Grupa dzieci 5-letnich i 6-letnich
wychowawcawychowawca Antonina Anderka
Aktualności
Konsultacje i zebrania z rodzicami
Konsultacje z rodzicami dotyczące obserwacji i diagnozy wstępnej:
Konsultacje z rodzicami dotyczące gotowości szkolnej:
Zajęcia otwarte dla rodziców:
Kalendarz uroczystości i imprez przedszkolnych
Plan pracy
WRZESIEŃ
- Poznajemy się
- W naszym przedszkolu
- Jesteśmy podobni, jesteśmy różni
- Bezpieczni na drodze
- Jesień w sadzie
PAŹDZIERNIK
- Jesień w sadzie
- Jesień w ogrodzie
- Jesienny krajobraz
- Deszczowa pogoda
- W świecie wyobraźni
LISTOPAD
- Mała i duża Ojczyzna
- Przygotowanie do zimy
- Nasze ciało
- Zima tuż tuż
GRUDZIEŃ
- Wiadomość z daleka
- Przygotowania do Świąt
- Hej kolęda, kolęda
- Nadchodzi Nowy Rok
- Sporty zimowe
STYCZEŃ
- Sporty zimowe
- Wszystko jest muzyką
- Karnawał
- Dzień Babci i Dziadka
- Pod ziemią i pod wodą
LUTY
- W komosie
- Prehistoryczny świat
MARZEC
- Przebudzenie po zimie
- W wiosennym ogrodzie
- Jak powstaje?
- Od pomysłu aż po dach
KWIECIEŃ
- Kto nam pomoże?
- Dbamy o naszą planetę
- Od kurnika do świątecznego koszyka
- W świecie książek
- Majowe święta
MAJ
- Majowe święta
- Na wiosennej łące
- W kinie, w teatrze
- Święto rodziny
- Dzień Dziecka
CZERWIEC
- Wielka wyprawa
- Smaki i zapachy lata
- Wakacyjne przygody
Model dziecka dojrzałego do podjęcia nauki w szkole
Co to znaczy, że dziecko jest dojrzałe do rozpoczęcia nauki?
Osiągnięcie przez dziecko wzajemnej zgodności niżej wymienionych poziomów daje możliwość sprostania różnym wymaganiom szkoły i dopiero wówczas możemy mówić o dojrzałości szkolnej. Powinno to być zrównoważenie ogólnych psychofizycznych możliwości dziecka z zadaniami stawianymi przez szkołę.
Dojrzałość fizyczna i zdrowotna:
- Dziecko jest zdrowe i ogólnie sprawne ruchowo, jest odporne na zmęczenie i choroby, zdolne do większego wysiłku, mniej choruje, ma dobre samopoczucie, jest aktywne i pogodne.
- Dziecko nie męczy się nadmiernie siedzeniem w ławce, wykonywaniem prac manualnych itp.
- Posiada dobrą sprawność ruchową, manualną i nie zaburzoną koordynację wzrokowo- ruchową.
- Ma odpowiednią siłę rąk, palców, która pomaga nie tylko w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych, ale również przy pisaniu, rysowaniu, wycinaniu, lepieniu, spełnianiu obowiązków dyżurnego.
- Dziecko jest zrównoważone emocjonalnie, ma adekwatny stosunek do trudności i problemów szkolnych.
Dojrzałość emocjonalna:
- Przeżywa i potrafi wyrazić uczucia wdzięczności, przyjaźni, życzliwości, odczuwa więź uczuciową ze swoją klasą i nauczycielem, jest ambitne, wrażliwe na pochwały i nagany.
- Cechuje je stan równowagi nerwowej umożliwiający opanowanie reakcji emocjonalnych.
- Dziecko jest w znacznym stopniu samodzielne.
Dojrzałość społeczna:
- Chętnie nawiązuje kontakty z nauczycielem i kolegami. Potrafi podporządkować się niezbędnym wymaganiom dyscypliny, współdziałać z kolegami w nauce, zabawie i pracy.
- Przeżywa wspólnie radość z osiągnięć klasy i poszczególnych uczniów.
- Wykonuje zadania na rzecz grupy, dba o porządek w klasie, jest obowiązkowe, wytrwałe i wrażliwe na opinie nauczyciela.
- Dziecko potrafi ocenić postępowanie swoje i kolegów, i odpowiednio reagować na nie.
- Dziecko ma odpowiedni zasób wiedzy o środowisku w którym żyje, o rodzicach i ich pracy.
- Orientuje się w swoim otoczeniu, zna swój adres zamieszkania, potrafi opowiedzieć przeczytaną przez dorosłego baśń, prowadzić rozmowę na temat ulubionych bohaterów książek i filmów.
- Jest aktywne poznawczo, chce się uczyć.
Dojrzałość umysłowa:
- Interesuje się czytaniem i pisaniem, rozporządza zasobem doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą do rozwoju pojęć.
- Potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tego, co mówi nauczyciel.
- Rozumie polecenia nauczyciela, posiada umiejętność swobodnego i zrozumiałego dla otoczenia wypowiadania się, opowiadania, wyrażania życzeń, pytań, własnych poglądów, wniosków i ocen.
- Wypowiada się całymi zdaniami poprawnie gramatycznie.
- Dziecko ma rozwinięty słuch fonematyczny, umie dokonać analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej niezbędnej w procesie różnicowania kształtów, dźwięków, ich rozpoznawania, porównywania i odtwarzania.
Dojrzałość do czytania:
- Dokonuje analizy i syntezy dźwiękowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej zgodnie z zapisem, wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie i w środku wyrazu, przelicza i określa ich kolejność.
- Kojarzy głoski z odpowiednimi literami, tworzy za pomocą alfabetu ruchomego i odczytuje odpowiednio dobrane wyrazy z 22 liter drukowanych wielkich i małych, czyta teksty w powiązaniu z oglądaniem ilustracji.
- Rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów.
- Posiada orientację przestrzenną, która umożliwia mu rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji wymiarów odwzorowanych form graficznych.
Dojrzałość do pisania:
- Ma pamięć ruchową, czyli umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruch i odwrotnie. Umiejętność kontrolowania wzrokiem własnych ruchów pozwala mu świadomie nimi kierować.
- Potrafi kreślić elementy literopodobne na kartce z bloku rysunkowego oraz liniaturze zeszytu.
- Sprawnie posługuje się ołówkiem, kredką, potrafi określić, co narysowało.
- W rysunku dziecka można rozpoznać rzeczywiste przedmioty.
- Dziecko potrafi skupić się podczas zabawy, rysowania.
Dojrzałość do uczenia się matematyki:
- Dziecko rozumie i potrafi określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktycznym działaniu. Poprawnie posługuje się określeniami: nad, pod, za, przy, obok, na prawo, na lewo, daleko, blisko, wysoko, nisko. Wyodrębnia i porównuje cechy wielkościowe określonych przedmiotów: figur geometrycznych – prostokąt, koło, kwadrat, trójkąt; zbiorów – klasyfikowanie przedmiotów według wielkości, kształtu, barwy, przeznaczenia; liczebników – posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; czasu – znajomość dni tygodnia, miesięcy i pór roku.
- Potrafi liczyć ze zrozumieniem przedmioty od 1 do 10 lub więcej. Umie na konkretach dodawać i odejmować w zakresie 10.