Grupa dzieci 5-letnich i 6-letnich
wychowawca

wychowawca Antonina Anderka

Aktualności
Konsultacje i zebrania z rodzicami

Konsultacje z rodzicami dotyczące obserwacji i diagnozy wstępnej: 

Konsultacje z rodzicami dotyczące gotowości szkolnej: 

Zajęcia otwarte dla rodziców: 

Kalendarz uroczystości i imprez przedszkolnych
Plan pracy

WRZESIEŃ

  1. Poznajemy się
  2. W naszym przedszkolu
  3. Jesteśmy podobni, jesteśmy różni
  4. Bezpieczni na drodze
  5. Jesień w sadzie

PAŹDZIERNIK

  1. Jesień w sadzie
  2. Jesień w ogrodzie
  3. Jesienny krajobraz
  4. Deszczowa pogoda
  5. W świecie wyobraźni

LISTOPAD

  1. Mała i duża Ojczyzna
  2. Przygotowanie do zimy
  3. Nasze ciało
  4. Zima tuż tuż

GRUDZIEŃ

  1. Wiadomość z daleka
  2. Przygotowania do Świąt
  3. Hej kolęda, kolęda
  4. Nadchodzi Nowy Rok
  5. Sporty zimowe

STYCZEŃ

  1. Sporty zimowe
  2. Wszystko jest muzyką
  3. Karnawał
  4. Dzień Babci i Dziadka
  5. Pod ziemią i pod wodą

LUTY

  1. W komosie
  2. Prehistoryczny świat

MARZEC

  1. Przebudzenie po zimie
  2. W wiosennym ogrodzie
  3. Jak powstaje?
  4. Od pomysłu aż po dach

KWIECIEŃ

  1. Kto nam pomoże?
  2. Dbamy o naszą planetę
  3. Od kurnika do świątecznego koszyka
  4. W świecie książek
  5. Majowe święta

MAJ

  1. Majowe święta
  2. Na wiosennej łące
  3. W kinie, w teatrze
  4. Święto rodziny
  5. Dzień Dziecka

CZERWIEC

  1. Wielka wyprawa
  2. Smaki i zapachy lata
  3. Wakacyjne przygody
Model dziecka dojrzałego do podjęcia nauki w szkole

Co to znaczy, że dziecko jest dojrzałe do rozpoczęcia nauki?

Osiągnięcie przez dziecko wzajemnej zgodności niżej wymienionych poziomów daje możliwość sprostania różnym wymaganiom szkoły i dopiero wówczas możemy mówić o dojrzałości szkolnej. Powinno to być zrównoważenie ogólnych psychofizycznych możliwości dziecka z zadaniami stawianymi przez szkołę.

Dojrzałość fizyczna i zdrowotna: 

  • Dziecko jest zdrowe i ogólnie sprawne ruchowo, jest odporne na zmęczenie i choroby, zdolne do większego wysiłku, mniej choruje, ma dobre samopoczucie, jest aktywne i pogodne.
  • Dziecko nie męczy się nadmiernie siedzeniem w ławce, wykonywaniem prac manualnych itp.
  • Posiada dobrą sprawność ruchową, manualną i nie zaburzoną koordynację wzrokowo- ruchową.
  • Ma odpowiednią siłę rąk, palców, która pomaga nie tylko w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych, ale również przy pisaniu, rysowaniu, wycinaniu, lepieniu, spełnianiu obowiązków dyżurnego.
  • Dziecko jest zrównoważone emocjonalnie, ma adekwatny stosunek do trudności i problemów szkolnych.

Dojrzałość emocjonalna:

  • Przeżywa i potrafi wyrazić uczucia wdzięczności, przyjaźni, życzliwości, odczuwa więź uczuciową ze swoją klasą i nauczycielem, jest ambitne, wrażliwe na pochwały i nagany.
  • Cechuje je stan równowagi nerwowej umożliwiający opanowanie reakcji emocjonalnych.
  • Dziecko jest w znacznym stopniu samodzielne.

Dojrzałość społeczna:

  • Chętnie nawiązuje kontakty z nauczycielem i kolegami. Potrafi podporządkować się niezbędnym wymaganiom dyscypliny, współdziałać z kolegami w nauce, zabawie i pracy.
  • Przeżywa wspólnie radość z osiągnięć klasy i poszczególnych uczniów.
  • Wykonuje zadania na rzecz grupy, dba o porządek w klasie, jest obowiązkowe, wytrwałe i wrażliwe na opinie nauczyciela.
  • Dziecko potrafi ocenić postępowanie swoje i kolegów, i odpowiednio reagować na nie.
  • Dziecko ma odpowiedni zasób wiedzy o środowisku w którym żyje, o rodzicach i ich pracy.
  • Orientuje się w swoim otoczeniu, zna swój adres zamieszkania, potrafi opowiedzieć przeczytaną przez dorosłego baśń, prowadzić rozmowę na temat ulubionych bohaterów książek i filmów.
  • Jest aktywne poznawczo, chce się uczyć.

Dojrzałość umysłowa:

  • Interesuje się czytaniem i pisaniem, rozporządza zasobem doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą do rozwoju pojęć.
  • Potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tego, co mówi nauczyciel.
  • Rozumie polecenia nauczyciela, posiada umiejętność swobodnego i zrozumiałego dla otoczenia wypowiadania się, opowiadania, wyrażania życzeń, pytań, własnych poglądów, wniosków i ocen.
  • Wypowiada się całymi zdaniami poprawnie gramatycznie.
  • Dziecko ma rozwinięty słuch fonematyczny, umie dokonać analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej niezbędnej w procesie różnicowania kształtów, dźwięków, ich rozpoznawania, porównywania i odtwarzania.

Dojrzałość do czytania:

  • Dokonuje analizy i syntezy dźwiękowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej zgodnie z zapisem, wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie i w środku wyrazu, przelicza i określa ich kolejność.
  • Kojarzy głoski z odpowiednimi literami, tworzy za pomocą alfabetu ruchomego i odczytuje odpowiednio dobrane wyrazy z 22 liter drukowanych wielkich i małych, czyta teksty w powiązaniu z oglądaniem ilustracji.
  • Rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów.
  • Posiada orientację przestrzenną, która umożliwia mu rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji wymiarów odwzorowanych form graficznych.

Dojrzałość do pisania:

  • Ma pamięć ruchową, czyli umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruch i odwrotnie. Umiejętność kontrolowania wzrokiem własnych ruchów pozwala mu świadomie nimi kierować.
  • Potrafi kreślić elementy literopodobne na kartce z bloku rysunkowego oraz liniaturze zeszytu.
  • Sprawnie posługuje się ołówkiem, kredką, potrafi określić, co narysowało.
  • W rysunku dziecka można rozpoznać rzeczywiste przedmioty.
  • Dziecko potrafi skupić się podczas zabawy, rysowania.

Dojrzałość do uczenia się matematyki:

  • Dziecko rozumie i potrafi określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktycznym działaniu. Poprawnie posługuje się określeniami: nad, pod, za, przy, obok, na prawo, na lewo, daleko, blisko, wysoko, nisko. Wyodrębnia i porównuje cechy wielkościowe określonych przedmiotów: figur geometrycznych – prostokąt, koło, kwadrat, trójkąt; zbiorów – klasyfikowanie przedmiotów według wielkości, kształtu, barwy, przeznaczenia; liczebników – posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; czasu – znajomość dni tygodnia, miesięcy i pór roku.
  • Potrafi liczyć ze zrozumieniem przedmioty od 1 do 10 lub więcej. Umie na konkretach dodawać i odejmować w zakresie 10.

Język angielski

Religia

Kontakt

Godziny dostępności

Przejdź do treści