dziecku przestrzeń, by mogło coś narysować, poruszać się, itp.

Poniżej link do prezentacji „Mocni w Duchu” Tv Live dla dzieci:

http://www.youtube.com/watch?v=CkeP3Npgspc&feature=youtu.be

Link do strony „Mocni w Duchu” TV Live, gdzie mają miejsce transmisje na żywo:

http://www.youtube.com/channel/UCgL3a6q9tsuESV3gxc5A80g

obrazek do pobrania z religii:

49. KOCHAM MAMĘ TAK, JAK PAN JEZUS MARYJĘ

50. PAN JEZUS UCZY, JAK OKAZYWAĆ MIŁOŚĆ TACIE

51. Św. Jan Paweł II

52. PODCZAS MSZY ŚWIĘTEJ UWAŻNIE SŁUCHAMY SŁOWA BOŻEGO

53. PAN JEZUS POSYŁA MISJONARZY

54. PAN JEZUS WSTĘPUJE DO NIEBA(1)

55. K- Jezus posyła Ducha Świętego.

56. K- W BOŻE CIAŁO UCZESTNICZYMY W PROCESJI

57. K- Serce Pana Jezusa.

65. K – W WAKACJE NIE ZAPOMINAMY O PANU BOGU

66 – Witaj

67 k- Bóg Cię kocha

68. Już za chwilę wakacje

69. Przypomnienie o Niedzieli

Dzisiaj przypomnienie o Rodzicach

PLANY PRACY

MARZEC

WYNALAZKI  (02 – 06. 03) 1. Podróże dawniej i dziś. ( Poznajemy literę P) 2. Historia komputera. 3. Radio, telewizja, telefon 4. Wyprawa w kosmos. 5. Będę wynalazcą. W MARCU JAK W GARNCU  (09 – 13.03) 1. Wiosenna pobudka. ( Poznajemy literę W) 2. Zabawy przy – słowie. 3. Jak się ubrać na wiosnę. 4. Kalendarz pogody. 5. Marcowe eksperymenty. PORZĄDKI W OGRODZIE   (16 – 20.03) 1. Po zimie w ogrodzie. ( Poznajemy literę C) 2. Cebule i cebulki. 3. Sadzimy i siejemy. 4. Co słychać w ptasich gniazdach? 5. Szukamy wiosny. WITAJ WIOSNO!  (23 – 27.03) 1. Wiosenne pączki ( Poznajemy literę G) 2. Witamy powracające ptaki. 3. Zdrowie na wiosnę. 4. Wiosna w sztuce. 5. Żegnamy Marzannę.

KWIECIEŃ

ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU  (30.03 – 03.04) 1. W gospodarstwie. ( Poznajemy literę Ł) 2. Domy zwierząt. 3. Odgłosy wiejskiego podwórka. 4. Ale jaja! 5. Skąd się bierze ser? WIELKANOC  (06 – 10.03) 1. Przygotowania do świąt. 2. Wielkanocne tradycje. 3. Wielkanocny koszyczek. 4. Na świątecznym stole. 5. Pisanki, kraszanki, malowane jaja. PRACA ROLNIKA  (13 – 17.04) 1. Dzień w gospodarstwie. 2. Na polu. 3. Wiejskie produkty. 4. Maszyny rolnicze. 5. Cztery pory roku w gospodarstwie. DBAMY O NASZĄ PLANETĘ (20 – 25.04) 1. Ekoprzyjaciele. 2. Segregujemy odpady. 3. Ziemia to nasz dom. 4. Skąd się bierze prąd? 5. Wiem jak chronić moją planetę. POLSKA TO MÓJ DOM (27 – 30.04) 1.Polskie symbole narodowe! 2.Jak powstała Warszawa? 3.Jestem Polakiem – wycieczka po Polsce! 4.Wisła – największa rzeka Polski! 5.Jestem patriotą!

MAJ

TAJEMNICE KSIĄŻEK ( 04 – 08.05) 1. Moje ulubione książki? 2. Jak powstaje papier? 3. Jak powstaje książka? 4. W księgarni? 5. Lubię czytać – biblioteka? W KRAINIE MUZYKI (11 – 15.05) 1. Instrumenty muzyczne? 2.Mała orkiestra! 3.Muzyka wokół nas! 4.Muzyka okolicznościowa. 5. Jak dbać o słuch? WRAŻENIA I UCZUCIA (18 – 22.05) 1.Uczymy się wyrażać emocje? 2.W płaczu nie ma nic złego? 3.Oswajamy się z ciemnością? 4.Jak pozbyć się strachu? 5.Muzyczne opowieści? ŚWIĘTO MAMY I TATY (25 – 29.05) 1.Moja mama. 2.Mój tata. 3.Brat i siostra? 4.Z rodziną najlepiej. 5. Piknik rodzinny!

CZERWIEC

DZIEŃ DZIECKA (01 – 05.06) 1. Nasze prawa i obowiązki. 2. Dzieci na świecie. 3. Z wizytą u moich rówieśników. 4. Nasze marzenia. 5. Nasze zabawy.

ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE (08 – 12.06) 1. Zwierzęta z całego świata. 2. Z wizytą w ZOO. 3. Świat zwierząt w Polsce. 4. Groźni mieszkańcy polskich lasów. 5. Nieznajome zwierzęta.

LATO (15 – 19.06) 1. Kolory lata. 2. Burza. 3. Tęcza po deszczu. 4. Letnia pogoda. 5. Lato w sztuce.

WAKACJE (22 – 26.06) 1. W górach. 2. Nad wodą. 3. Bezpieczne wakacje. 4. Moi przyjaciele. 5. Wakacje.